Bryter FIRE mot ”samhällskontraktet”?

Ja det har du helt rätt att jag får finna mig i.
Jag har jag nog fyllt min del mer än de flesta så har inget dåligt samvete för det.
Just att kalla ingenting som inte finns för något tycker jag dock fortfarande är löjligt :smiley:
Var bara mitt lilla inspel i debatten, förövrigt får folk tycka skriva vad just de tycker och känner.

Det sammhällskontrakt vi har är ju att följa lagar och regler. Det gör även vi som planerar för FIRE.

Den allmänna pensionsåldern är 67+ men man har möjlighet att gå tidigare i pension vid 55, tex med tjänstepension. Där omkring (55år) ligger min plan att börja dra ned på tiden på jobbet, men inte gå 100% i pension. Eller i alla fall optionen, och det är ju inget nytt för Fire. Så har det varit länge.

Men det som vissa tar illa upp kanske snarare baseras på en syn att fire folk blir någon form av snyltare? Vissa blir tom närmast förbannade, vilket inte är så konstigt i ett land som vårt där den protestantiska synen (alla skall bidra och arbeta hårt) präglat vår kultur. Det ligger i vår ryggrad, vilket gynnat detta land. Så… även jag vid 55 skulle betala rejält med skatt OM jag går i pension då. Dels är det ju 30+% i skatt på allt jag tar ut från TjP, och därefter kommer jag med nuvarande ISK skatt betala 70k i skatt extra per år som jag samlat ihop istället för att spendera på dyr konsumtion. I praktiken kommer jag därmed betala mer i skatt än medel Svensson varje år.

Min mor fick ett erbjudande att gå i pension tidigare, och jag såg ingen skrika sig hes över att hon gick några år tidigare. Inte heller är någon förbannad över alla dessa som föds med tillgångar som gör att dom i praktiken inte behöver arbeta, och i det tysta är det många av dessa som egentligen inte gör det - även om man med optimistisk syn kan se deras engagemang i stiftelser som det.

Sedan är väl faktumet att dom flesta som siktar på fire inte folk som sätter sig i en soffa. De drömmer ofta att bidra på andra sätt än att slita med jobbet 40 timmar om veckan. Få vara mer med familjen och bygga bättre relation med barnen innan dom är vuxna, träna ett fotbollslag, skriva en bok, bygga en website eller skapa ett bolag och våga ta risken att skapa något. Få jag mött inom Fire rörelsen drömmer om en sandstrand forever eller glo på TV. En av de senaste rikatillsammans avsnitten handlade ju om en som gått i pension, just för att få tid att skriva böcker. Det är rätt typiskt skulle jag säga.

En sak jag vänder mig mot dock är synen om att vi finns till för staten eller att vara kuggar i samma hjul. Kapitalismen är just faktisk för att den skapar fantastiska möjligheter att leva våra liv så som vi vill, utan att staten skall detaljstyra oss eller se vår existens som ett medel för att genomföra samhällets eller statens framgång. Det är en syn som mindre demokratiska stater, tex Ryssland ser sina medborgare som. Vi lever i ett fritt samhälle där dom som följer lagarna måste respekteras som fria individer som måste få möjlighet att förverkliga just deras drömmar, i den mån dom kan lyckas med detta. Gör man rätt för sig, genom att betala skatt på lön eller pensionspengar - så skall man inte ses som någon form av bidragstagare som är lat och inte vill jobba. Sedan kommer den svenska avundsjukan alltid finnas där och sticka i ögonen på vissa. Det kommer inte spela någon roll att jag betalar 57% i marginalskatt - vissa kommer tycka jag har alldeles för mycket ändå - även när jag påpekar att jag maxat CSN och har oändligt med studier på universitetet.

7 gillningar

Där slog du huvudet på spiken :smiley:

3 gillningar

Då har du nog helt enkelt inte förstått vad som menas med samhällskontrakt.

Lagar är enbart den kodifierade delen av “samhällskontraktet” och det är inte lagar vi huvudsakligen använder från dag till dag när vi interagerar med våra medmänniskor och löser alla konflikter som uppstår, det är normer/oskrivna regler etc. Många siktar ju även på FIRE långt innan 55 vilket såklart det inte finns någon lag som explicit säger att man inte får.

Nu är inte jag speciellt förbannad över detta, men visst finns det ganska många i Sverige som är förbannade över detta ändå? :thinking:

Jag vet inte var den här synen kommer ifrån, har nog inte sett den ovan i diskussionen, men du kanske har en annan tolkning? Däremot håller jag helt med och vill till och med argumentera att vi inte finns till för staten utan att staten finns till för oss! Som tur nog lever vi även i demokrati där vi kan påverka staten att göra det vi vill.

Ja, traditionellt (typ Hobbes) är ju samhällskontraktet helt enkelt att individen går med på att göra som staten befaller (dvs följa lagen) i utbyte mot statens beskydd. I denna tråd tycks dock många ha en långt mer extensiv idé om vad som ingår i samhällskontraktet. Då blir det såklart förvirrat. Kanske vore det bäst att helt enkelt undvika ordet “samhällskontrakt”.

1 gillning

Eller är det du som inte förstår, det är ju inte med automatik så att det är givet att din åsikt är den rätta.
Jag vet inte vad du sysslar med men det finns säkert folk som skulle ha konstiga åsikter om det oxå.
Själv är jag mer för det fria och toleranta samhället där individens frihet och val inte ska dissas av personer som inte ens känner varandra.
Men vi tycker olika och det får man göra, iaf i mitt samhälle :smiley:
Ha en god kväll :pray:t2:

När du påstår att det är “extremt löjligt” att hävda att det existerar så är det snarare en indikation på din okunskap än något annat. Det är inte jag som har påstått att din åsikt är extremt löjlig.

