Genom att arbeta med budget i mitt arbete så har jag mer och mer blivit sugen att göra något liknande för mig och min familj. Det finns något tilltalande i att dedikera en summa för ett visst område(ex hemelektronik, streaming-tjänster eller växter till trädgården) och sedan veta att om intäkterna(lönen) kommer in som planerat så behöver man inte fråga sig vid varje köp om vi har råd eller ej.
Men min fru är snarare av den uppfattningen att man skall köpa om det är “en bra deal“ och om man verkligen behöver det snarare än om ens budget tillåter det.
Om jag varje gång skall fråga mig om det är ett bra köp och om jag verkligen verkligen behöver det så landar jag rätt ofta i att jag avstår, vilket känns lite tråkigt.
Hur tänker ni andra runt detta? Privat budget eller en bra deal?
Fast i ärlighetens namn så kan budget också resultera i onödiga köp när man börjar nå slutet av året och det visar sig att vi har mycket kvar att köpa i kategori X. Detta är ju rätt vanligt på arbetsmarknaden, dvs se till att nyttja din budget fullt ut för annars riskerar du att få en mindre budget nästa år. Helt fel tänkt givetvis men risken finns trots allt.
Så sant @AndreasM . Myntet har alltid två sidor.
Tror det är högst individuellt hur man är som person. Jag personligen känner att jag har "koll på läget"med Privat Budget och inte drivs/påverkas av “Bra dealar”
Jag och min fru har ett “huskonto” som vi sparar i varje månad. Detta är vår buffert till allt som rör oss båda och framförallt inköp rörande vårt hem. Skulle tvn gå sönder köper vi en ny med dessa pengar men vi tänker inte att “nu finns det pengar så vi köper en ny tv”. Samma konto används till mattor, växter eller renoveringar.
Då vi vet att kontot behövs till större poster så vaknar inte shoppingdjävulen i oss bara för att det finns mycket pengar där. Men behöver vi köpa något för ett par tusen behöver det inte heller bli en diskussion kring det.
Att jaga bra deals är ju bra så länge man har behov av något nytt, t.ex en ny tv. Men det är dumt att handla bara för att något är billigt då bra deals alltid kommer finnas där ute.
En bra deal kan vara en bra deal.
Men en deals vara eller icke vara och “verkligen behöver” är två ortogonala egenskaper på ett köp. De är inte beroende av varandra.
Vi har rätt bra koll på utgifterna och de är långt mindre än intäkterna just nu. Förra månaden blev det både Ikea-shopping och en robotgräsklippare lite oväntat men det gick fint att titta i budgeten och fundera på om det var rimligt. Vi håller inte koll på matbudgeten men magkänslan säger att det är runt 7-8k kr/månad för oss två + katten.
Vi har våra fasta utgifter i ett excelark och följer upp halvårsvis (har priser höjts/tillkommit etc).
Byggen budget du, men tänk inte att man måste spendera utrymmet. Pengarna är ju inte borta bara för att man kliver över till ett nytt kvartal.
Jag tänker spontant att behovet eller nyttan behöver komma i första rummet för varje köp av den här typen. Men om du har en buffert, så kan du ta tillvara på en bra-deal när den uppstår. Om man alltid är pank så spelar behovet ingen roll, du får svårt att ta vara på en bra deal och ännu svårare att mätta ett plötsligt uppkommet behov.
Vi gör likadant. Men det är huvudsakligen för sådant som plötsligt går sönder och vi inte kan leva utan. T.ex vitvaror eller värmepannan. Vidare är det även för långsiktigt planerat underhåll som att måla om huset eller ersätta en trasig solpanel etc. Vi sparar x kr per m² i månaden.
Ett behov av en ny TV eller önskan om ett nytt hemmabiosystem kan vänta till black friday-month.
Har alltid haft svårt för budget - att i förväg bestämma vad jag ska köpa.
Detta gäller om man har ett köpmönster som gör att man klarar sig. Har man inte det utan börjar leva över sina tillgångar så ska man nog ha en tvångströja så att viktiga saker köps.
När jag säger att jag inte har en budget innebär det inte att jag konsumerar oreflekterat - varje köp av vikt övervägs med frågan “är det värt det”. Likaså utvärderas varje månad om det som köpts varit värt det, och halvårs/helårsutvärderingar men jämförelse av året före. Så stenkoll på pengarna!
Levt med en man som är budgetfreak (min beskrivning) har gjort livet lite komplicerat men vi landade i att han gjorde en budget för sig och så levde jag efter om det var värt det - utvärderingarna gjorde vi gemensamt.
För mig är budget som en diet.
