Finns ju ingen som helst behov av företaget att erbjuda något annat än minnimum lön då det inte verkar finnas något kvalitetskrav i den offentliga upphandlingen.
Det som är synd i detta fall är att företaget använder sig av kryphål för att kunna byta kollektivavtalsområde.
Då branscher med indivduell lönesättning har störst möjlighet att effektivisera sitt eget arbete. Kan vara 3-5 gånger skillnad i produktivitet mellan två olika programmerare.
Säg mig hur kan man exempelvis bli så bra på att torka rumpor så man kan använda detta som ett argument i en löneförhandling? Eller hur skulle man kunna argumentera för indivduell högre lön som busschafför?
De hade ju krav på kollektivavtal, de fick de ju! Kvalitetskrav räcker inte för att ge något annat än minimilön enligt kollektivavtal.
Hade inte hjälpt, hade bara gett minimilön enligt ett visst kollektivavtal. Iomed att den anställda byter arbetsplats hela tiden för ett och samma jobb.
Jag tycker du verkar ha en extremt förlegad syn på de som jobbar både inom vård/äldreomsorg och busschaufförer. Precis den syn jag tycker är rejält problematisk där man klumpar ihop kollektiv.
En personal inom omsorg kan lätt leverera 3-5 gånger så mycket arbetsinsats som en annan. Det handlar om erfarenhet, kompetens och skicklighet. Man kan vara “on top” på saker som händer kring sig, bättre på ta hand både om brukare och sina kollegor. Hjälpa och lära upp nya kollegor. Hantera mer administration, driva på verksamhetsutveckling t.ex. involverad i hela driften av ett ålderdomshemmet (om man jobbar där).
En busschaufför jobbar inom ett serviceyrke där man ska ta hand om kunder, man ska hantera en buss, vara proaktiv ifall något behöver service (t.ex. missljud under körning) o.s.v. Ny personal ska läras upp, effektivisera driften av bussbolaget osv osv. Allt detta kan effektiviseras om man låter människor utveckla sig och har gett dem verktygen att utveckla sig.
Båda dessa medarbetare ska kunna förhandla och driva upp sin lön och det kommer då ligga i arbetsgivarens intresse att behålla den anställde. Något som alla tjänar på att ha verktygen att göra. Men med kollektivt förhandlade löner så är redan där mycket kört för den anställde, för byta arbetsgivare för samma yrke ger inte någon skillnad. Rätt människa på rätt plats!
Bra fråga… eight years and counting, i mitt fall, även om jag numera har en chef som ger mig lönepåslag på 4-5 procent årligen för att lösa problemet. Kanske har jag den lön jag borde ha efter 15 år på samma tjänst istället?
Nej, jag har fått löften från chefer som sedan slutat förut… men med lite tur fortsätter det så här i några år i alla fall. Blir ju svårare och svårare för min chef att motivera ju mindre ”efter” jag är.