Bredband - vad betalar ni?

100/100 via Bahnhof. 179 kr. Fiber. (nyss höjt från 149)

Företag: Bredband2
Hastighet: 250/100
pris: 299.00 kr/mån

Känns som att det är dags att byta leverantör nu.

Företag: Bahnhof (via Zmarket som hyreshuset är anslutet till)
Hastighet: 100/100 Mbit/s
Pris: 318 kronor / månad
Tid sedan avtal: 0 månader (nyinflyttade)

Bahnhof 100/100 299:-/mån. Kör OVPN på alla enheter så som 2 iPads, 2 iPhones, bärbar Mac, bärbar PC, stationär Mac och stationär PC. Har Comhem Tivo via bredband. Om jag mäter, får jag ungefär 95 ner och 105 upp.

Nu ringer OCD-klockan. Skärpning gott folk.
Det är skillnad på Mbit/s och MB/s.

Jag har:
Bahnhof
100/10 Mbit/s
279kr i månaden via stadsnät

Finns billigare alternativ men jag vill ha Bahnhof av principiella skäl.

9 gillningar

Bahnhof 100/100 via stadsnät för 279:-/mån (inga extra avgifter). Nyligen höjt från 259:-/mån.

1 gillning

Comhem/Tele2 via kabel. 50/10 i hastighet. Har gruppavtal och låg kostnad. Skulle spontant rekommendera den lösningen eftersom det blir mycket billigare än om alla i en BRF ska ha egna abonnemang.

I vårt gruppavtal är det möjligt att teckna tilläggsavtal om man vill ha högre hastighet. Det finns några som gör det men jag har inte sett behovet själv.

Boxer

100/100
200kr/månad fram till september, därefter 399kr/månad.

Planerar att förhandla med dom i sommar, så jag förhoppningsvis kan få samma pris som deras billigaste konkurrent. Annars byter jag.

Har 1 månads uppsägningstid.

Via föreningen 100/10 Telia.
Vet inte vad det kostar, inbakat i avgiften

Efter att ha läst i tråden så är det spontant ganska få som har över 100Mbit/s, och endast ett fåtal över 250Mbit/s.
Är det för att det inte erbjuds eller för att det kostar mer än smakar?

Här har vi 1000/500 Mbit/s (Telia fiber i villa) för runt 600kr/månaden, men ett steg ner är 200/200 Mbit/s för runt 500kr/månaden.
Vi skulle nog klara oss med 200/200, men det skulle hända att det maxas ut när fem personer streamar videor, laddar ner spel, jobbar remote etc, så den där extra hundringen känns värt det.
100Mbit/s skulle inte funka.

Företag: ownit
Hastighet: 100/10 mb
Pris: 259:-/mån ingen bindningstid
Tid sedan avtal: 3 mån

jag brukar byta eller titta på erbjudandena jag kan få varje år, i år var något annat bolag billigare än ownit som egentligen ville ha 299 har jag för mig, men ja bara gick in i chatten och sa att jag ville säga upp mitt abonnemang för att jag hittat en annan leverantör för 259 i mån. Det hela tog ungefär 2minuter sen hade jag samma pris på ownit.

1 gillning

Inte ens jag som jobbar med IT hemifrån behöver mer än 250Mbit. Går utmärkt att streama HD på mer än en enhet samtidigt, samtidigt som någon kör onlinespel och någon jobbar. Jag har 250Mbit “gratis” (=ingår i avgiften till föreningen). Men jag bodde här innan så var fallet, och hyran höjdes inte. Tidigare fick vi alltså betala för internetuppkopplingen själva men så började det ingå i hyran utan att den höjdes. Och då 250Mbit - vill man betala extra så kan man det och få ännu snabbare. Men det är som sagt onödigt :wink:

Funkar det inte får man väl sänka kvaliteten på streamingen från 8k till 1080p. Jag skulle aldrig betala mer än typ 200-300kr/månad för internet. Mer än så kostar det ju inte mobilt så varför skulle det göra det fast…

Nä, jag håller ju med, som jag själv nämnde skulle 200Mbit/s funka fint för oss med, skulle prisskillnaden vara större skulle jag nog inte betala för 1000Mbit/s heller.
(Sen får man göra avdrag på 50% av internetuppkopplingen från inkomsten här om man använder den till arbete, så den är inte ens så dyr som den låter).

Svaret är för min del att det kostar mer än det smakar. Än så länge har inget behov av mer än 100mbit/s infunnit sig. Får se om det ändrar sig när barnen blir större och kan streama/spela etc. själva.

Inte jag heller men jag har det ändå “because I’m worth it”. Och sneglar på nivåerna över.

Och att jag minns hur det var med kassettinterface, telefonmodem, ADSL etc. och vill hänga med uppåt om det inte kostar allt för mycket.

1 gillning

Yes, 2400bps till BBSer :heart:

2 gillningar

Blev inspirerad nu av tråden. Sa upp telenor som kostade 399kr i månaden, nya kunder får 329 men jag kunde tydligen inte få det sa supporten.

Köpte egen router och beställde Boxer som istället för 225kr i månaden, första sex månader för samma hastighet… sen får jag säga upp och byta igen antar jag men la in i kalendern att komma ihåg det… Suck!

2 gillningar

Vi hade 1 Gbit/s i en tidigare bostad där det ingick i hyran. Det var schysst, men eftersom vi inte (någonsin) är anslutna med nätverkskabel nyttjade vi aldrig en så svindlande hastighet.

När vi flyttade och behövde ett eget abonnemang såg vi över våra behov och landade i att det för oss räckte gott och väl med 100 Mbit/s.

Än så länge har vi inte märkt någon skillnad alls gentemot 1Gbit/s. Även om det kan vara lockande att öka till 250 Mbit/s så misstänker jag att vi i praktiken inte hade märkt en så betydlig skillnad att det hade smakat mer än det kostade.

Tack för tipset! Betalade 299kr för 100/10 hos Ownit. Efter ett kort meddelande i chatten att Bredband2 tar 257kr fick jag 50kr i rabatt och betalar 249kr :+1:

3 gillningar

Telia
1000/1000
220 kronor per månad via bostadsrättsförening (inkluderar även någon form av grundutbud på deras IPTV)

Kan också flika in att jag jobbar på en ISP (bredbandsleverantör) och totalt sett är det väldigt få hushåll som någonsin nyttjar över 100 Mbit/s.

4 gillningar