Blir du eller någon anhörig svårt skadad eller sjuk så tror jag att pengarna ger lite möjligheter för att få en bättre vardag.
Att byta barnförsäkring pga hög kostnad skulle jag aldrig ha vågat om jag hade små barn. Hög premie innebär hög ersättning.
Vad de flesta inte inser att det man verkligen vill försäkra sig mot är permanent arbetsoförmåga ( ” förvärvsmässig invaliditeter “) och hög funktionsnedsättning/ besvärsbild (” medicinsk invaliditet”).
Om man får ett barn med t ex intellektuell funktionsnedsättning ( medfött eller efter Allvarlig hjärnskada) är ersättningsnivån från det allmänna skyddsnätet mycket låg.När man aldrig förvärvsarbetet är SGI Mycket låg vilket renderar en mycket låg sjukersättning.
Samma sak om man drabbats av en del genetiska avvikelser , som inte alltid måste vara ärftliga.
Det är väl just för ovanliga, mindre sannolika händelser, man har en försäkring. Väl medveten om att försäkringsbolagen tjänar pengar.
Varit hyfsat tveksam till personfösäkringar. Frugan brukar inte nyttja sin, jag brukar inte skada mig och dottern har vi nyttjat för div enklare barn-skador/ärr.
I höstas fick dottern (17 år) cancerdiagnos, och två operationer. Trygg hansa swishade under samtal ersättning för att hon legat inne, och efter utredning 170k i diagnosersättning. Det ersätter såklart inte känslan, ångesten osv men det är plåster på såren. Försäkringskassan ansåg inte att hon var tillräckligt sjuk för att vi skulle få vab, de tyckte väl att hon kunde ta bussen till operationen… så visst kan det fylla ett hål. Kommer få omkring 20-30k för ärret skulle jag tro.
Är inte lika tveksam längre.
Till sakfrågan verkar det ju vara så att ditt nuvarande bolag täcker det som redan uppstått även om du avslutar den. Kontrollera med folksam. Om man bytar bilförsäkring kan man ju inte få ersättning av det nya på en olycka som redan skett…
Läs på lite om det finstilta i barnförsäkringar.
De vanligaste orsakerna till nedsatt arbetsförmåga i vuxen ålder är undantagen i alla barnförsäkringar, eller har kraftiga inskränkningar.
Beklaga diagnosen!
Men helt ärligt 200 000 för en cancerdiagnos, är ju en ganska usel ersättning.
Det är väl ungefär den summa som du har betalt i premier under 17 år, om man tar hänsyn till ränta på ränta?
Men helt ärligt, det finns andra som inte är helt immuna mot sjukdomar och olyckor. Som ser livet lite bortom excelarket baserat på statistik och ekonomisk historisk utveckling och som ser eller behöver försäkringar som en trygghet vid situationer som kan uppstå genom plötsliga och oförutsedda händelser…
On topic: Den stora frågan är väl den förbaskade hälsodeklarationen som ska fyllas i vid personförsäkring. När man är nyfödd utan komplikationer så blir den ju 100% och därmed låg risk för f-bolaget att försäkra. Ju längre livet går så ökar ju skade-CVt, synfel, hörsel egentligen allting som upptäcks under uppväxte vilket ibland försvårar att teckna ny barnförsäkring eller ger skyhög premie.
Tänker även på tidigare arbetsplatser och sjukvårdsförsäkring, då är det ofta teckna inom två månader utan hälsodeklaration. Undrar hur de beräkningarna går ihop ![]()
Kom på en sak gällande ev byte för att få ner premie. Kan du ansöka och ev få godkänt av annat bolag först? Och därefter avsluta den dyrare försäkringen?
Så du skapar en situation “bryggförsäkring” mellan bytet för att inte hamna utanför.
Värt att kolla tänker jag.
Hej,
Fick nyligen själv erbjudande att byta försäkringar här hemma.
Från säljaren fick jag rådet att inte flytta barnförsäkring om det fanns registrerade olyckor/skador eller pågående ärenden. Men det kan säkert hanteras olika på olika bolag.
