Bygga upp buffert inför FIRE - när, hur?

Man kanske behöver marknadstajma men på en väldigt okomplicerad nivå.

Börsen har gått dåligt, använd bufferten.

Börsen har gått bra, sälj av.

Visst är det till viss del marknadstajmning att avgöra om börsen har gått bra/dåligt jämfört med hur det blir i framtiden men oftast blir det nog “rätt” om man tänker att man ska använda bufferten när börsen är, t.ex., 20% ner och sälja av när börsen är 20% upp.

OK! Så hur fördelar du på ett ungefär ditt FIRE-kapital? Om din målsiffra vore 6 Mkr, hur mycket hade varit investerat på börsen och hur mycket likvid?

Den mesta marknadstajming är rätt okomplicerad. Det gör det inte mer effektivt. Men den här sidodiskussionen tar fokus från vad TS ville tala om, så jag ska nog buga ur. Ville bara lyfta varför jag anser att 25+5 är ett dåligt råd, men vill inte kapa diskussionen för den som fortfarande vill följa det.

2 gillningar

Just det! Så jag börjar direkt att ”ta av” mina 6 Mkr (ränte-/sparkontodelen)? Enligt dig behöver jag inte spara ihop 6 Mkr PLUS en 3-årig buffert utöver det?

Tack för ditt svar! Ok, så du har 100% aktier plus 2-3 års krockkudde? Har du något avsnitt om detta?

Jag brukar tänka 94/6 istället, för det är ju som polyfalante och axr är inne på ändå samma pengar. Skillnaden är bara att jag valt fasträntekonton framför räntefonder.

Avsnitt 60 är nog det som kokar ner uttagsstrategin och placeringstanken bäst. Men allt är ju också individuellt iom risktolerans och livets övriga förutsättningar.

1 gillning

TS skrev att han börjar närma sig FIRE men inte sin ålder eller när pensionsåldern klickar in. Jag skulle först gå in på bankkontot och kolla tillbaks ett år eller två för att få god koll på pengaflödet för vardagskostnader / månad. Hur mycket behöver reserveras för tiden fram till pension?

minpension.se fås en indikation på pension / månad, resten av livet eller det antal år man bestämmer sig för. Den pengen är nuvärdesberäknad, täcker pensionen nuvarande pengabehov? Om ja, skulle jag bara ha en eller två bankkontobuffertar för större troliga pch plötsliga kostnader, bil eller vad det nu kan vara. Resten skulle fortsätta få ligga och jäsa på ISK, -troligen finns ju 10-25 år kvar även efter pensionsålderstrecket och då med (förhoppningsvis) vanliga ca 7 % avkastning per år som normalt är bättre än räntefond.

Själv börjar jag komma till slutsatsen att det inte är direkt jättemotiverande att lägga in särskilt mycket mer på ISK (100 % indexfonder som kommer fortsättas med) . Att kunna ha gott om rumlepengar nu och kommande tid då man kan vara hyfsat fysiskt aktiv känns mer lockande. Eller för att sticka åt “plastbarnen” en uppmuntrande peng. Även om ISK:t skulle dyka 50 % skulle det finnas marginaler när bara livsåterstående pension börjar utbetalas vid 78 år och då lär jag även ha mindre kostsamma vardagsutlägg eller resor.

Tänker lite annorlunda. Jag är riskadvert och tänker att ha räntesparande för 10års utgifter, och allt övrigt kapital i equityfonder. Detta då jag tänkt att ej behöva röra fonderna tills aktiemarknaden återhämtat sig vid nedgångar, som kan vara utdragna (ex 2000-2009). Ränteportföljen är uppbyggd av en korta papper avseende 3års utgifter, corporate bonds, high-yield samt Captors långa bonds i den övriga delen, för att ej urholka köpkraften över tid. Lite ränterisk behövs för att inflationen ej ska urholka kapitalet. Buffertsparandet har jag byggt upp på slutet av min resa, och baklängesräknat när jag slutade spara i equityfonderna, och nu endast sparar i räntefonderna.

1 gillning

Min plan just nu för mig och maken är att vi kör 100 % globalfond tills vi når vårt FIRE-tal. Då ska vi sälja våra företag. Den summa vi får då får bli buffert. Blir det inte så mycket vi vill får vi väl fundera ett varv till. Kanske får vi ta en anställning i något år innan vi slutar.
Men det är 6-10 år kvar beroende på börsen så vi kanske tänker om längs vägen.

