Bundet eller rörligt bolån?

Vad är det du visar?

Något slags snitt i procent?
Procentenheter vid givet tillfälle?

Rule #2 Aldrig läge att binda räntan

1 gillning

3,09% på 3 eller 4 år känns svårslaget idag. Band själv på 3,82% i 2 år på SHB i våras så jag sitter lugnt ett tag till :slight_smile:

Det visar hur mycket dyrare varje bindningstid har varit i jämförelse med 3-månadersräntan. Genomsnitt sedan 1997.

3 gillningar

3.59% 1 års ränta eller 4.39% på 3 månaders.

1 års låter väldigt bra?

1 gillning

Vad ligger treåringen på?

Jag brukar sällan göra så korta bet, men det är en bra ränta. Och rätror du på att det max blir sänkningar med 1-1,5% under kommande året så bör det går pluss. Så länge det inte blir snabba dubblesänkningar den närmsta tiden.

1 gillning

Var inställd på rörligt då jag brukar föredra det men blev lite chockad att se något under 4%. Frågade inte om 3 år kanske ska göra det bara för se men vill inte riktigt binda mig så länge oavsett.

Jag tror de sänker starkt framöver men de kommer ändå ta sin tid att få igenom och bolånen följer efter.

Ska försöka pruta ner 1 åringen lite mer så kör jag nog på de!

Tack.

Det var intressant. Min uppfattning är att dialogen med banken om sånt är svårt att få till. Går jag till min kontakt så har hon nog dålig koll och ger inte så utförliga svar jag skulle önska, ivf mejlledes. Går man via kundtjänsten vet jag inte vad som händer. Värt att läsa på om och höra med dem.

Tack för tips!

Finns att läsa det mesta här och på riksbankens hemsida (för siffrorna)

1 gillning

Här finns även en räknesida

Är själv lite tvärt om, skulle aldrig binda på korta perioder då det är dåliga odds för lönsamhet i det. På lång tid så får man ju en försäkring.

Med det sagt så ligger jag på rörligt med 4,25%. Dock bara ett mindre lån på under 2msek vilket gör att jag är bekväm med risken som rörligt medför.

Det är inte så dåliga oddspå en ettåring tycker jag.
låt säga att du får betala 3.5 på ett år. Då har du direkt en besparing med 0,75% enheter, nästan 20% lägre räntekostnad.

de lägre bunda beroer på marknadens förväntningar. För att inte gå plus på det så måste räntan ner mer än 1,5% enhet under det året. och snabbt måste det sjunka också för att du skall förlora. Dessutom är du skyddad mot ränteuppgång.

Men helt klart så är det en prisfråga. Det beror på vad du får för pris på ettåriga.

1 gillning

Kollat runt med lite andra på 1 år och inget kunnat ge mig under 4%.

Som du säger så får jag ju dessa sänkningar nu! Inte som riksbanken sänker styrräntan med 100 punkter nu i Augusti.

Jag känner att de är en risk värd o ta så kommer binda 1 år på 3.59%!

2 gillningar

Det är förmodligen ingen katastrof och det värsta som kan hända är att det kostar lite mer om det blir två dubble sänkningar på rad nu.

Har en kännsla av att det kommer gå bra för dig oavsett om du binder eller inte :slight_smile:

1 gillning

Tack till er båda för denna heads up. Jag gjorde uträkningen och ringde SEB idag. Jag sa att “det verkar som att ränteskillnadsersättningen är noll kronor just nu, så jag vill höra med er först om jag kan få ett bättre erbjudande för en ny bindningsperiod på fem år”

Med min rabatt på femårig ränta om 44 punkter fick jag sänkt från 3.52% till 3,45% nu. Jag frågade om de inte kunde göra något mer i nuläget, så att jag slipper ringa igen om en månad om räntan fortsätter ned och ersättningen fortsat är noll. Men de kunde inte göra mer i nuläget. Så jag tackade och sa att vi hörs kanske igen senare då.

Jag lärde mig också att siffrorna för genomsnittsräntan på föregående månad som bankerna redovisar inte är alla de som tog nya lån under föregående månad, utan hela den aktuella portföljens snittränta. Så för fem års bindningstid är det ju ett gäng lån som ligger där och skapar underlaget, ända sedan 2020.

4 gillningar

Härligt att det fungerade och att det nu går att få ner din ränta utan ränteskillnadsersättning. Tycker dock att det var riktigt snålt av dem att inte sänka räntan mer.

Nu vet jag inte om vad du bor i för typ av bostad, lånebelopp och belåningsgrad.
Vissa långivare kan ge rabatt om man har energideklaration gjord och har A eller B (någon långivare har även viss rabatt för energiklass C)

Jag testade på kul att gå in på några aktörers hemsida som har fasta räntesatser beroende på lånebelopp och belåningsgrad

Stabelo: 3,34%, max belåning 60%. 0,1% i rabatt om energiklass A eller B

Skandia, matade in värde på bostad på 4 miljoner, önskat lånebelopp 2 miljoner och fick då
3,20%. 0,1% i rabatt om energiklass A eller B. 0,1% rabatt om tjänstepension finns eller flyttas till dem.

Hypoteket.
matade in värde på bostad på 4 miljoner, önskat lånebelopp 2 miljoner och fick då
3,32%. 0,1% i rabatt om du bor i villa med en energiklass A eller B

Sbab och ikanobanken låg sämre till än ovanstående 3.

Testa att själv räkna med dina belopp på deras hemsidor så kanske du sen kan få ytterligare rabatt hos din bank om du kan visa de underlagen för dem.

Kan det verkligen stämma? I så fall är ju den siffran helt meningslös.

Ja det låter som ett missförstånd?

Det som måste menats är väl att det inte bara är nya kunders ränta utan också befintliga kunder som bundit om delar av sina låna?

Snitträntorna på 10-åringen steg ju exempelvis kraftigt när räntorna rörde sig uppåt 2022 och det låter ju orimligt att hela portföljen kunder med
10 års ränta började binda om i samma veva :sweat_smile:

2 gillningar

Jag håller helt med att det låter konstigt. Men jag har ingen historik jag kollat mot så som du beskriver.

Men det kan väl inte vara godtyckligt hur bankerna gör? Det borde finnas någon bestämmelse kring det.

Nordeas hemsida skriver att snitträntorna är det genomsnitt deras kunder betalat för bolån föregående månad. Så det styrker ju det SEB sa.

Snitträntan infördes på Finansinspektionens uppmaning från och med 1 juni 2015 och är alltså ett krav på bankerna att publicera sina genomsnittliga räntor.

Bankerna måste publicera den genomsnittliga räntan för de olika bindningstiderna som de har erbjudit sina kunder under den senaste månaden.

Finns säkert att läsa någonstans i ett dokument från Finansinspektionen men det verkar inte vara hela lånestocken.