Bubbla och börskrasch 2025?

RT Fear/Greed-index?

3 gillningar

Det är nog många som går i samma tankar kring att ta hem vinst efter den senaste tidens uppgångar. Tror därför inte att utvecklingen under 2025 kommer vara så hög. T.om hög risk vi får ett negativt år. Därför kan det vara värt kliva in i säkrare sparformer som sparkonto med hög ränta. Kommer globalindex slå 4% kommande året? Jag tvivlar faktiskt på det. Har väldigt svårt se börsen göra +30% igen. Tror inte det finns så stor uppsida på kort sikt.

Det är en rätt sjysst spridning mellan +4 och +30, just sayin’.
Sedan hoppas jag verkligen den gör det igen någon gång. :partying_face:

1 gillning

Jag är övertygad om att globalindex kommer fortsätta uppåt på sikt men det brukar komma korrigeringar när det gått upp fort på kort tid

2 gillningar

Där är vi överens. :+1:

2 gillningar

Kan tipsa om den här tråden om man är rädd för vad en börskrasch kan åstadkomma :slight_smile:

Jakten på den “ultimata” allvädersportföljen - Spara och investera / Portföljer och allokering - RikaTillsammans Forumet

Om ni hade en klumpsumma idag hade ni då investerat månadsvis eller kastat in allt?

Allt på en gång!

4 gillningar

Om jag haft 10+ års sparhorisont och börsvana, allt på en gång.

Tänker mest om börsen går ner 20% under året så hade jag fått 20% rabatt. Men sannolikheten kanske är lika stor att börsen går upp 14% 2025 och ner 7% 2026 och på lång sikt går den ju upp oavsett? :thinking:

1 gillning

Bör den göra, men jag räknar med att historisk avkastning inte behöver spegla framtidens avkastning. På gott och ont.

2 gillningar

Tycker det beror på summan man redan har investerad.

Om jag redan hade 1000kr investerat och fick ytterligare 100kr så hade jag matat in allt på ett bräde.

Hade jag däremot bara 100kr och fick 1000kr att investera hade jag spridit ut det över ett år eller dylikt.

2 gillningar

Intressant, vilken räntefond är det?

BIL men kommer du inte åt den så finns det säkert liknande. Räkna dock med att räntorna sannolikt kommer att falla något.

Okej, lyckas inte hitta den på Avanza, men tack för tipset!

With all due respect, jag har aldrig förstått de som försöker att förse framtiden med hjälp av något från dåtiden.

Det kan komma en börskrasch, eller inte… ingen vet.
Tidigare händelser har ingenting att göra med framtida kriser, och om de har - då det är slump.

Börsen börjar ju året bra, “plus en normal årsbankränta” på bara nån dag. . .men känns som börsen brukar börja starkt , men har säkert fel.
. . men idag går det bra . :slight_smile:

Fast hur ska man veta när trenden vänder neråt? Hur länge varar nedgången? Är det inte bättre ha ett bankkonto med upp till 3 års utgifter och pengarna på börsen kan kaosa som dom vill och man kan fortfarande sova gott om natten. :innocent:

Tror inte riktigt på dessa fancy namn med Golden cross och allt vad det heter. :joy:

Lägg till bilder

1 gillning

Var en massa intresserade tyckare på jobb osv som sa till mig 2019 att nu borde jag gå ur marknaden som dem och förbereda för krasch osv osv. Glad att jag inte lyssnade.

3 gillningar

Finns ingen garanti att börsen kommer gå upp framöver. Historisk avkastning säger inget om framtida avkastning

2 gillningar