Helt okej pris ändå. Kanske var lite otydlig med att mobiltelefonabbonemanget med obegränsad data ingick i de 349:-.
Men fiber är säkert mycket rappare. Men är man snål så är man…
Framförallt är det stabilt och med låg latens.
Jag kör mycket videomöte samtidigt som något barn spelar Playstation online medan ett annat kollar på Netflix…
Telenor, öppen villafiber
329kr/mån
250/250
Förstår också, men det är fortfarande ett j*vla skitsystem.
Telia verkar ha börjat med lockpriser här med nu, 12 månader för 35,90€ därefter 59,90€ för 1000/500.
Blir till att ringa på tisdag och fråga om jag behöver avsluta abbonemanget och sen teckna om eller om jag bara kan få det rabatterade priset i ett år direkt…
Det behöver inte bara handla om att orka. Klart jag orkar men jag gör det ändå inte. Varför?
Jag tänker att jag är höginkomsttagare med mycket god ekonomi, jag vill inte sänka mig till tiggarenivå genom att ringa och be om lägre pris än ordinarie pris som är det pris som det är tänkt att alla ska betala. Om “fattiga” gör så har jag full respekt för, har man en mycket dålig ekonomi får man göra vad som krävs så länge det är lagligt, moraliska aspekter får man lägga åt sidan.
Att ringa och tigga om lägre pris på bredband än ordinarie pris, när man inte har motiverat behov av det, är i mina ögon ungefär lika lågt som de som ber om en godispåse till sina barn/barnbarn när de går i kyrkan på söndagar, och de inte ens har barn/barnbarn utan bara är ute efter gratis godis för att de ser en möjlighet när kyrkan erbjuder det. Det är helt enkelt under min värdighet att göra något av detta när jag har så bra ekonomi. Att många höginkomsttagare skriver här om att de just ringer och tigger ner priset på bredband förvånar mig faktiskt. Det finns inte på kartan för mig i alla fall. Det handlar om moral och värdighet.
Du får gärna sitta hemma på kammaren och känna dig god och moralisk för att du blir uppskörtad av ett bredbandsbolag. Själv ogillar jag att betala för mycket.
Ja det gör jag gärna, för upprätthållande av moral är viktigt för mig, allt handlar inte om pengar i alla lägen. Däremot kan jag tänka mig att byta om jag inte tycker att det är prisvärt och någon annan leverantör har ett bättre erbjudande (speciellt efter ev. välkomsterbjudande), Men inte ringa och tigga ner priset och vara kvar, nej. För det är de andra kunderna som i praktiken får betala för det beteendet. Handlingen att ringa och tigga ner priset drabbar alltså andra negativt.
Du måste vara en fantastiskt kund.
Hur kan man förresten bli “uppskörtad” av att betala ett pris man helt frivilligt gått med på när man tecknade abonnemang? Att inte ringa regelbundet för att tigga ner priset till motsvarande introduktionserbjudande är alltså att bli “uppskörtad” enligt dig?
Hela systemet med lockpriser för nya kunder är förkastligt, men som @Anonym säger, det bygger på att folk agerar som dig, och inte ringer och “tigger” om att få nykundspriset varje år.
Så för att omkullkasta det förkastliga systemet krävs det att samtliga kunder går samman och “tigger” billigt pris för att få företagen att sluta med detta.
Eller möjligtvis byter till företag som inte håller på med sånt här trams, om sådant finns.
Don’t hate the player, hate the game… eller vad man brukar säga…
Tycker du att den här liknelsen är i linje med den ”etik, moral och värdighet” som du försöker koppla till din person? Du om någon brukar vara ganska snabb med att peka finger och kalla andras texter för ”plumpa”, eller vad nu förfarandets förstärkningsord är för stunden.
Hur ser du på individuell ränterabatt på bolån? Också hysteriskt oetiskt av mig att förhandla med banken, moralens högborg?
Jag köper inte det resonemanget. Att vissa ringer och tigger ner priset är ett otyg som tyvärr leverantören spelar med i. Bägge gör fel. Att bidra själv i detta är moraliskt fel, det gör jag inte. Det kommer heller knappast att ske att leverantören (den ena parten här som gör fel) skulle ändra sitt beteende. Kort sagt är förklaringen du ger om att gå samman, en kvalificerad bortförklaring.
Det är ju rent utsagt för jävligt att man som individ kan påverka sin situation till det bättre genom att göra ett aktivt och upplyst val. Det borde vara lika för alla, även de lata.
Det spelar ingen roll om du köper det, det är ju uppenbart om 100% av kunderna skulle göra detta så skulle företagen sluta med det. Sen att 100% aldrig kommer göra det är en annan sak.
Som sagt, står du kvar vid ett företag som har lockpriser gör även du fel då. Har du bytt bort från ett sådant företag?
Jag gillar inte det systemet heller, dock så är detta system ett öppet system som alla vet hur det fungerar. Det finns ingen motsvarighet till ordinarie pris för systemet är riggat med fejkade listpriser, rabatter och förhandlingar. Man mer eller mindre förväntas förhandla i grundläget, det är väsenskilt från bredbandsleverantörerna som officiellt sett har ett ordinarie pris och ev. en “kampanj” med introduktionspris som då är tänkt att vara en engångsgrej.
För bolån finns det aktörer man kan gå till som erbjuder bra priser utan förhandling, som SBAB och Landshypotek, mig veterligen finns det inga bredbandsleverantörer som öppet deklarerar att man skippat introduktionspriser och att man heller inte går med på individuella förhandlingar med kunder som vill tigga ner priset.
Jag vet inte om några alternativ vad gäller bredband utan där går jag efter ordinarie pris i förhållande till vilken tjänst jag då får vad gäller prestanda, kundtjänst etc. Eller vet du om någon bredbandsleverantör med bra pris som skippat det där med lockpriser och att man inte faller till föga när kunder vill tigga ner priset?
Nej. Du kanske tror det men dessa ligger snarare halvhyfsat.
Jag betalar betydligt mindre för mitt bolån än vad SBAB erbjuder. Utan att - ve och fasa - tigga.
Men det krävdes nog minst tjugo minuter i telefon med min bank.
Med Telia tog det tre minuter att förklara att jag inte accepterar att betala dubbelt så mycket som nya kunder.
Du kan moralisera över detta ”tiggeri” hur mycket du vill. Jag vann.
Nej, jag har inga uppgifter om bredbandsleverantörer i Sverige.
Poängen var bara, om man nu ska vara moraliskt korrekt enligt ditt sätt att se på det, krävs det att ett sådant företag finns och att man byter till det. Annars stöder man systemet mer genom att betala fullt pris till företag som håller på med sådant här.
Jag skrev bra briser, inte bästa. Det finns alltid någon bank som för tillfället ligger lägst för nya kunder som förhandlar bra. Men SBAB och Landshypotek ligger oftast hyfsat bra till.
Du kanske vann monetärt men för mig är moralen viktig. Att känna att man gör rätt och inte i alla lägen jagar kronor och ören. Men vi är alla olika och har olika etik/moral som vi följer.
Så länge det inte finns något sådant företag, såvitt jag vet, har jag inget alternativ. Jag har dock just nu Landshypotek som jag valt av det skälet vad gäller bolån, hyfsat låga priser utan förhandling. Kommer det en bredbandsleverantör med motsvarande upplägg och hyfsat låga priser så kan jag förstås byta i det läget.