För att vi har delade meningar? och förövrigt bryr jag mig inte då vi inte känner varandra eller känner till varandras bakgrunder.
Dessutom finns det många varianter av FIRE(förövrigt ett tröttsamt ord) och du drar alla över en kam.
Lite ödmjukhet skadar aldrig.
Vi tycker olika och det kommer vi göra även framöver och så får det vara.
Jag tackar för mig i detta ämnet, åtminstone för stunden :smiley:

Det är helt okej att ha delade meningar och hade du inte börjat med att förolämpa min, med fleras, ståndpunkt angående “samhällskontrakt” utan ett riktigt argument så kanske vi kunnat haft en faktiskt diskussion om ämnet i stället.

Jag har bara argumenterat om huruvida ett “samhällskontrakt” existerar, hur det ser ut, hur det uppstår, vad som kan tänkas ingå, samt hur det relaterar till FIRE. För det syftet spelar det mindre roll exakt vilken variant av FIRE det är. Jag har heller ingen stark åsikt huruvida FIRE-folk bryter mot “samhällskontraktet” eller ej (även om jag som nämnt ovan gillar principen av var person efter förmåga till viss del), däremot har jag en stark åsikt om huruvida det faktiskt existerar på nån nivå.

Jag skulle säga att det går djupare.

Gandhi, Martin Luther King och Jesus bröt ju mot lagar och regler… men bröt de mot samhällskontraktet? :thinking:

2 gillningar

Med en titt i Tv-tablåerna med över +30 tv-kanaler så är det inte utan att man saknar ”Anslagstavlan” som nu i efterhand osar kvalitet i jämförelse med program som ”Farmen”, ”Paradise Hotel” och ”Biggest Loser” …

Just saying :grinning:

4 gillningar

Förstår vad du menar men vette fasen. Pest eller kolera :joy:

3 gillningar

Det värsta var att man som barn var så svältfödd på tecknat att man uppskattade introt.

4 gillningar

Är det Johnny Cash jag hör i bakgrunden vid 2:37? :open_mouth:

1 gillning

Här håller jag både med dig fullt ut och inte alls på samma gång. Om du räknar det som ett kontrakt som man ska skriva under för att det ska gälla som ett avtal i vanlig mening så är det klart att det inte finns.

Vad är det som gör att du tycker att ”kontraktet” inte finns?

Ska vi tänka så finns inte pengar, länder, lagar, börsen eller någon form av alla påhitt vi människor hittat på och byggt vårt samhälle kring. För mig är samhällskontraktet lika levande som alla dessa saker. MEN det existerar bara för att vi gemensamt tror på det.

Och om du inte tror på det, varför har du jobbat, utbildat dig, investerat pengar, betalat skatt, följt lagar och regler om du inte har något ansvar att leva upp till något av detta? Ska tilläggas att jag inte vet om du faktiskt gjort detta eller inte utan det är mitt antagande. Dessutom är det saker som jag involverar som en del av det kontrakt som bara finns fiktivt i mitt huvud (men även i många andras verkar det som).

Tror att alla bryter mot detta med jämna mellanrum - vissa mer än andra :blush:

:joy::+1: undrar om han fått stimpengar för det :thinking:

2 gillningar

Lagar och regler är jag helt införstådd med och tycker de är bra och måste finnas, absolut.
Men det som syftas här att man måste jobba fram till Pension vid 68år även om man inte behöver göra det för egna ekonomiska skäl och det står inte i mitt ”kontrakt”. Har jag jobbat gnetat skattat och fortfarande skattar så anser jag det är min rättighet. Är ju inte så att samhället går förlust på mig :smiley:

3 gillningar

Så det är snarare att ”jobba till 68 oavsett var man bidragit med tidigare” du inte anser vara en del av din syn av ett samhällskontrakt. Inte att det inte finns något? :blush:

Just ordet samhällskontrakt är ju bara en hypotetisk föreställning om vad staten vs medborgarna förväntas av varandra.
De som väljer ett alternativt sätt att försörja sig är ju en del av samhället även de.
FIRE kan ju kallas frivilligt arbetslös utan A-kassa eller socialbidrag :smiley: vilket är stor skillnad mot frivilligt arbetslös MED A-kassa eller socialbidrag

3 gillningar

Ja samhällskontraktet är ju en gammal upplysningside, varav en kritik som kom tidigt var att det är rent trams. Dvs ett fiktivt filosofisk påhitt för att förklara varför folk underställda sig makthavare (kungar osv) för att åtnjuta sin säkerhet. Det är dock en ide som bitit sig fast och sedan har återkommit i olika versioner genom historien inom olika ideologier. Kul med Hobbes i tråden - jag har inte läst eller blivit påmind om han sedan min fil kand i statsvetenskap för en 20 år sedan!

Själv är jag väl mer av åsikten att det snarare så är att vi tvingas acceptera den direkt (lagar) eller implicit via kulturella normer och den stress vår omgivning ger oss när vi inte accepterar dem. Att gå utanför ramarna, speciellt som arbetstagare och sikta på ekonomiskt oberoende och gå (i vissa fall) våldsamt tidigt i pension, FIRE är ju ett utmärkt exempel på det. Samma gäller ju inte om man är VD, tjänat 100 miljoner på några år och sedan sätter sig i en kultur stiftelse på deltid. Det är olika måttstockar.

Kul tråd :slight_smile:

1 gillning