Ja, som det står. Hur kan man bygga pengamaskin med 1 mkr (kontant)?
Jag kan köpa en villa i ett attraktivt område och väntar 10 år och säljer med vinst.
Men min dottern har sagt att hon vill ha mer tid med mig. Jag vill också visa henne att det finns annat sätt att ha inkomst, inte bara gå till arbetsgivare och jobba 8 timmar/dag.
Jag pratade med familjen (för åsikter. Pengar är mina) om att låna 2 mkr och köpa 2 villor i mindre ort och hyr ut. Om jag får ut 10 tkr/månad (efter underhåll), kan jag gå ner i tid typ 30%.
Då kommer massa funderingar från de:
alla har råd att köpa villor för 1,5 mkr. Vem ska hyra mina villor?
Hur sköter jag underhåll när jag bor 70 km långt från?
Hur mycket av din tid skulle gå åt till att underhålla villorna?
Har du några särskilda färdigheter som gör att du kan göra allt själv eller måste du köpa in dyr hantverkarhjälp?
Börsen, med lågrisk index BÖR kapitalet fördubblas på 10 år och efter 20 år har du 4 msek, 30 år 8msek. Med aggressivare allokering för snabbare tillväxt ökar risken.
Även om priset är lågt på villorna kommer det ändå att finnas personer villiga att hyra, det är min erfarenhet. Om din kalkyl är rimlig är svårt att bedöma utan mer information.
Hur du ska sköta underhållet är väl ändå en relevant fråga, speciellt med den distansen till objekten. Att behöva gå upp mitt i natten för akut felanmälan är inte kul, även om det förhoppningsvis sällan sker. Jag hade letat efter villor som geografiskt ligger närmare dig.
Detta är ett farligt sätt att resonera. Att utgå ifrån att något bör hända, eftersom det har hänt historiskt, är riskfyllt.
För att något ska hända på riktigt krävs att man gör något aktivt. Driver man ett företag gör man löpande anpassningar till omständigheterna. Sparar man i fonder (alla fonder) krävs aktivitet om man vill ha någorlunda kontroll på utvecklingen. Att hyra ut hus låter för mig som väldigt låst. Det är inte mycket man kan göra själv förutom det löpande underhållet och att höja hyran. Jag ser det inte som en pengamaskin utan mer som ett annat jobb.
Tänk på att om du vill göra rätt för dig ska även skatt subtraheras från summan som blir över netto till dig. Med två separata villor utöver ditt eget boende är det dessutom svårt att hävda att de hyrs ut enligt privatuthyrningsregler, vilket innebär högre skatt och hyresgäster med besittningsrätt.
Uthyrning är ett bra sätt att få sidoinkomst, men hur lönsamt det är kan variera mycket med förutsättningarna.
Hyr själv ut, men en del av villan som jag och min familj också bor i (privatuthyrning). Får efter investering på ca 1 mkr för att dela upp huset 12k i hyra för den uthyrda delen. Ränta knappt 2k nu i början, underhåll räknar ca 2k, skatt är också knappt 2k.
RikaTillsammans har ett gammalt avsnitt med MainHome, heter typ “bo gratis” eller liknande. Det är det avsnittet som lett till att vi nu hyr ut och har gått ner lite i arbetstid (tack @janbolmeson). Kan rekommendera att lyssna på det om du inte gjort det redan
Jag vet inte om jag kan lära mig. Jag är ”bara” en kvinna. Jag jobbar faktiskt på en skola där finns vuxenutbildning inom Bygg.
Ja, jag är lite rädd att min dotter kommer att tro att gå till jobbet 8 timmar/dag är det enda sättet att tjäna pengar. Jag lyssnade på ett avsnitt på Fastighet prinsen om en kille växte upp i en familj där pappa höll på med renovera och sälja hela tiden. Detta är en förebild för honom och underlättar honom att välja hur han tjänar pengar.
Jag kan säga tusen ord till dotter men det är effektivare att låta henne se vad sker på riktigt.
Om du sprider ut pengarna på börsen? Sen kan du ha en del du kan använda till högre riskinvesteringar. Trayding. Går de bra kan du lägga vinsten på de säkrare korten. Och så fortsätter du så…
Jag gillar din tanke att visa på möjligheter hur man får intäkter som vuxen. Du vet att männen inte använder någon “unik manlig kroppsdel” för att lära sig fixa med hus, så nedvärdera inte dig själv ur den aspekten
Dock är jag lite tveksam till alla som hyllar “köpa & hyra ut möjligheten”. Underliggande i det resonemanget finns ofta en slags tanke om:
Konstanta eller svagt/kraftigt stigande bostadspriser.
Billigt kapital.
Hyfsat problemfria bostäder utan långsiktigt underhålls/reparationsbehov.
Gott om problemfria hyresgäster.
Jag har tid/ork/pengar/kunskap att lösa saker/få hjälp direkt när det behövs.
I vissa fall struntar/missar man vissa regelverk/skatteeffekter. (Rätt sätta hyran fritt, besittningsrätt, hur uthyrning beskattas, utrymmningsregler, ansvar vid skada, vad en försäkring täcker, åldersavdrag, självrisker, handläggningstider/rutiner för beslut vid t ex ombyggnader/förändringar osv)
Missbedömer drifts/underhållskostnader inom bostadsområdet, framförallt för hus/villa.
Dvs en slags kortsiktigt/statiskt tänk att allt är ungefär som NU när jag köper och annars kan man alltid enkelt/smidigt hoppa av/sälja till ungefär samma pris.
