Buffertpengar i D-aktier

Hej.

Jag förvarar min buffert i d-aktier vilket är främst fastighetsbolag. Men de gör oftast en direktavkastning på 6-7% per år.

Känns säkrare än att använda kreditkort som buffert med hög ränta, men ändå en risk. Risken med buffert är ju också att pengarna aldrig används.

1 gillning

Själv skulle jag inte räkna det som buffert om det kan ta flera dagar att likvidera medlen. Annars är nästan hela min förmögenhet (globalfonder) buffert.

3 gillningar

Skulle inte använda dessa för buffert. Om räntorna stiger kommer de att tappa rejält i värde.

1 gillning

All investering, har en risk. Historiskt avkastning är inte en garanti på framtida avkastningar.
Skulle aldrig ha buffert i aktier eller räntefonder.

Sen skulle jag påstå att räntan på kreditkort spelar ingen roll, du betalar hela summan när fakturen är där, gör du inte det ska du inte ha ett sådant kort.

Absolut, men du ska inte ha flera miljoner i buffert. Buffert är väl till för OM något sker kan man lösa det utan problem.

1 gillning

Är inte SBB ett fastighets bolag?

Känns farligt att ha bufferten där, och NCC är ner 20% i år.

Delar ut 7% javisst men går ner 70% på några år ingen vidare buffert

Allt beror ju på var man är på den ekonomiska resan. Ju längre man är desto mindre behövs den och då är ju en placering i aktier helt okej. Har skrivit lite mer om det här:

1 gillning

Finns ju t ex Sagax D också.

Fastigheter kan ju dessutom ha väldigt olika typ/inriktning/slag:

Butik/affärer
Kontor
Bostadsfastigheter
Logistik
Köpcentrum
Statliga/kommunala/Vård/Skola/Omsorgs-fastigheter

Sen har vi olika geografiska aspekter:
Storstad
Småstad
Ytterstads/industriområden
Centrumfastigheter

Tidsaspekter:
Nybyggnation
Befintliga
Spekulation inför utveckling/omgörning av områden.

Så blir lätt att man drar alla över en kam “fastigheter” där det egentligen kanske skiljer en hel del i förutsättningar/risk/potential.

2 gillningar

Ja, de följer räntenivån till viss del förutom bolagsspecifika rörelser. Men i stort sett består värdet om man köper dem när de står under bolagetsinlösenkurser och samtidigt sprider över många olika aktörer. Risken finns alltid att utdelningen måste ställas in och kursen kommer att tappa enormt då det måste man vara medveten om.

Nja, kolla tillbaks några år och se hur det hade gått om du köpt en massa D aktier 2021. Man ska inte ignorera den påtagliga risken som finns i dem och det är därför jag anser de vara undermåliga för buffertsparande. Du vill inte behöva plocka ut de pengarna när värdet gått ner 25%.

Problemet är ju att bolagen inte löser in dem. Vill de bli av med D aktier eller preffar så är det billigare för dem att köpa dem över börsen och makulera dem. Incitament att lösa in till den förutbestämda inlösenkursen finns liksom inte om inte kursen ligger högre.