Gjorde mig skuldfri på bostaden och i övrigt skuldfri. Livet var mest som vanligt ändå som skuldfri och därför har jag nu 70% skuld i samband med flytt men amorterar mot 50%.
Livet som skuldfri gav mig inte speciellt mycket extra livsglädje.
Gjorde mig skuldfri på bostaden och i övrigt skuldfri. Livet var mest som vanligt ändå som skuldfri och därför har jag nu 70% skuld i samband med flytt men amorterar mot 50%.
Livet som skuldfri gav mig inte speciellt mycket extra livsglädje.
Bolån 50% och CSN. Skulle aldrig ta lån för konsumtion.
Enda gången jag tagit ett annat lån var för 10år sen när min katt blev sjuk och veterinären kostade 6000kr. Det var innan jag förstått att det kan vara bra å ha lite sparat.
Så, jag har varit en av dom som inte klarat en oförutsedd utgift på 6000kr, är så jag gråter när jag tänker på det.
Samtidigt är jag nu så sjukt glad över att jag tog tag i min ekonomiska situation så något sådant aldrig kommer kunna hända i framtiden ![]()
Är själv helt skuldfri och tycker det är en frihet och slippa vara en slav åt banken.
Ett bra ordspråk
-Den som är satt i skuld är inte fri.
Men alla är vi olika hur vi väljer att leva.
Förlåt, men jag får inte riktigt ihop detta resonemanget… ![]()
Jag sitter på ett stort CSN-lån och en lite mindre värdepapperskredit på A_anza
Total belåningsgrad på ca 60%
Drygt en miljon i bostadslån ,(50% och amorterar, och kommer att amortera mer snart)
Ett billån på elbilen
Annars inget, och målet är enbart bolån på ca 25-30%, sen investerar jag hellre än amorterar det sista (troligen)
Bolån,
Kommer aldrig att köpa en bil jag inte kan betala direkt, ingen lust att ha lån på en bil som kan gå sönder åka till skroten innan avbetalat
CSN, 34k, satte allt på isk
Donken Chicken nuggets 20st + dricka lån av kusinen.
Betalade av mitt 10 åriga panpizza lån till min fd lärare, han fick två billys av mig.
Men skulle aldrig ta några dåliga lån egentligen, vaccinerad från det av att kolla på lyxfällan haha
Det här är bra skit ![]()
Fan, räntefritt från läraren och endast justerat för inflation, eller hade du bara lånat för EN panpizza?
Lån på huset samt CSN-lån.
Lånade en tia för att köpa en panpizza i skolkaffét, hade missat lunchen av nån anledning. Han hade glömt det sedan länge, mest jag som tänkte för skojs skull att han kunde få två, en som ränta. Haha
de brukar ju gå två för 25 kronor nu på Ica. (Gjorde ingen riktigt uträkning)
Hela grejen kom upp på tapeten för att en kollega snackade om sin kompis som “lånar” men aldrig lämnar tillbaka. Hann tänka “jag är då fan ingen sådan person” sedan dök det minnet upp så “behövde” göra rätt för mig haha.
Jag ser med glädje att det är fler än jag som anser att skulder är nånting att undvika. Ibland har jag fått kommentarer att jag är nästan dum i huvudet att jag inte gör “som alla andra” och belånar t.ex. mitt hus för att ha råd med ditten och datten. Det kostar ju inget att låna och blabla.
Heja på er som också vill vara skuldfria. ![]()
Jag fick lära mig hemifrån att lån bör undvikas. Jag har haft den inställningen länge, men numera ser jag inte lika svartvitt på lån. Jag har börjat skilja på lån som kostar mig pengar och lån som tjänar mig pengar. Så länge jag tjänar på lånet och lånet inte påverkar mig negativt så är det ett bra lån.
Alla mina konsumtionsutgifter går på kreditkort som betalas av varje månad.
Jag har portföljbelåning på 40 procent av totala värdet.
Jag kan tänka mig att ta sub 50 procent bostadslån för att investera i min portfölj.
Övrigt har jag inga lån.
Jag är helt skuldfri, även CSN, 2 bilar och 3 fastigheter är fullt ut betalda.
Det är mycket värt i god sömn och noll stress.
Har bara CSN-lån på knappt 100 000, sambon är helt skuldfri. Bor i ett helt betalt hus!
Csn och bolån
Jag ser lån som en hävstång för min ekonomi, givet att räntan är förmånlig för min uppskattade avkastning. Jag har därför CSN-lån, värdepapperslån via Nordnet, kreditkort med hög maxkredit och bolån. Hade jag inte tagit några lån hade jag varit bra mycket fattigare, så än så länge har det varit ett väldigt bra ekonomiskt beslut. Blev uppfostrad av generationen “den som är satt i skuld är icke fri”, men arbetade bort det tänket när jag fick upp intresset av ekonomi och investeringar, nu är jag mest sur över att jag inte maxade CSN-lånet.
Bör sägas att jag räknar mycket på min ekonomi och försöker koppla bort känslor så mycket som det går när jag gör ekonomiska beslut, dvs jag kan ha många miljoner i lån utan att sova dåligt.
Det beror på vad man gör med pengarna man annars skulle betala av lånet med. Du och jag skulle kanske tjäna på att inte betala av det men många skulle nog tjäna på att betala av eftersom de tar många andra dåliga ekonomiska beslut.
Här är en till som är helt skuldfri. Inga CSN, huslån, billån eller leasing, inga kreditkort eller avbetalningar. Betalade av det sista på huslånet i januari och firade med lite skumpa. Lever på devisen att om du inte har råd att betala kontant så har du absolut inte råd att ta det på avbetalning.
Är jag först i tråden med mobilen på avbetalning? 3500 billigare än att betala kontant. Dock bunden till teleoperatören i 2år.
Vi har ett lån på en kyl och frys, men det lånet är verkligen räntefritt, ingen uppläggningsavgift, ingen avi-avgift. Min man hade det som förmån via jobbet. Vi hade kunnat betala av det med vår buffert, men där får vi ju lite ränta så ekonomiskt värt det.
Har haft bil-lån men det är avbetalat. Planen är att aldrig mer ha ett billån utan att ha ett separat sparande så att restvärde+sparade pengar räcker till en “ny” bil när det är dags. Däremot har jag en alldeles för hög skuldsättning för vad jag ska vara nöjd med på vårt huslån, nästan 78%. Det påverkar förstås mina förhandlingar med banken negativt. Samtidigt visste vi ju vad vi gav oss in på när vi köpte vårt hus. Jag kan dock se att om styrräntan sjunker till ca. 2% framgent så sitter vi i en mycket positiv situation eftersom huset vi köpt har en uthyrningsdel där vi får in en ansenlig summa varje månad. Det blir några hundår av amortering innan vi kan njuta av att bo nästan gratis. Målet är att uthyrningsdelen ska täcka hela räntekostnaden för huset inom några år, samtidigt som vi kommer ner kraftigt i belåningsgrad vilket möjliggör mindre amortering och mer investering.