Som jag förstått det har börsen 9% avkastning per år medan hus i Stockholm har haft 273/100^(1/19)=1,054 dvs 5,4% prisökning. Bostadsrätter verkar snarare ha haft 6,4% prisökning per år. Ska man vara rättvis och jämföra över samma tidsperiod så har stockholmsbörsen stigit ca 10,8% per år. Som jag förstår det är det nominella siffror, man får dra bort ca 2% för inflation från allt ovan. Och det är CAGR. Klart bättre att köpa indexfond än utbyggnad om man inte hyr ut, alltså.
Om det är lönsamt att hyra ut eller inte beror på hur skötsamma hyresgäster du får tag i och hur mycket du själv kan sköta. En privat hyresvärd jag bott hos hade 25% vinstmarginal år efter år. Men då var ägarna pensionärer och lade i princip ner heltid på husen och tog inte ut lön - bara vinst vilket i princip motsvarade en heltidslön. De var väldigt händiga och visste precis när det lönade sig att leja proffs och vad de skulle göra själva. Kolla upp lite olika ställen på allabolag och prata med de som sysslar med det på den skala som du tänkt dig i ditt område.
Svårt att svara utan att känna dig, ditt hus eller dina hyresgäster. De i min närhet som haft hyresgäster är väldigt less på det. Ständiga klagomål, saker som går sönder, missförstånd, hyresgäster som visar sig missköta saker och överhängande osäkerhet i en massa led. Jag skulle inte ge mig på att hyra ut, men jag har jobb och pengar så jag klarar mig utan att ge mig in i den djungeln. Du kanske är i större behov av pengar och trivs med allt det där. Då är det ju en annan sak.