Byta från traditionell till fondförsäkring- tajming?

Hej!
Jag är snart 48 år och har varit regionanställd med fast anställning i ca 20 år och har alla pensionsinbetalningar i AMF traditionell försäkring via KAP-KL / AKAP-KL.
Har nyligen bytt så att kommande inbetalningar går in i AMF fondförsäkring (entrélösningen) istället. Har funderat på att även byta de gamla försäkringarna till fondförsäkring men tvekar lite pga att börsen gått ner så mycket, det är lite oroligt omvärldsläge etc. Är det någon på forumet som är insatt i området som skulle kunna hjälpa mig i min beslutsprocess? Byta nu, avvakta , ha kvar traditionell lösning för de gamla försäkringarna ?
Mycket tacksam för alla sorters input!

2 gillningar

Hej.

Vill inte råda till något men kan säga att byta från traditionell till fond kan löna sig enormt.
Min sambo bytte sin kap-kl/akap-kl, början 2020.
Idag är hennes “större” del upp 70% och den del som det köpt i under åren 27%.
Hon kör swedbanks entrélösning.

1 gillning

Bra tajmat! Det var ju en enorm skillnad!

Hon hade enorm tur med det bytet,då tog bytet en månad ca.
Bytte i februari och så kom krachen och bytet gick igenom dagar innan botten nåddes!

3 gillningar

@Monica - har du några inspel här som man kan tänka på som en generell tumregel?

3 gillningar

Det ska bli intressant att se vad andra svarar i denna tråd men jag skulle säga att det inte finns något att tajma.
Till skillnad från övriga traditionella livbolag så har ju AMF i princip alltid 100% konsolidering.
Värdet i AMF’s portfölj speglas ju direkt i försäkringsvärdet i respektive försäkring.

2 gillningar

Om vi lämnar just AMF därhän och tittar generellt på traditionell förvaltning och dess konsolidering så kan man väl säga att utflytt eventuellt skulle kunna vara gynnsamt vid låg konsolidering och motsatt skulle inflytt kunna ge ett skydd vid hög konsolidering.

Tror jag nämnt detta i någon tidigare tråd…

1 gillning

Det beror lite på hur mycket avkastning AMFs traditionella försäkring ger för tillfället.
Själv har jag en traditionell på SEB gamla liv och där var det under 2022 10% avkastning så det var ju bättre än vad mina indexfonder gav.

2 gillningar

Det är bara att gratulera till fin avkastning och med facit i hand en bra placering historiskt. :+1:

Dock är just gamla SEB-Tryggliv en dålig jämförelse mot övriga bolag eftersom den varit stängd för nya kunder sedan 1997.

2 gillningar

Tack
Jo det vet jag. Men jag vet inte vad AMF ger, så hade det varit bra avkastning så är ju inte behovet att flytta till fonder lika bråttom.

1 gillning

Verkar som att avkastnings räntan är minus 10% om jag tolkar årsbrevet rätt, men jag kan ha fel. Verkar vara fel på hemsidan just nu , kanske lättare hitta exakta uppgifter när det går att logga in igen…

Det verkar rimligt och understryker det budskap jag försökte förmedla - att eftersom AMF alltid har 100% konsolidering så finns det inget att tajma.
Skulle du flytta in kapitalet i en fond som teoretiskt kopierat AMF’s portfölj så blir ju utfallet detsamma (bortser här ifrån eventuella avgifter/kostnader)

1 gillning

Du har säkert rätt, har lite svårt att förstå vad detta innebär dock! Men du menar att det inte har någon strategisk betydelse om jag flyttar över pengarna från den traditionella till fonder nu eller om ett år då?

Alltså det är inte helt lätt. Traddar har en del fördelar som tex en garantidel av kapitalet (för fonder finns det inte) och att de brukar utvecklas mer stabilt än börsen i allmänhet. Det skiljer också rätt mycket mellan olika Traddar där jag hört rätt gott om AMF. Inte minst låga avgifter.

Tittar man på avkastningen senaste 5 åren i tabellen i länken nedan så har den legat på 8-12% om året beroende på ålder och när man tecknade den. Inte dåligt alls tänker jag. Så det ligger nog en bit upp på risk/möjlighets kurvan bland traddar. Inte bland lågrisk traddarna som har rätt dåligt utveckling.

Stabilitet och garanti är dessutom något man tenderar uppskatta når man närmar sig pension, men inte så mycket förrän dess.

Som jag förstår det så har du 20 år inbetalt i tradden. Du har väl nästan lika många år kvar. Ett alternativ kan vara att låta tradden ligga kvar och sätta alla nya pengar i fondlösning. Så blir det ju typ 50/50.

Ping @BroncoKid som har lång erfarenhet av sådant här och har säkert fler tips att kolla av före man gör något.

1 gillning

Ja det tål kanske att tänkas på. Ska nog ha lite impulskontroll och ta reda på mer innan jag gör någon mer förändring! Tack för alla svar!

2 gillningar

Inte om du tänker placera kapitalet i en fond som motsvarar den placering AMF har i nuläget.