Funderar på om dina alternativ är jämförbara. När jag tittade lite snabbt på Konsumenterna sida så verkar Skandia inte ha diagnosersättnig och omvårdnadsbidrag t ex. Inte säkert att du vill ha det men alltid bra att vara medveten om vad man faktiskt köper. Det är väldigt vanligt att man inte har så bra koll på vad man betalar för i sin försäkring.
Med facit i hand hade det nog varit bättre, och hade varit uruselt om hon varit frisk hela tiden. Som investering. Men om man vill ha en försäkring åt henne nu är det svårare.
Som alla försäkringar är det just en försäkring. Lite arbetsoförmåga och annat skit hade gjort mer ersättning.
Det viktigaste jag lärt mig är snarare att leva livet nu. Det kanske inte blir någon morgondag.
De vanligaste orsakerna till arbetsoförmåga som vuxen inträffar inte som barn och kan därför inte omfattas av en barnförsäkring!
Det finstilta ska man väl alltid läsa men kan skilja sig åt mellan olika barnförsäkringar- en del omfattar t ex inte medfödda tillstånd eller det som upptäckts före 6 års ålder.
Ja, jag har ställt ungefär den frågan till Skandia om de kan garantera att det inte blir ett glapp. De har valt att inte svara.
En definitionsfråga.
Många verka tro att om man föds med Mb Down och ens föräldrar har tecknat bästa barnförsäkring, så står Trygg-Hansa/Folksam/Länsförsökringar för försörjningen resten är livet.
För övrigt tycker jag att småsparaguiden skriver bra och nyanserat om om barnförsäkringars vara eller icke-vara:
Finns mycket enkel lösning. Du ringer Folksam och ber om att sänka försäkringsbeloppet. Då får du billigare premie. Ersättningen för mindre besvär kommer vara samma, men skillnaden vid större problem kommer vara stor. om du i framtiden vill höja kommer det inte vara lika enkelt.
Personligen tycker jag inte det är värt det fram till 18 år.
Oavsett försäkringsbolag kommer du se att premien kommer höjas varje år pga prisbasbelopp och ålder.
Tackar! Bra info där!
Precis som man kunnat misstänka alltså. Föds barnet blint på bägge ögon så blir det max 14 300kr per månad i tio år då, sedan är det slut på det roliga.
Var och en får väl själv bersämma om det är värt över hundra tusen kronor över tjugo år att försäkra sig för en extrem sällsynhet och om denna sällsynthet inträffar så blir det ändå som mest kaffepengar (sett över ett liv). Dessutom gällde 14 000kr Folksams absolut dyraste försäkring, för andra blir det förmodligen ännu mindre.
Intressant artikel: Charlie, 7 månader, har Downs syndrom – nekas barnförsäkring | SVT Nyheter
Från vad jag läser generellt, det ser ut att barnförsäkring var bra ~20 år sedan i Sverige, men att nu är de att ofta usla, men att det finns fortfarande ett generellt tänkände att barnförsäkring är bra att ha.
Tack för alla svar och inlägg.
Jag har haft en diskussion med Skandia samt diskussionen här. Som jag förstår det nu så finns det inga möjligheter att byta försäkringsbolag utan att ta risken för att det blir ett glapp. Den nya försäkringen är bara aktuell för nya sjukdomar och olycksfall. Å andra sidan är våra barn friska i dagsläget. Och olycksfall borde inte blir diskussion om vilken försäkring som gäller.
Som jag ser det har jag tre alternativ:
1. Fortsätta med Folksams dyra men historiskt täckande försäkring och sluta gnälla.
- Teckna ny billigare försäkring hos Skandia och ta en risk att inte någon sjukdom visar sig som inte täcks av nya försäkringen. Den risken borde vara liten med tanken på att barnen är friska.
- Skippa försäkring och skapa (ännu) ett ISK där vi investerar premien och hoppas att det inte blir någon sjukdom eller olycka och att vi kan använda pengarna till något roligt.
Kanske är alt. 3 mest rationellt och definitivt roligast, där finns det ju i alla fall en viss möjlighet till framgång.