Behöver nog gå till källan och leta. Sambla kan ju lika gärna ha formulerat sig fel också. Jag tänker iaf att det vore mer anmärkningsvärt om både Nordea och SEB har skrivit fel än nån SMS-lånare.
Enligt Nordeas Hemsida så står det “baseras på de räntor våra kunder fått på sina bolån under den senaste månaden.”
Genomsnittet är ju viktigt för att det ger ett snitt som inte är beroende av korta perioder där det kanske inte tas så mycket lån, eller de lån som tas är med lägre säkerhet, lägre summor eller med hög belåningsgrad (samt dåliga/opålästa förhandlare).
Jag är ganska ointresserad av vad min svärfar lyckas förhandla fram, som del av nya lån en månad. Han är en fantastisk, snäll och godtroende man. På egen hand så fick han 1% mer i ränta än jag har(och var nöjd), efter att vi pratat lite och jag påpekat en del saker så lyckades han faktiskt få 0,4% mer i rabatt till slut.
Ser man bara nya lån tagna så kommer man sällan se helheten och det kommer svänga ganska kraftigt i vart genomsnittet ligger, helt beroende på slupen och det låga urvalet. Får man alla räntor som har X-tids bindning så kommer man få ett bättre genomsnitt, på samma vis som att vissa 5åringar idag(2024) viktas med de lån som togs 2020 så kommer en 5åring 2027 att dras med dem som band sina lån under 2022-2023 och ligga högt.
Skall man binda så bör man förstå hur detta fungerar, man bör även ha koll på ränteprognoserna från RB och bankerna för perioden och räkna lite själv/vikta risken och en god sömn mot detta. Det går att tjäna på det med lite tur och bra förhandling, men det är sällan som folk gör det.
Gör man inte sin research så bör man nog hålla sig till rörligt/3mnd räntan så länge man har råd.
Nej, man får ett helt meningslöst genomsnitt för syftet, vilket är att jämföra vad man får betala nu.
För någon annan analys kan det möjligen vara bättre.
@Kimarite , såg att SEB sänkte sina listräntor 2024-08-15.
1-åringen sänktes med 0,25% till 4,29%
2-åringen sänktes med 0,30% till 3,89%
3-åringen sänktes med 0,25% till 3,84%
5-åringen sänktes med 0,10% till 3,79%
Beroende på vad du sen får för individuella ränterabatter så kanske du nu kan få ner räntan mer.
2-åringen med enbart 0,1% högre ränta än 5-åringen tycker jag ser bra ut om ränterbatterna sen skulle vara lika på de bindningstiderna och du vill vara kvar hos samma bank.
Om du skulle ha 0,44% i ränterabatt även på 2-åringen så skulle det ju bli 3.40% i ränta vilket är lägre än de 3.45 du har idag på din 5-åring
//Daniel
Som andra redan varit inne på så stämmer inte detta riktigt, även om det är lätt att hamna i tvetydiga formuleringar utan att det var avsett.
Finansinspektionen är tydligare i sitt besluts-PM gällande information om räntan på bostadskrediter, avsnitt 2.6. Genomsnittsräntan för en viss månad (och bindningstid) gäller endast de låneavtal som den månaden a) fick räntan bestämd för första gången, b) var resultat av direkt förhandling, eller c) förlängdes med ändrade villkor och förutsättningar.
Så uppgift om genomsnittsränta ger en bra bild av vad räntesatsen aktivt sattes till under den aktuella månaden, för den aktuella bindningstiden och den aktuella kreditgivaren. Inga andra “gamla” låneavtal räknas alltså med, men däremot räknas inte bara månadens nya lån utan även de lån som den månaden flyttades, omförhandlades, förlängdes med nya villkor, etc.
De sänkte nu igen. Jag skickade ett meddelande till kundtjänst idag igen och med vår rabatt om 44 punkter på 5 årig bindning borde vi kunna komma ner till 3.30% nu om de inte justerar rabatten. Men fasen vad jag skäms att ta upp förhandling igen bara en vecka efter senaste gången…
Tycker inte du behöver skämmas.
Vad har du blivit erbjuden för ränterabatter om du binder på 2 respektive 3 år? Är det 44 punkter rakt över eller skiljer det sig lite mellan de olika bindningstiderna?
@Daniel_Pettersson Har inte frågat på andra bindningstider. Vi har en mindre del av lånen på löpande tremånaders och där har vi 140 punkter rabatt. Jag är inte intresserad av korta bindningstider. Antingen löpande eller längre. Sju och tio år har inte haft attraktiva räntor tidigare och på fem år är det fortfarande relativt lätt att överblicka livet. På tio år finns t.ex större risk att vi vill flytta.
Kan konstatera att banken inte är jättesugen på att svara när man lägger meddelanden via hemsidan om att sänka sin femårsränta. Jag plockade dock upp telefonen idag och ringde dem.
Supertrevlig kille i luren som tipsade om att jag borde göra en ny energideklaration också om jag tror att vi når energiklass B på huset, för att de kommer räkna med det i min rabatt när jag ringer nästa gång för att förhandla om lånet, om jag får chansen.
3,30% spikat nu på fem nya år.
I princip alla bolånetagare har god mariginal på sina lån. Det har de enorma höjningar visat oss senaste åren. Dessutom så får du amorteringsfritt om det skulle krisa i din ekonomi.
Idag kontaktade jag SEB på nytt efter att de sänkt femårig bindning med ytterligare 15 punkter. Denna gång blev det dock stopp, trots noll i ränteskillnadsersättning.
Banken säger plötsligt att min rabatt har sjunkit så att om jag löser lånet så kan de erbjuda mig exakt samma ränta som jag har idag. Fult!!
Så jag bad om amorteringsunderlag. SBAB erbjuder 3,01% på fem år så jag tänker flytta dit nu och spar 29 punkter. Det motsvarar 16k kr/år med nuvarande fördelning av bundet och löpande räntor.
Det ska tilläggas att förra gången jag ringde SEB så frågade de om vi kvalificerade för grönt bolån vilket hade gett oss ytterligare tio punkter. Nu ska vi fixa en ny energideklaration då vi vet att vi når energiklass B om vi gör det.
En viktig lärdom är dock att om vi inte hade varit aktiva vid varje sänkning hittills och legat kvar på ursprungliga 3,52% som vi band på i våras så hade ränteskillnadsersättningen nu blivit 20k kr för att lösa lånet. Så det betalar sig att vara aktiv även med bundet lån!
Någon som har tankar omkring det. Som jag ser det blir det ett sätt för banken att täcka kostnader? Gratis lunchernas tid är förbi?