Buffertstorlek för huskostnader - eller när får sambon sina pryttlar?

Esko, jag förstår din förvirring angående punkttecknet. En punkt markerar ju avslut, och så fortsätter talet? Var börjar det, och var slutar det?

Det finns egentligen två skolor. Punkttecken för att dela upp talet, eller använda ett halvt mellanslag. Åttiotusen kronor (du noterar också hoppas jag det korrekta åttiotusen kronor istället för att skriva åttio tusen kronor) blir då antingen 80.000 kr eller 80 000 kr.

Men vänta nu lite, såg inte mellanslaget ut som helt, och inte ett halvt? Ja, helt rätt. Detta skrivs via en mobiltelefon. Halva mellanslag kan vara svåra att hitta på mobilen tangentbord. Därför blir mitt val att använda punkten som uppdelare. Det går helt enkelt lättare för mig som mobiltelefonanvändare.

Men jag bekänner mig egentligen till den senare skolan med ett halvt mellanslag som avskiljare. Det är mer rätt i mitt tycke, och ger ett renare flöde.

Angående enheten kronor och valet att förkorta till kr är min motivering att denna är så pass vanligt förekommande på ett ekonomiforum som det vi nu skriver på, att det inte stoppar upp rytmen i texten för läsaren. Även om jag i andra sammanhang och kontexter hade valt att skriva ut enheten kronor i sin helhet.

Att det är svenska kronor (SEK) som avses tycker jag knappast behöver nämnas.

3 gillningar