Jag var i liknade läge som dig ungefär samma 6 milj men hade lägre lån, var ett nybyggt hus, dvs mitt drömhus , var mycket lik huset från Dast.se och huset Helsingör, bara jag hade 236 kvm, huset gilla jag mycket, samma golv o så vidare som deras bilder, grym planlösning.
Men ansåg jag lagt alldeles för mycket pengar på boendet, var allt kapital, samt jag byggde den i en stad som knappt hade marknad för såna hus, samt mindre med jobb, var tvungen och flytta dit av olika anledningar.
Sålde sedan, var lite om och men, flytta tillbaka, köpte bostadsrätt, den steg ca700k på bara året jag bott i den, men fick lös kapital och det är en enorm trygghet, att gå ner på nästan noll i kapital skapa oro över framtid, räntor, jobb osv.
Men trivs inte riktigt som lägenhets människa, har alltid haft hus.
Fördelar är då kapital är lösa, samt man kan följa börsen o utvecklig, skapar trygghet.
Nackdel är livsstil och känslan i hus, friheten, bastu, utrymmet, lyxen, en tomt, grilla, vara själv på den.
Men anser att jag tog rätt beslut, nu kan jag i lugn o ro söka en ny tomt, bygga ett hus som inte är så stort, ca 110kvm och som enbart är anpassat för ett liv för mig, samt man får ett kapital över. då bägge delarna känns viktigt och ger en frihet att leva lite som man vill.