Vissa behöver det för att hålla vikten. Andra äter inte mer än de förbränner, inte för att de inte får utan för att de inte känner för det
Fin likhet med en diet. Fast i mitt fall är problemet det omvända. Att om jag varje gång skall fundera över om jag verkligen verkligen behöver något så kommer jag landa i att inte köpa. Ett bra exempel är att jag under flera år har varit sugen på en smartklocka med e-sim. Och då gärna en Apple Watch Ultra eller liknande. Men den kommer aldrig bli en bra deal. Om jag däremot hade haft en budget för detta på säg 5000kr/år och sedan väntant 2-3 år så hade jag kunnat motivera inköpet.
Känner igen det. Och då får man hitta på lite knep. Hjälper budget så ok. Själv har jag lämnat “behöver jag det” , för det är numera inte mycket jag verkligen behöver och gått över till “är det värt det”.
Håller med, de allra flesta behöver inte en budget. De behöver bara få koll på vart pengarna går och regelbundet reflektera över om det var värt det.
Jag tror inte så mycket på områdesspecifika budgetar, det blir för krångligt, utan mer på att ha en gemensam budget för “inköp som inte behöver nytto-motiveras till döds”. Så länge det finns pengar i den budgeten så är alla inköp godkända. Är man en person som behöver en sådan budget så är risken ändå noll ändå att den används till helt onödiga saker, det blir mer att man inte analyserar köpet lika mycket som vanligt.
Just Apples mobila prylar brukar det väl nästan aldrig komma någon bra deal på. Sänks priset så är det för att modell byts och priset är någon hundring lägre. Så vill du ha en Apple Watch ska du nog köpa den nu om du verkligen vill ha en.
Sidospår: Samsung å andra sidan verkar ha väldigt mycket kampanjer, speciellt under september (kvartalskapitalismen kanske krävde sina siffror). Exempel: Samsung S25 Edge med riktpris 14 000, normalpris åtminstone 10 000 gick att köpa för 3300 kr. Jo, jag köpte en…
Urk för budget! Har aldrig haft någon varken för min privatekonomi eller när jag hade företag. Gäller att bara köpa saker som man behöver, inte shoppa.
Om man måste köpa något dyrt helt oplanerat och budgeten inte tillåter det, hur gör man då? Köper ändå? Då är ju budgeten helt meningslös. Och som nämnts tidigare, om man han pengar kvar i budgeten, är det då ok att bränna dom på onödiga grejer?
Ditt sidospår var spot on för mig. Efter att ha avvaktat köp under ett antal år gällande klocka så dyker en Samsung Galaxy Watch 6 (utan e-sim) upp för 1 695 kr. Inte alls vad jag hade tänkt mig men nog något man kan kalla en bra deal. Så i september förra året blev det ett köp.
Frågan blir lite vad man definierar som att man behöver. Personligen behöver jag relativt lite. Exempelvis skulle jag aldrig någonsin behöva åka på någon mer semester. Det är inget som gör att man överlever. Men det innebär ju inte att jag vill avstå från det. Min idé med budget är att dedikera olika mängd med pengar till olika områden i förväg för att slippa ta beslutet vid varje köptillfälle och att man då har gjort en beräkning av intäkterna/inkomsten täcker utgifterna om man följer sin budget. Om det sedan uppstår någon akut kris så får man givetvis vara flexibel och anpassa sig och sin budget.
Du verkar ha en egen variant av budget, vilket är helt okej. Men tror du krånglar till det för dig själv när du använder den som både tak och golv istället för bara tak, samt väldigt snäva tidsperioder. Om ”resebudgeten” har ex. 5000 kr kvar är det väl bara att föra det utrymmet vidare till nästa period snarare än tvångsboka något bara ”för att”. Att klara sig med lite konsumtion är väl helt underbart.
Jag föredrar reverse budgeting / omvänd budgetering.
Dvs. sätt mål kring sparande och investeringar och se till att dessa uppfylls. När lönen kommer in så betalar man till sparandet först och därefter räkningar och övrig konsumtion.
Det som blir kvar gör man vad man vill med, det är ganska ointressant exakt vad det spenderas på.
Om jag nått mitt sparmål för året spelar det ingen roll att jag spenderade 50% för mycket på restaurangbesök och 30% för lite på resor, i förhållande till budget.
Ang. bra deals så försöker jag att först identifiera ett behov, därefter sätter jag bevakningar på prisjakt och kollar efter just den grejen.
Jag tittar generellt inte i reklamblad eller erbjudanden eftersom det kan väcka onödigt vill-ha-begär och tar väldigt mycket tid.
Huruvida något är en bra deal eller inte styrs inte enbart av priset. Jag har köpt dyra grejer som jag har haft enorm nytta av och billiga grejer som gett mig noll och ingenting.