Breda kursfall på börsen!

För högt tryck på Nordnet? :thinking::sweat_smile:

6 gillningar

Går att se i graferna på mindre, rätt illikvida aktier. Se till exempel QleanAir under 2021.
Lokala topparna sammanfaller rätt bra med att folk får lön. För börsen som helhet försvann den effekten för ett tag sen, såkallade End-of-the-Month effect. Finns med i boken " The Handbook of Equity Market Anomalies" av L Zack :slight_smile:

2 gillningar

Det borde vara rätt begränsat i dagsläget

Ah makes sense! Tack för infon :nerd_face:

Hur gör du det tajmingtricket?

Om fonden har stopptid 13 så förmodar jag man fram till dess kan handla för dagens kommande NAV.

En inte obetydande sannolikhet det vänder i USA.

Haha, eller hur?! :joy:

Har kortsiktiga sparmål på ett halvårs sikt som hindrar mig från att slänga in så mycket som jag velat just nu.

Kan inte börsen åtminstone gå som en räntefond i 6 månader till för min skull?

2 gillningar

Tittade till några favoritaktier idag, nu börjar de närma sig köpvärda priser…
Jag som hade som plan att endast hålla mig till Lysa i år. :thinking:

2 gillningar

Känns gött, vore ännu bättre om det föll 20% till. Har tyckt att det varit lite väl höga kurser den senaste tiden och vill gärna komma in med lite mer på en lägre kurs :crossed_fingers:

2 gillningar

Hehe, lätt hänt när man tycker man ser aktier till bra priser :rofl:

1 gillning

Har frustrerat köpt under gradvis uppgång hela förra året - äntligen får man tanka på Lysa-kontot i nedgång! :smiley:

Även lite tacksam att min årliga ombalansering hamnade under börsfall då jag legat med lite kapital temporärt utanför börsen senaste dagarna p.g.a. detta.

Farsan satt här och myste igår över att han krängde av allt i sin firma i november och december. Slippa nytt bokföringsår och slippa dyket. win-win…

Själv har jag matat in max det senaste åren, men nu behöver jag ändå hålla igen lite för att betala skatt på tidigare företagsvinst. Men, det passar ganska bra om det ska vara en lite ojämn vår. Då kan det sätta sig färdigt innan jag dunkar in mycket igen. :smiley:

Samtidigt i en mörk stuga ute i skogen någonstans:

Ilja Batljan droppar slentrianmässigt in 28 miljoner till i SBB.

1 gillning

Min lön imorgon kommer att användas för att minska portföljbelåningen. Tillbaka till 30%. Helt enligt plan. Finns det pengar kvar så blir det köp såklart… men det är lite tveksamt om ett köp kommer bli av efter “börsraset” nu i januari haha. :nerd_face:

Hade faktiskt lite tur. Den 5 januari sålde jag av en del av min portfölj för att slutbetala mitt billån. :partying_face:

1 gillning

Det enda investmentbolaget som är upp idag är Havsfrun. Varför de går upp i en allmän nedgång är lite oklart för mig, personer söker sig till en “trygg hamn” med utdelning vid börsnedgång?

Vet inte hur dagens siffror slutar, men det ser inte bra ut för några av mina fonder sen årsskiftet 🤦

AimHigher - AimLonger :slight_smile: Det kommer bättre dagar så småningom :slight_smile:

3 gillningar

Jag hade tänkt satsa på EM iår då jag inte har det alls i min långsiktiga portfölj och köra allt månadssparande där tills jag kommer upp i 10% av totalen, men det kanske är helt fel nu när det blir billigare och billigare här hemma :face_with_raised_eyebrow:

Vad ska man göra :man_shrugging:?

En klok person sa en gång att ifall USA-börserna nyser blir Stockholmbörsen förkyld men jag trodde inte det är så farligt😂

Haha, nu fick du mig att kolla. Tror dock jag hoppar det och väntar tills det gått ner lite till.

Jag månadssparar som vanligt oavsett vad som händer. Just nu är jag pappaledig också, men det stoppar mig inte, då får jag ta lite från bufferten. :slight_smile:

1 gillning

Det yttersta tecknet på att detta inte är en Börskrasch är att vi fortfarande inte har fått en artikel i Dagens Industri där Claes Hemberg säger “Jag SÅLDE ALLT för 3 veckor sedan”.

När den artikeln kommer så vet vi att kraschen är ett faktum.

19 gillningar