Jag har själv varit med om motsatsen under perioder i livet. Dvs sjunkande fastighetspriser, trilskandes hus och struliga hyresgäster!
Ponera t ex att du köper ett hus. Allt är frid och fröjd. Du har lite “otur” och det blir en vattenskada eller värmesystemet havererar mitt i vintern eller hyresgästen får “egna” ekonomiska problem och kan inte betala hyran men kan inte/vägrar flytta och har barn. (=inte så lätt få vräkta och det kommer ta tid att lösa) Hyresgästerna kanske ÄR bra men inte kan bo i huset under torkning/renovering eller uppvärmningskostnaderna stiger radikalt om de bor kvar. Ingen hantverkare kan fixa skadan på åtminstone 3-9 månader. Det kanske i samband med den åtgärden upptäcks ANDRA svårupptäckta fel/brister som kostar pengar att åtgärda. Svårt att sälja huset med nuvarande fel. Samtidigt sjunker huspriserna något under det att räntan samtidigt höjs något. Då är det inte helt lätt att komma ur den resan utan en ganska rejäl förlust.
Så lägger man in de alternativet i ekvationen också så blir det genast lite högre risk/besvär med ett sådant upplägg. Jag skulle säga att det blir EXTRA riskabelt på ett billigare hus. Att byta ut en trasig bergvärmepump till en ny kostar idag sina 80"-150" oavsett om det är i Säffle i ett hus för 1 miljon eller i Djursholm i en villa för 20 miljoner. Så dyra reparationer slår så att säga hårdare på billiga fastigheter. Hade en släkting som installerade en ny vedpanna för 130" i ett hus i 200"-klassen. Sen blev det skilsmässa och försäljning några år senare. Huset såldes då för drygt 200". Det här var ungefär 20 år sedan i Norrlands inland i en ganska lugn/stabil prisperiod.
Ofta är det bra om man sitter på en slags fördel i någon aspekt UTÖVER själva kapitalet. Dvs t ex en:
bra fastighet/läge
bra potentiell hyresgäst/er
själv har kunskap/erfarenhet/kontakter inom skötsel/renovering av en bostad.
Har man inget av det hade jag nog själv valt något annat område att satsa på. (Jag har själv haft och renoverat ett antal hus under åren. Från att bara bo i själv till “total makeover” för att sälja med vinst)
En tanke. Kanske du ska visa barnen möjligheterna att investera på börsen, ränta på ränta effekt? Hur låg den prognostiserade allmänna pensionen blir om de sliter på inom lågbetalda =normal jobb osv. Vi loggade in på den myndiga dotterns “Min Pension” och lade in hennes “lön” på första jobbet och såg hur det slutade när det är dags för pension om hon fortsätter på samma spår. Inte helt upplyftande att se kan man ju säga för en normal “butikslön”.
Så det kanske finns andra sätt att visa hur en pengamaskin kan jobba utan samtidigt behöva kasta dig in i allt omkring bostäder, särskilt i dagens osäkra klimat angående bostadspriserna på ett par års sikt?
Jag skulle säga att det du frågar är omöjligt.
Grundförutsättning du har säger du är att du vill tillbringa mer tid med dina barn och jobba mindre.
Det är där det spricker.
Vad du än väljer så måste du ägna tid till “penga maskinen”.
Fastigheter kräver underhåll och det slits och måste rustas/renoveras.
Skall du handla med aktier, fonder, valutor eller liknande så måste det vara nåt du är intresserad av och det kräver en hel del tid att sätta sig in i och underhålla.
Som jag ser det så får man inget gratis.
Nja. Visst behöver man förstå vad man gör, och framförallt hantera risk. Men att det automatiskt skulle krävas oerhörda mängder tid att investera sitt kapital är ju inte en universell sanning. Det är milsvid skillnad på att intradagshandla råvarucertifikat jämfört med att swingtrada eller varför inte passivt indexinvestera. Det låter dessutom som att det sistnämnda är lämpligast för TS.
Jag instämmer. Till och med jag kan tänka mig indexfonder, inget fel på dem, men jag skulle ha en plan för att undvika stora nedgångar. I synnerhet om man tänker i termer av pengamaskin. Vid en nedgång upphör maskinen att fungera och när det sen vänder upp igen upptäcker man att maskinen har blivit så mycket mindre att den inte genererar vad den är skapt för.
Att få ut 10.000 kr/mån av ett kapital på 1 milj är alltför optimistiskt, som jag ser det. Bättre att räkna pessimistiskt och bli positivt överraskad än tvärtom.
Om ni bor i hus idag kanske det kan vara ett alternativ att låta bygga attefallshus på tomten i syfte att hyra ut? Linköping är ju universitetsstad så jag tänker mig att det borde funka bra.
Jag tänker att en pengamaskin är något som står och brummar i bakgrunden medan jag gör nåt annat. I princip helt automatiserad.
Är man riskavers kanske pengamaskinen bara består av ett sparkonto. Är man väldigt riskbenägen kanske den innehåller kryptocertifikat. Men troligen nåt balanserat mellanting, t.ex. fondrobot.
Att agera hyresvärd låter som sagt mer som ett deltidsjobb.
Varför måste det vara en villa med permanenta hyresgäster. För trådskaparens del låter uthyrning av fritidsbostad via t.ex. airbnb vettigare.
Är oftast billigare att köpa fritidshus och en faktor som gör uthyrning attraktivare är att huset är mysigt inrett och snyggt fotat. Det är något som inte kräver cirkelsåg utan god smak och som dessutom dottern kan vara delaktig i.
Har ni tur får ni internationella gäster vilket också är en kul erfarenhet för barn/ungdom.