1 gillning

Jag anser att den 3 åriga bufferten ska vara inbakad i den totala portföljen.

När det väl är dags att börja göra uttag så finns det olika teorier hur man väljer att ta ut pengar ur portföljen beroende om börsen går bra eller sämre.

1 gillning

Att en del av ens kapital ska tillhöra en viss “hink” separat från totalen snuddar på mental bokföring. Det behöver inte vara negativt för ens strategi och kommande utfall, men för egen del skulle det kännas grötigt.

För att sätta mitt upplägg i relation till forskning och artiklar tänker jag på det som en klassisk Angaudlinnsk 94/6-portfölj.

För att sätta upplägget i relation till hur länge jag inte behöver göra uttag från fonderna vid grisiga börstider, tänker jag på upplägget i månader och år.

Jag tycker båda vinklarna är användbara. Men det finns EN total, och delen som är cash på sparkonton sparade jag ihop sist.

1 gillning

Hej! Hur stor buffert har ni på sparkonto? Och hur många månadsutgifter tillgängliga?

Ok! Planerar ni att ligga kvar på 100% aktieexponering sedan, eller omfördela? Tolkar det också som att ni tänker totalt måltal FIRE exklusive buffert - hur stor tänker ni att bufferten ska vara då?

Tack för svar! Du tänker mao på buffert i form av årsutgifter? Hur blir det översatt till det totala kapitalets fördelning av aktier/räntor?

Ok! Dvs 94% aktier, 4% räntor? Eller cash?

Hur många månader/år behöver du för att känna dig trygg?

340.000kr hade vi där i början av 2026. Vi lever på ca 20.000kr/mån. Vi är inte direkt snåla. 10år kvar till FIRE och då är allt dyrare och vi vill säkert ha större buffert. Pusselbitarna faller långsamt på plats.

Jag kör 3-5 årsutgifter på räntekonton, oftast rörliga eller korta bindningstider, beroende på hur börsen går, går det bra är det närmare 5. Jag använder fear and greed index för att avgöra. Resterande är aktier. Just nu faller det sig att det finns 10 procent av all kapital på räntekontona. Skulle börsen gå väldigt bra finns det ingen anledning för mig att ha mer än 5 årsutgifter i räntor då den förväntade avkastningen är lägre på räntor. I framtiden kommer givetvis de 10 procenten sjunka på lång sikt.

Anser att balansen mellan räntor och aktier är inte relevant om man vet att man har pengar så man klarar djupa svackor. Är man riskotålig blir givetvis balansen mycket viktigare då det finns risk att man säljer aktier när de sjunkit

1 gillning

Jag vet ganska exakt hur mycket jag behöver varje månad för att gå runt + lite marginaler och omvandlar det till årsutgifter. Vi säger att du behöver 20 000 kr/mån dvs 240 000 kr/år för att gå runt och att du vill ha 5 årsutgifter, för att sova lugnt och klara av deppiga år på börsen, som buffert (jag har räntefonder) dvs 1,2 mkr. Du har 6 mkr totalt inkl 1,2 mkr räntefonder så blir det 4,8 mkr i aktiefonder dvs en 80/20 portfölj.

1 gillning

Fast när du räknar på utgifter räknar du förslagsvis i dagens värde. Det är s a s inbakat i ekvationen. Det blir aldrig bra om man börjar försöka gissa sig fram till vad kaffet kostar 2036. Däremot kan man fundera på hur mycket kaffe man dricker eller vilken sort. #kopiluwak :wink:

1 gillning

Just nu planerar vi inte riktigt så långt fram. Eftersom börsen kan vara nyckfull och göra att vi måste jobba mer vill vi inte hamna i ett läge där vi blir för besvikna om vi inte når målet vid ett visst tillfälle.

Dessutom, eftersom vi är just företagare båda två så kan saker hända på vägen. Jag har både en affärspartner och många anställda som jag känner lojalitet mot och inte kan lämna vind för våg. Så risken finns att jag fortsätter jobba över normal pensionsålder till och med. :face_with_peeking_eye:

Gällande bufferten tänker jag att jag nog gärna ser att den täcker 5 år. Och ja, utanför den vanliga FIRE-siffran. Men vi får se.

1 gillning