Breda kursfall på börsen!

Ja, eller så är personerna som lyssnar på dessa råd inte tillräckligt långsiktiga och saknar den strategin/insikten. Risken är enligt mig överhängande att när det gått upp ett tag så köper de in sig igen och har sålt på botten och köpt dyrare.

Kommer de verkligen minska sin aktieandel, stanna och tänka “den här nivån känner jag mig nog komfortabel med långsiktigt och ska behålla”? Jag tror inte det, även om jag är glad om så blir fallet.

2 gillningar

Ifall det på sikt skulle visa sig vara en krasch vi ser början på, vad tror ni att den kommer att kallas? IT-kraschen och Coronakraschen var liksom givna namn (i alla fall med facit i hand) men vad skulle den drivande faktorn vara nu? Såklart är det alltid en förenklad bild att ge ett namn men ändå intressant tänker jag.

Kryptokrashen

4 gillningar

Inflationskraschen?

1 gillning

Apokalypsen.

2 gillningar

Lågräntebubblan

3 gillningar

Vad tror ni om Postcovidkraschen? :slight_smile:

3 gillningar

Coronabubblan är ju givet som namn.

Eller kanske Stimulus Bubble.

1 gillning

Stimulansbubblan får min röst :slight_smile:

6 gillningar

På engelska kallas väl det för “The everything bubble” så jag röstar på Allkraschen.

1 gillning

OM (!?) vi nu befinner oss i början av en björnmarknad, när gissar ni att vi når botten och när i så fall kommer nästa ATH?

Jag gissar att botten blir när S&P 500 (i dollar) når runt -50%, om bubblan spricker.

Jag tänkte så här för ett år sedan och det har inte ändrat sig :slight_smile: Jag säger ”bring it on”

1 gillning

Bra tråd du länkade!
Som en förberedelse inför exit från arbetsmarknaden i närtid har vi sedan en tid tillbaka mer än 5 årsutgifter på sparkonton, så vi skall också kunna rida ut en normal björnmarknad.

2 gillningar

Sådan bubbla har vi inte.

Vi är långt ifrån nån riktig krasch. Denna korrektion är för att skapa nya nivån dvs marknaden söker för sin nya prisättning med tanke på det som den vet/antar om nära framtiden (mest planerade räntehöjningarna). Kanske blåser samtidigt ut lite FOMO som vi haft på sistone.

I det stora bildet är fundamentena fortfarande väldigt bra. För att denna skulle bottna i -50% behövs något väldigt oväntat som skulle påverka bolagens resultat eller skaka investerarepsykologin ordentligt.

-50% skulle mena i P/E ratio typ 11 för S&P 500. Not gonna happen.

Det har ju varit där nere förut. P/E sub 10 för S&P vore en fantastisk investeringsmöjlighet.

3 gillningar

Det var lite det jag var ute efter när jag frågade vad kraschen skulle heta. Det brukar väl finnas någon tydlig sak som man kan peka på i alla fall efteråt. Nu tycker jag att det verkar som att det finns en oro för lite olika saker men inget enskilt som skulle förklara och namnge en ny krasch. Men som sagt är det alltid lättare att se sånt efteråt.

Jepp, hittils är det bara ”Korrektionen pga FEDs planerade räntehöjningar och spänningarna i Östra Europa” :joy:

1 gillning

Absolut. Men ingenting som marknaden vet idag räcker till att ta oss så långt.

Och vill fortfarande påpeka, att det mest troligen är ingen rea just nu. Absolut bättre läge att köpa idag än tre veckor sen, men…

Ingenting marknaden vet idag ger ett framtida pris varken högre eller lägre än dagens priser… blir ju lite av en självmotsägelse annars

2 gillningar