Bredband - vad betalar ni?

Varför måste det vara låga priser? Var det inte moralen som var det viktigaste?

3 gillningar

Man får alltid kompromissa på olika plan. För bolån finns det ju bra alternativ. Men det är väl ändå uppenbart att om det kommer en bredbandsleverantör med liknande tankar som SBAB och Landshypotek så måste man hålla hyfsade priser för att få kunder. Du vill få det till att det är antingen eller, men livet är fullt av kompromisser. Sen gör vi olika bedömningar från fall till fall. Jag har med EXTREMT goda marginaler råd med att INTE tigga ner priset på bredband och då vinner moralen.

Jag med, men jag hävdar fortfarande att det moraliskt rätta är inte att stötta företagen genom att betala “överpris”.

Som sagt ovan, Telia i Finland har tills nu inte hållt på med dumheter med lockpriser och jag har nöjt betalt fullpris. Nu har de börjat med lockpriser, så på tisdag ringer jag de och om de inte ger mig det billigare priset kommer jag säga upp abbonemanget och ta något annat bolag.

Finns det alltså bolag i Finland som inte kör med lockpriser alls? Vilka? Vad jag vet i Sverige så kör alla med lockpriser, utan att för den sakens skull ha 100% koll. Jag tror du “bluffar”. Du räknar med att kunna tigga ner priset.

Vad gäller bredband så finns det även andra parametrar som kvalitet/tillgänglighet. Jag har bytt från ett antal olika leverantörer över tid men inte i första hand pga priset utan för att det har varit mycket strul med att internet varit nere en hel del, ibland upp till en dryg vecka innan åtgärd, trots bredband via fiber. Jag har mycket hemautomation och behöver ha fungerande uppkoppling för att det ska fungera optimalt, inte minst för att ha bra koll när jag inte är hemma. Om det fanns en operatör som erbjuder bättre tillgänglighet, redundans etc. mot privatkunder så skulle jag gärna betala extra för det. Men någon sådan finns inte mig veterligen.

Vad jag ser så har Avoin Kuitu – Kuuskaista fortfarande inte hoppat på tåget med lockpriser, utan konstant billigt.
Tyvärr så är kvaliteten på denna lilla leverantörs tjänster sämre än t.ex. telias, och även för mig smäller kvaliteten på uppkopplingen högre än både pris och moral.

Jag bluffar inte. “Tiggandet” bygger ju på ett hot om att säga upp abbonemanget om man inte får det billigare priset, jag sysslar aldrig med tomma hot.

Jag ser det som affärstransaktion. Accepterar du första pris eller låter bli att jämföra priser mellan aktörer och ställer de emot varandra när du anlitar hantverkare, köper bil, nöjer dig med listpriset på bolån etc etc?
Svårt att se det som tiggeri när man betalar för en tjänst eller vara.
Är du kvar som kund hos ett bolag som har högre priser för sammanhang tjänst som regel? Du behöver inte be om lägre pris ring och säg upp för att en konkurrent har kampanj så blir du erbjuden motsvarande priset och slipper byta om det känns bättre. Känner du dig fortfande omoralisk eller som en tiggare kan du ju ge pengar till valfri välgörenhet :blush:
Istort sett alla kostnader för ett bredbandsbolag är också kopplade till första tiden de har en kund, efter ett år är kostnaden nästan 0 för dom och betydligt lägre pris ger samma marginaler.

3 gillningar

Då borde de ju hålla på med “nöjd kund” rabatter istället för nykundslockpriser kan man tycka…

1 gillning

De hade de nog gjort om de resulterade i fler kunder. Tjänsten är istort sett likvärdig och det är lite bökigt att byta så svårt med nykundsrekrytering utan att kunna locka med pris.

Det där tror jag inte alls på, nästan 0. Hur kom du fram till det? Man har givetvis stora fasta kostnader för drift, anläggning, personal etc. som behöver slås ut på kunderna abonnemang. Rimligt då är väl att alla betala samma pris för samma tjänst? Jag kan acceptera systemet med välkomstpriser, man raggar ju en ny betalande kund. Men det rimliga är att man sen ska betala ordinarie pris.

Men, hur länge är man då en gammal kund efter man har avslutat ett abbonemang?
Ett år, en månad, en minut, en sekund?

Nykund behöver läggas in och startas upp administrativt av olika avdelningar, utrustning skickas ut, någon ska skickas ut till en central för att starta tjänsten, nya kunder ringer oftare till kundtjänst, efter startup perioden går allt automatiskt så länge allt funkar eller kund kan lösa problemet själv att fler finns i systemet i sig gör inte arbetsbördan större eller mer omfattande för de som sköter det.

Men du glömmer helt bort de fasta kostnaderna. Du tror väl inte att det är gratis för tjänsteleverantören att erbjuda bredband? Man betalar ju för sin uppkoppling, kablar, utrustning, lokaler, personal som sköter drift och underhåll etc. Klart det kostar lite extra just att lägga in en ny kund men de fasta kostnaderna finns där hela tiden.

Det finns ju alternativ som har betydligt bättre prissättningsstrategi än Telia ur ditt perspektiv. Exempelvis Ownit, som jag upplever som en stabil och kompetent leverantör, kör med 99 kr/mån första tre månaderna oavsett hastighet och sedan är det ordinarie pris. Viss skillnad mot Telia som erbjuder halva priset i ett år för att sedan höra till de dyraste leverantörerna.

Själv är jag en moraliskt förkastlig varelse som byter leverantör en gång om året… :wink:

De kostnaderna är väldigt, väldigt låga. Det kostar väldigt lite att ha en kund förutsatt att inget strular, vi pratar några få kronor per månad. Jag kan förstås ha fel trots nästan 10 år inom 3 av de största aktörerna på marknaden och fortsatt god insyn åren efter jag slutat.

3 gillningar

Jag tror att de flesta i den här tråden har råd att betala för mycket för det mesta.
Det har absolut noll och intet med moral att göra.
Men som aktieägare i Tele2 och Telia tackar jag för den missriktade välgörenheten.

3 gillningar

Gruppavtal BRF
Ownit
1000/750 (lite mindre upp än 1000 iaf)
Kostnad: 67kr/mån

3 gillningar

Tydligen har Ownit höjt sina priser utan att informera oss användare. Såg det nu på fakturan.

Uppföljning, jo, det gick bra att få nykundserbjudandet i ett år.
Men verkar som att kundtjänst i Finland inte har lika mycket rutin på sånt här som i Sverige, hon i kundtjänst hade inte direkt befogenhet att ge rabatten, utan var tvungen att först fråga sin chef och sen ringa tillbaka.

Det går inte jämföra bredbandpriser i olika kommuner om man köper fiber genom det lokala stadsnätet. Samma leverantör kan ha helt olika priser på samma bredbandstjänst i olika kommuner beroende på avgift till stadsnätet.

Har samma abonnemang hos Bahnhof. Tyckte det va för dyrt så jag sa upp det. När skulle säga upp det så kunde de sänka priset till 409 kr istället… Tycker 409 kr är mycket ändå…

1 gillning