Bryter FIRE mot ”samhällskontraktet”?

Det handlar om moral, inte vad som sker i praktiken. Om alla gör fire vad händer då. Det kommer inte hända men är det rätt att propagera för att dra sig ur arbetsmarknaden för att låta andra försörja en med sina högre skatter medan jag själv optimerar, helt legalt men omoraliskt, menar jag. Att arbeta o betala skatt är väl det kontrakt vi har. Sen kan vi ju tycka olika om skattesystemet men det slår lika på alla

2 gillningar

Är i FIRE sedan mars 2024. Så mycket skatt jag betalat sedan dess har jag inte gjort på över 5 år ihop.

Betalar betydligt mer i kronor nu per år än när jag jobbade.

2 gillningar

Phu! Det var många inlägg att läsa igenom. :sweat_smile:

Jag tänker nog att samhällskontraktet finns och är viktigt men att det gäller på gruppnivå och inte på individnivå.

Annars skulle alla bryta mot kontraktet om man inte gjorde sitt yttersta för att hela tiden jobba på toppen av sin kompetens inom det som samhället behöver mest. Glöm deltid, arbeta med något lättare för att det är mer givande, för långa studier osv.

Själv tycker jag att man på individnivå uppfyller sin plikt om man följer lagen och gör vad man kan, om man kan, för att försörja sig själv samtidigt som man strävar efter att vara en god och trevlig medmänniska.

Det jag ogillar är när man på ett planerande sätt tänker utnyttja trygghetssystem. Tex planerar för att få garantipension när det egna kapitalet tagit slut om man går i FIRE, flyttar utomlands efter studierna för att öka intjäning men flyttar hem när det är dags för föräldraledighet/pension ( om detta sker beräknande, kan ju även vara så att livet bara för en dit), tar A-kassa fast det inte behövs. Absolut inget man kan göra något åt och det är ju helt lagligt men enligt mig förkastligt om planen är att utnyttja systemet istället för att nyttja det om olyckan är framme och det behövs.

Edit. Blev visst ett svar till Fonzie, det var inte meningen. Var tänkt som en allmän kommentar.

3 gillningar

DN publicerar en artikel om FIRE i dagens tidning: De blev ekonomiskt oberoende och slutade jobba - så blev livet sen

Kretsar kring hur man fyller livet med innehåll när målet är uppnått, och om man blir lyckligare av att vara ekonomiskt oberoende?

1 gillning

Samtidigt försöker väl många göra detta tex när det gäller andra resurser som CSN och föräldrapenning? De optimerar för att kunna ta ut max. Pension borde inte betraktas annorlunda.

Att optimera ett system är i strikt mening inte att bryta mot samhällskontraktet. Det handlar ju egentligen bara om att man i utbyte mot statens skydd ska ge upp viss frihet och följa lagar och regler. Så länge man inte fuskar och man försörjer sig så följer man alltså samhällskontraktet i sin mest grundläggande form.

4 gillningar

Lite off topic, men kan du sammanfatta artikeln lite? Är själv lite rädd för RE-biten, men läste ingressen så blev nyfiken.

1 gillning

En av de intervjuade personerna berättar att det arbetsfria livet inte blev som hen drömt om. Efter att ha sagt upp sig följde 14 händelselösa månader i hemmet framför datorn. Har idag återigen ett jobb.

En annan av de intervjuade personerna har fyllt de första positiva arbetsfria månaderna med språkkurs i Spanien, träffat vänner och tagit hand om en sjuk förälder. Berättar om saknaden att känna sig behövd, och funderar på att börja volontärarbeta.

3 gillningar

:laughing: :laughing: :laughing:

Det är inte skitsvårt att ha en sysselsättning om man har råd att leva utan att ha en sysselsättning.

2 gillningar

Eller för den delen kreditkort, elbolag, banker och så vidare. Inte många som höjer på ögonbrynen om man söker maximera nytta och minimera kostnad där i stället för att solidariskt vara med och betala för dessa organisationer som förbättrar allas våra liv.

1 gillning

Menar du att det ligger en Ulf-Kristersson-arbetslinje-agenda bakom artikeln?

Som vi har konstaterat förut i tråden angående FIRE-rörelsen och farhågorna över att fenomenet skulle kunna bli för stort så är det snarare tvärtom i realtid :sweat_smile:

4 gillningar

Det är inte mer än rätt när samma generation pratar om att hoppa över barnen vid arv och ge till barnbarnen. Då kan vi försummade bryta kontrakt bäst vi vill. :zany_face:

3 gillningar

Men är inte detta konsekvensen av kapitalismen dragen till sin spets?

Samhällskontraktet har ju lösts upp i kanterna. A-kassan är en skämt, funktionshindrade människor får inte den assistans de behöver. Osv osv.

Hur ska vi som samhällsmedborgare navigera i detta? Vi lever med dessa förutsättningar och tar oss också friheten att lämna det om vi kan.

