Bygger inte vår ekonomisk frihet på andras ofrihet?

Tänkte bara tipsa om att jag ställde ungefär samma fråga fast i annat format för ett år sedan. Bryter FIRE mot ”samhällskontraktet”?

Det jag tog med mig, utan inbördes ordning:

Och såklart @JFB dystopiska exempel :wink:

Sammanfattning

2032-03-29

Stort grattis på 18 års dagen, Noel Nilsson!

Vi på Myndigheten För Samhällskontraktets Uppfyllande (MFSU) vill passa på att påminna dig om dina nya skyldigheter så här på myndighetsdagen!

Från och med idag är du skyldig att utföra arbete, studier eller annan av oss godkänd sysselsättning de närmaste cirka 52 åren tills du uppnår din riktålder, som beräknas vara 70 år för dig.

Ditt tidssaldo att avräkna från startar idag på 93 600 timmar borträknat lagstadgad fem veckors semester och röda dagar samt beaktande 40 arbetstimmar per vecka.

Kom ihåg att endast arbeta för arbetsgivare med MFSU certifiering så att din tid avräknas från ditt samhällskontrakt via den årliga tidsdeklarationen.

Som du säkert vet kan eventuell övertid i viss mån avräknas efter att din arbetstidsdeklararion godkänts baserat på inrapporterad tid från din arbetsgivare, dock endast möjligt för MFSU certifierade arbetsgivare.

Av din lagstadgade 25 dagars semester kan du få vistas upp till hälften utomlands dvs 12.5 dagar per år. Detta för att du ska betala tillräckligt i svenska konsumtionsskatter, som sedan 2027-01-01 är en del av Lagen om Samhällskontrakt. Kom ihåg att ansöka i god tid på MFSU.se före din utlandsvistelse och glöm inte bilägga kostnadsförslag för vårt godkännande.

Om du har planer på att bli egen företagare, eller arbeta för icke-MFSU certifierade arbetsgivare, så bör du redan nu tänka på att skaffa dig individuell MFSU certifiering för korrekt och automatisk avräkning. Det finns gratis kurser på MFSU.se så att du lätt kan installera avräkningsmjukvaran MittSverige i dina digitala enheter och kroppskamera.

Vi ser fram emot att samarbeta med dig!
För Sverige - ett folk, ett samhälle!

Med vänlig hälsning

Allan C, individhandläggare
Myndigheten För Samhällskotraktets Uppfyllande

3 gillningar