Bra och liten bil för ca 50.000 kr?

Är budgeten 50k så hamnar man med de flesta bilar i ett läge där saker går sönder och kostar pengar att laga. Pga ålder och bruk som motsvarar den pengen. Som nämnts kan man runda detta någorlunda genom att satsa på vissa visat slitstarka japaner exv Corolla eller Civic och hålla tummarna för att det exemplar man köper är någorlunda sansat kört.

Det andra alternativet är att gå på en bil byggd enligt den ”gamla skolan” t ex Volvo 2/7/900-serierna, där grejerna är dimensionerade för att hålla längre än idag.

Alternativ tre är att satsa på en billig halvmodern bil som står lågt i kurs för att slippa kostnaden på värdetappet åtminstone - Volvo v50 har dåligt rykte men kan enligt min erfarenhet fungera bra och länge och är billigare än en förolämpning att köpa i vettigt skick, satsa på de sista årsmodellerna med dessa.

Personligen kör jag en variant av två och tre med en Toyota land cruiser från Hedenhös-eran för att flytta min egen rumpa och en v70 som sambon kör till vardags och som används till längre turer där komfort är viktigare.

Oavsett vilken bil du väljer för dessa (eller oavsett) pengar får du räkna med att saker är slitna och går sönder, det är bara en fråga om i vilken omfattning och hur dyrt det är att åtgärda.

1 gillning