2 gillningar

Kapitalismen till viss del möjligtvis men vi är också sjukt ineffektiva och tar totalt efterblivna beslut.

Miljoner läggs på guldfärgade äppelskrutt i Örebro och på att spela in trädens ljud i Malmö, medan kommunen sparar in på kaffebröd på ålderdomshemmet.

4 gillningar

Jag tror vi nog måste ha lite mer av en historisk kontext om hur Sverige och det sk samhällskontraktet egentligen varit sett över lite längre tid.

Assistans till de med funktionsnedsättning har inte funnits i mer än 30 år.

A-kassan har alltid varit ett starkt begränsat stöd som bara fått ekonomin att gå ihop sådär och med tuffa prioriteringar så länge jag kan komma ihåg.

Jag upplever det som att många tänker

”Åh, på 70-80-90talen då var det ordning och reda och samhället tog väl hand om oss medborgare”.

Den där gyllenskimrande bilden av hur fantastiskt Sverige var förr stämmer inte riktigt. Vi har alltid (åtminstone de senaste hundra åren) haft det väldigt bra i Sverige men att det skulle vara så fantastiskt mycket bättre förr håller jag inte med om.

Det är nog bara att människan typiskt väljer att komma ihåg det som var bra förr och jämför det med verkligheten idag. Lite som för oss som gjort lumpen. Man kommer ihåg kompisarna och det roliga. Inte att sitta eldvakt kl 04 eller att vända kallingarna ut och in en fjärde gång :sweat_smile:

Så jag tycker vi borde vara lite mer balanserade i hur vi ser på det sk samhällskontraktet. Allt var inte bättre förr. I mångt och mycket tycker jag snarare att det är våra förväntningar på vad samhället ska göra som rakat i höjden.

6 gillningar

:clap:

Jag tycker detta är i stort sett var och varannan rubrik i tidningarna också;
-Varför gör inte staten meeeeeeeeeeeeeeeer?

Ibland tvingas även staten vända på kallingarna, eftersom det inte finns så många nya att tillgå. Kanske för att menig Jönsson och menig Hellberg snott med sig alla signalskotten till svensexan?

1 gillning

Jag instämmer i att man alltför ofta behöver lyssna på vuxna människors oförmåga att ta eget ansvar, utan ser det som en självklarhet att staten ska lösa det.

Å andra sidan kan det väl knappast råda något tvivel om att staten vid det här laget inte behöver mer pengar, den behöver effektivitet. Om man skulle göra en omstart skulle det garanterat gå att skapa samma förmågor vi har idag till 75% av kostnaden. Skulle vi sedan se lite nyktert på vilka förmågor vi faktiskt behöver (Sverige ligger på övre delen av topplistan över OECD-länder gällande myndigheter per capita) skulle vi säkerligen landa på 50% av nuvarande kostnadsmassa.

1 gillning

Alla har sina sätt att lura sig själv och andra för att legitimera sitt svineri :slight_smile: Tycker det är mer klädsamt att vara ärlig. Om jag går FIRE så har jag inga problem med att gå med på det faktum att jag bryter mot “samhällskontraktet”. Jag har andra “kontrakt” som jag tycker är viktigare att följa :slight_smile:

1 gillning

Om man ser i mitt fall så har jag gått ner till 70% nu o går till 50% i April sen slutar troligen i slutet av 2026-
Detta har inneburit följande på jobbet:
-Just nu jobbar jag 70% med hjälp av semester o flex så betalar full skatt o ISK skatt. .sen har en person hoppat in på 20% för att hjälpa mig o en på 60% kommer i jan-
Så just nu är vi 180% skattebetalande på min tjänst o extra folk har ersatt dom som hjälper mig-
När jag sen går ner till 50% kommer 60killen vara kvar o 20% killen får 40% så fortfarande 150% skattebetalande.
När jag sen slutar tar 60% killen över o 40% killen stannar

Så samtidigt som jag betalar massa ISK skatt så kommer “min tjänst” producera mer skatt än innan och en “med vissa skador” kommer till en tjänst som passar han mer.
Så nej jag ser inte att jag bryter mot nått “kontrakt”

En fråga som är riktad mot FIRE-rörelsen i allmänhet: Ser ni inget problem med att friska och starka personer väljer att sluta lönearbeta?

Det kan röra sig om folk som fått en femårig universitetsutbildning av skattebetalarna, som väljer att bli fripassagerare på andra med 10-20 år kvar till pension.

Nej, den ISK-skatt och moms ni betalar räcker inte för att täcka er del av välfärd och infrastruktur. Jag betalar också ISK-skatt och moms men ändå tycker staten och kommun att den vill ha in flera 100 tkr. Dessa skatter går dessutom inte ens till kommunen som ju tillhandahåller det mesta av det allmänna. Åldringsvård, VA-nät, gator , skolor osv.

2 gillningar