Det har gått en dag. Vi kan inte dra några som helst slutsatser om korrelationer mellan tillgångar ens bara på en månad. Än mindre enskilda aktiva fonder.
Tidsperspektivet som krävs mäts i år…
Det har gått en dag. Vi kan inte dra några som helst slutsatser om korrelationer mellan tillgångar ens bara på en månad. Än mindre enskilda aktiva fonder.
Tidsperspektivet som krävs mäts i år…
Ok, så säg att du har en fond vars syfte är att röra sig i motsatt riktning än börsen. Du har ett år med kraftiga fall på börsen men fonden i fråga rör sig inte i motsatt riktning utan uppvisar i princip samma negativa siffror. Du sitter då still i båten och konstaterar att den här ekan hade visserligen ingen flytkraft i år men om jag simmar vidare så kanske den stiger till ytan nästa år? Nu är vi givetvis inte där än men orden om att all utvärdering sker med år som mätsticka låter väl tillbakalutat för min del, särskilt vad gäller en aktivt förvaltad fond. Jag förväntar mig särskilda egenskaper hos de få aktivt förvaltade fonder jag placerar i, annars skulle allt ligga på Lysa. Guldet har som sagt rört sig uppåt vilket är positivt. Men det är möjligt att silverhandeln är mer komplicerad, Strand har väl pekat åt det hållet när han gästar podden.
De sa på radion att börsen störtdyker. Sen sa de -4%.
Det räknar inte jag som störtdyker!
Japp, det enda riktigt trevliga med en skilsmässa och försäljning av de fonder jag hade för att köpa ut exets del i boendet var väl att det hände hösten 2007. ![]()
Med tanke på hacket i kurvan under våren 2020 så känns det som att t o m yngre journalister borde minnas bättre. ![]()
Silver bullet eller silver har inte såna egenskaper att det skyddar mot börsfall. Det har guld.
Silver bullet är ett mer långsiktigt case som ska skydda mot förstörande av valutor, mot skuldberg osv. Kan falla med börsen korrelation 1,0 fast dubbelt så djupt ner. Riskklass 7+
Korrelationen över tid 0,3 mot börsen vad jag hört.
Om du inte ger det år, hur säkerställer du att korrelationen inte är slumpmässig?
Babyn åker ut med badvattnet typ ![]()
Silver har två sidor som investering
Sen måste man också tänka på att Silver Bullet innehåller silver gruvbolag som är betydligt mer volatila än silver som metall. Rör sig mer helt enkelt både upp och ner.
Å andra sidan, silver används i så många elektronikprodukter som krävs i vårt moderna samhälle dvs. grejer vi nog inte är beredda att göra avkall på. Alltifrån grön energi till mobiltelefoner. Dvs kanske konsumtionen av silver inte går ner så mycket även om ekonomin skulle gå ner. Och nu pratar vi inte om ekonomin, utan om en börs korrektion.
@AuAgEric brukar säga att det kanske är den mest volatila fonder på som finns, åtminstone i Sverige, så det är väl rätt naturligt att den är nitroglycerin:ish - kan skjuta upp en raket men också explodera i handen. Över tid mer av det förra än det senare tror jag ![]()
Hoppas det ger dig lite ro?
Men bara om du har tänkt att tänka långsiktigt.
Hallå allihopa! Ni kan vara lugna! Experterna har talat, det här kommer vara över extremt snabbt! 

Det bästa med den fonden är att den kostar 1,49% i avg 

. Det blir lite avg avdrag långsiktigt 

. Lite svårt bli långsiktig vinnare som småsparare
. Hög avg är redan för stor risk långsiktigt 
Experter har rätt i 48% av fallen. Så denna gången utgår jag från att det kommer ta lång tid innan det går upp 
Då har jag lite större chans att få rätt än fel.
Passar utmärkt med mitt månadssparande.
Kursen går inte exakt takt i takt
förra veckan hade vi en >+8% dag när inte råvarorna i sig gick i närheten lika bra
med gårdagens NAV var vi fortfarande över nollan för 2022 (många fonder som inte är det)
nu turbulent innan FED mötet
I en statistisk mening så är det så man får göra. Börsen rör sig inte deterministiskt. Korrelationer är svårt och bara en mycket liten del av sanningen. Korrelation mäter bara linjära beroenden och missar alla andra former av kopplingar mellan tillgångspriser.
Då borde du nog ha allt på Lysa.
Om man så enkelt som visste korrelationer deterministiskt mellan priserna på tillgångar. Då hade man kunnat tjäna oändligt med pengar. Eftersom det då skulle existera kopplingar som man kan skapa marknadsneutrala vinstaffärer med. Som sen kan belånas och drivas upp till astronomiska avkastningar med hävstång.
T.ex. kan du köpa terminer och skapa något som följer inversen av ett index. Då får du något som rör sig nästa precis motsatt mot din indexfond. Kvar får du då en marknadsneutral strategi som du kostant förlorar avgifter på.
Men verkligheten är okänd, marknaden drivs av omvärldens slump och vi som investerare måste acceptera det. Det tar åratal för att få fram data som är tillräcklig för att ha statistisk signifikans.
Beror på hur du menar begränsat, till andelen av allt kapital ja, men till rakt av bara antal bolag så är det nog mer vanligt
Med det menar jag att bland stora, likvida bolag som ett investerare med en stor portfölj kan handla i så ja, då finns det troligen ingen statistisk effekt längre. Men i rena antal bolag så kommer du naturligt hamna bland dem mindre listorna där marknaden inte är lika effektiv och sådana effekter uppstår fortfarande. Sen om det går att tjäna pengar på dem är en annan sak, med spreadar, avgifter i form av courtage etc.
För mig blev det bara -35000 idag så jag är helt lugn! Har varit med om mycket värre!
Här kan man se de individuella innehaven samlat.
Ja, man kan ju inte skylla på att man inte blivit varnad för den backiga rörelsen i silver bullet, men det känns inte mindre för det!
På onsdag gäller det, vågar Powell och övriga hålla fast vid sina löften eller ska dom rädda marknaden ännu en gång med konstgjord andning?
Den som lever får se!
Men Aftonbladets experter vet ju när raset kommer! Bara att betala +medlemskap så vet vi exakt när vi ska sälja och köpa! RikaTillsammans kan ju lika gärna lägga ned.
Ok, då hade jag fel förväntningar.
givet hennes tämligen nöjda uttryck, så ser det i alla fall tveklöst ut som att Bianca redan har köpt ±medlemskapet-" och nu vet när hon ska gå “all in”…
Vem är grafgurun?