Breda kursfall på börsen!

Ingenting marknaden vet idag ger ett framtida pris varken högre eller lägre än dagens priser… blir ju lite av en självmotsägelse annars

2 gillningar

De som har sålt gissar att komma in billigt på börsen​:joy::rofl:. Ganska vanligt att man säljer billigt för att komma in när det blir dyrt igen :grin::+1:

2 gillningar

Om vi har en sådan bubbla eller inte råder det olika meningar om.

Jag går på tre olika detaljer:

Ovanstående tre punkter baserar jag att vi är i en bubbla på aktiemarknaden.

Att räntorna är låga kan vissa säga, men räntorna var låga i Sverige även innan Corona, till och med lägre, då man höjde räntan lagom till Corona och därefter inte sänkte den. Varför ska börsen vara mer värderad idag än den var åren innan Corona? Vi har ju konsumerat mindre.
Däremot har pengarna som småspararna sparat på konsumtion lagts in på börsen istället och pressat upp priserna. Tveksamt om alla dessa suttit och läst delårsrapporter etc. och därefter gjort sunda värderingar… :slight_smile:

Men jag har säkert fel. Som jag skrev i en annan tråd, jag tror fler sidor på tärningen säger bubbla än inte, men det finns forfarande sidor som säger att det inte är det, och på en sådan sida kan verkligheten hamna på.

4 gillningar

Ifall det på sikt skulle visa sig vara en krasch vi ser början på, vad tror ni att den kommer att kallas? IT-kraschen och Coronakraschen var liksom givna namn (i alla fall med facit i hand) men vad skulle den drivande faktorn vara nu? Såklart är det alltid en förenklad bild att ge ett namn men ändå intressant tänker jag.

Drivande faktorn är en 40-årig sänkning av räntor ihop med ökning av stimulanser som eskalerat sedan finanskrisen. Ihop med kredit system där det är bättre att skuldsätta sig än att ha en sund ekonomi. Där de som har mycket cash kan låna för nollränta och garanterad vinst, samtidigt som de fattiga arbetar mer och mer för att försöka spara ihop insatsen till en bostad som bara ökar och ökar i pris.

Välj själv:
• Fiat-kraschen
• FED-kraschen
• Skuldspiral-kraschen
• Inflations-kraschen
• “Slut på bläckpatron”-kraschen

Vet inte om jag skulle kalla det bubbla dock. Systemfel är nog bättre.

4 gillningar

Intressant. Att vi har en bostadsmarknad där vissa gjort storvinsten medan andra har svårt att komma in vet jag dock inte om jag tror är något som driver en krasch, eller finns det tidigare exempel på krasch pga ekonomisk ojämlikhet i historien? Och är det lika mycket ett globalt problem som ett svenskt?
Dom andra sakerna låter mer rimliga dock. Men det jag försöker förstå är om vi har några olika trender som tillsammans ställer till det eller om det finns en enskild sak att peka på som skulle kunna betyda en krasch. Det låter mer som det förstnämnda.

700-årig sänkning av räntor menar du väl? :smiley:

8 gillningar

Klusterbubbelkraschen… det visar sig i efterhand att det inte bara var en bubbla. Det var flera, och då den första sprack så påverkade detta även ytspänningen för de andra.

1 gillning

Hej och hå! META/Facebook ned 25% vid öppning…

2 gillningar

Det var känt inatt, sjönk redan i efterhandeln.

En sådan här dag blir man stålt på sig själv att man investerar i breda globala indexfonder istället för rena aktier när man var grön nybörjare :joy::+1:. Aldrig mer rena aktier :tada::+1:

3 gillningar

Är det inte detta som investerare eftersöker när de vill ha “spännande investeringar”?

Kanske spänningen idag snarare blev en spänningshuvudvärk? :smile:

3 gillningar

Det är till 99% att man får spännings huvudvärk med rena aktier. 100 ggr Lugnare med 100% Plus Allabolag Sverige index än att köpa rena utvalda aktier

1 gillning

Då kanske jag inte ska berätta att jag utöver fonderna har 13 aktier (varav ena är onoterad) :scream:

Vågat, men inget fel om man tål svängningar och inte säljer vilt :+1::tada:

1 gillning

Fast onoterat borde inte svänga så mycket?

Jag kör “köp och behåll”.
Onoterade har inte rört sig alls sen jag köpte över 2,5 år sedan. De har inte tagit in mer pengar.

2 gillningar

Jag hörde att de tävlar med PayPal vem som kan sjunka mest i år :slight_smile:

PayPal: grön linje, ner 45% senaste 3 mån
Netflix: blå linje, ner 40% senaste 3 mån

1 gillning

Dessa tre har gjort avtryck i många fonder då de har relativt stora andelar i dem. Jag har märkt av det i alla fall

Apropå dessa aktier som nämnts. Det var någon rik aktiekille, Kevin O Leary, som sålde Paypal efter den dippat 20+% för att sedan flytta över pengarna till Meta/Facebook som dagen efter dippade 20+%.

Den måste svida!

5 gillningar

Håll koll på vad han köper härnäst så vi kan blanka …

12 gillningar