Frågan som uppstår är ju om du via dina fondval kan välja fonder som slår den värdeutvecklingen AMF presterar med sin portfölj med 30% räntebärande och 70% mer riskfyllda placeringar som aktier och fastigheter.

Själva utflytten av kapitalet från AMF’s traditionella förvaltning saknar ju tajming eftersom de i princip har en dagskurs som vilken fond som helst.

Exempel:
Om vi leker med tanken att du har 100.000kr i AMF’s Traditionella förvaltning som de närmsta 3 månaderna ger +5% i avkastning så kommer dina redovisade 100.000kr på försäkringen istället visa 105.000kr när du loggar in på hemsidan. (Precis som en vanlig fond)

Om du skulle ha exakt lika mycket pengar hos Skandia som också lyckades få +5% avkastning dessa 3 månader så skulle din försäkring vara värd 102.000kr eftersom Skandia i nuläget ger 2% i återbäringsränta, resterande 3% används för att bygga upp konsolidering till 110% eller mer.
Skandia släpar alltså med att fördela avkastningen till respektive kund men i gengäld så har man i princip alltid positiv avkastning som kund oavsett hur marknaden har utvecklats senaste året.

Enligt ditt årsbesked från AMF så var din avkastning -10% under 2022.
Att jämföra med min hustru som har ett relativt stort kapital i Skandia Trad som fick netto +2,5% under samma period, detta med anledning av att Skandia givit positiv avkastning till kunderna under året trots att den gemensamma portföljen som Skandia administrerar sannolikt haft ungefär samma resultat som Du/AMF, -10%

Skandia sparar alltså i ladorna så att det finns att ta av även i svåra tider medans AMF agerar mer ”direkt” vilket något förenklat skulle kunna liknas vid en dagskurs.

Ska man lämna Skandias Traditionella förvaltning så är Nu ett bra tillfälle eftersom konsolideringen är relativt låg (103%) och man slipper vara med att gemensamt med övriga kunder bygga upp konsolideringen på nytt.
Att lämna AMF kräver ju ingen eftertanke när det kommer till tidpunkt eftersom du får med dig allt som tillhör dig, du lämnar inget kvar…

1 gillning

Verkligen komplext det här med pensioner! Min tanke är ifall jag skulle byta till fondförsäkring att ha fonder med 100% aktier i åtminstone fram tills jag är i 55-årsåldern!

1 gillning

Ja i så fall är det enkelt, bara för dig att bestämma när du känner dig mogen för att själv ta över spakarna.
AMF har ju en långsiktig målbild om 25% räntebärande investeringar men som dem avviker ifrån när dem anser det motiverat, exempelvis i nuläget då portföljen består av ca 30% ränta.

Om den riskexponeringen inte passar dig för att du önskar högre risk med hänsyn till din ålder så är det väl bara att byta till fond om försäkringsvillkoren medger detta.

AMF likt övriga bolag är ju skyldiga att ha ränteinvesteringar som minst motsvarar de garantier som ställts ut till kunderna.
Ju högre utställda garantier desto mindre utrymme för aktier.

Den garanti som @JFB nämner är oftast rätt ihålig och kommer ytterst sällan i anspråk om vi inte tar LF’s Gamla Trad som ett undantag där många kunder har garantier som överstiger försäkringskapitalet pga de ytterst generösa villkoren som ställdes ut både i form av höga garantinivåer men också i vilken takt kunderna tilläts betala in till sina försäkringar.

Traditionell förvaltning kan upplevas som knepig och komplex att förstå, både som kund likväl som professionell rådgivare.
Till och med @Runnemo som hyllas till och från på detta forum har fel i det dem skriver på sin hemsida gällande traditionell förvaltning, jag vägrar att tro att dem missleder kunderna med flit utan endast för att dem inte har förstått hur garantierna fungerar.

Utan att låta bitter så är det enkelt att konstatera att ”ekonomisk doping” ger resultat.
De tusentals kunder som landar hos AMF på en datafil varje år hjälper till att fördela kostnaderna.
I flera stora upphandlade pensionsavtal är ju AMF-Trad ickevalsalternativet, kunder som inte förstått vikten av att göra ett aktivt val i samband med nyanställning eller när valcentralen skickar ut blanketter.
Givetvis är det bra att dessa kunder med automatik landar i ett billigt alternativ och det gynnar de kunder som aktivt valt AMF.

2 gillningar

Jag blir så klart nyfiken på vad du menar att vi skriver som är fel?

3 gillningar

Kompliceras väl lite ytterligare över möjligheten att gå över från KAP-KL till AKAP-KR? Så vitt jag förstår så ska även de som tjänar över brytpunkten få valet senare i år?

Min fru ligger hos KPA i traditionell försäkring och det “känns” som att det inte var varit en speciellt bra placering. Däremot spelar hon själv 10% av nettolönen hos LYSA till pensionen så det blir ju lite riskspridning att ligga kvar hos KPA. Lurigt med dessa entrélösningar…

1 gillning