Absolut, jag fattar. Men om det finns mer eller mindre bra tillfällen att göra detta så närmar man sig väl ändå att tajma? Annars är det nog lätt att man känner att man är risktolerant när allt ser bra ut och inte så risktolerant när omvärlden är skakig. Och då blir effekten att man gör en marknadstajming men man är inte ärlig mot själv själv med det. Jag talar av egen erfarenhet eftersom jag tycker mig se att jag agerar så.
Just detta, att ha en portfölj där man räknar med en krasch. Så man har lagom risknivå, så man slipper flytta omkring på investeringarna. Risken är stor att man inte lyckas tajma rätt vid uppgång och nergång, så bättre att ha samma upplägg jämt.
Vid nergångar så får man lite mer för sitt månadssparande med.
Du har en poäng. Det är en risk.
Ska tillägga att jag tror risken är större att sälja vid fel tillfälle med 100 procent aktier. Det är väl känt att småsparare i regel köper på toppen (girighet) och säljer på botten (rädsla). Matematiskt borde vi göra tvärtom. Det är där en personlig investeringsstrategi kommer in. Även om @zino är lite överambitiös med sin ultimata allvädersportfölj om vi tänker Svennebanan, så tror jag det är klokt att hitta sin personliga risknivå och skapa sig en förståelse för hur olika tillgångsslag beter sig i olika ekonomiska klimat. När det börjar falla 10, 30 eller 50 procent på börsen är det för sent. Jag tror mycket på att känna sig trygg i sin strategi.
Förslag: Ny konjunkturbarometer som baseras på antalet småirriterade inlägg i spekulationstrådar på RT från annars lugna och sansade medlemmar. ![]()
Om jag personligen skulle välja mellan 100% på fasträntekonto med så hög ränta jag hittar i dagsläget och 100% hyfsat bred aktiefonder och att inte få röra endera alls under 2025 så väljer jag ändå börsen.
Jag får skatta 30% på de där fasträntepengarnas avkastning och med inflationen i åtanke så är det mer eller mindre värdebevarande, men chansen att börsen ändå överavkastar detta, och inte kostar 30% av avkastningen, det känns i nuläget ändå större.
Jag håller med, och försöker göra liknande. Jag har insett sedan länge att jag har rätt låg risktollerans, det har kostat mig en del senaste åren men det har fått vara värt det.
Men jag tror också att jag till viss del lurar mig själv lite. Skulle känslan av stabilitet i omvärlden öka så skulle jag nog intala mig själv att min risktollerans ökat, men i praktiken är det samma som marknadstajming.
Så länge man har en portfölj man känner sig nöjd med sett till risk, innehav osv gäller väl egentligen bara… Just keep buying / Time in the market?
Hur länge håller den strategin? ![]()
(när är "lång tidshorisont " inte tillräckligt lång?)
Hör av dig om 40 år, då vet jag svaret.
Intressant. Var får man 4% idag?
Vi kan ju börja med att utvärda gisslogernas pricksäkra analyser som de använde 2023 för att positionera sig för 2024.
Om man vill göra det enkelt för sig kan man sälja när t.ex s&p 500 sjunker under ma200 och kliva in igen när det stiger ovanför ma200. Då anpassar man sig efter de långa trenderna Golden och death cross är en beprövad strategi som ger några tiondels procent lägre avkastning men den riskjusterade avkastningen är betydligt högre (sharpe kvoten).
Jag hade det förslaget för ett par år sen, @janbolmeson nappade inte.
aim high and reach the trees!
Om alla Rocket Scientists med tillgång till MegaFlops i en atombombssäker källare under en skyskrapa på Manhattan gör just det redan då?
The Golden Formula.
Hm, kan irritation mätas i antalet flaggningar tro? Ju fler flaggor desto mer irriterat forum och därmed sämre sentiment.
När flaggindex når 10 per dag är det dags att gå all-in!
Mvh Kroken
Men då kan ju en enda rätthaverist trigga ett börsfall. ![]()
![]()
Wouldnt be the first…
Det är detta jag också funderar på. Frågan är ju om det bara bromsar in med en mer modest fortsatt uppgång, 0 % eller en riktig nedgång som “kompensation”/justering för årets höga uppgång. Ser årets höga uppgång som väldigt psykologisk.
Funderar på om det är dags att kanske att ta hem lite vinst.
Tar du hem vinst så försöker du tajma marknaden. Men visst pengar ska användas också inte enbart växa. Jag ligger kvar och försöker inte tajma marknaden.