Byta officiellt språk i Sverige till engelska?

Ska man ha ett gemensamt världsspråk bör det enligt mig vara ett språk som ingen har som modersmål från start då det skapar en obalans. De som har engelska som modersmål kommer alltid att framstå som mer kunniga, smarta och ha bättre möjligheter än de som har det som andraspråk, allt annat lika.

Esperanto var ju ett bra försök men det lyckades tyvärr inte. Vi borde kanske försöka igen?

Nja. Språket är ju en del av kulturen, precis som grundläggande värderingar, vanor, teknologi och statsskick är det.

Gör man avkall på merparten av alla kulturer för att tillgängliggöra dem blir det tillslut bara några få minsta gemensamma nämnare kvar. Och kanske en och annan stereotyp som historisk rest.

Ofta är det just att en kultur är isolerad och exklusiv som håller den vid liv. För kulturer definieras av hur de särskiljer sig. När allt färre delar särskiljer sig (språket inte minst) monterar man i praktiken ner och hotar allihop.

Ja, eller ryska, för att verkligen markera för eventuella lallare därute vilket svek det handlar om.

1 gillning

Klingon? Sindarin? Ewokese?

:nerd_face:

Herregud. Vad olika vi är.

Ärans och hjältarnas språk ska alltså självstympas bort.

Vi har fötts I ett av världens bästa länder och bör i mitt tycke uttrycka, inte bara tacksamhet för vad Svenskarna som gick före oss skapade med blod svett och tårar och som vi åtnjuter, utan även patriotism.

Den som anser vi ska byta bort svenskan borde inte få ledigt sjätte juni. Kanske 4e juli, och måla sig orange i ansiktet först. :wink:

3 gillningar

Som skåning firar jag i dagarna två, danska grundagsdagen den femte och svensk nationaldag den sjätte. :partying_face:

1 gillning

Varför skulle man vilja göra detta? Det skulle ta död på identiteten och kulturen vi har i Norden, alla här kan även engelska så jag menar de låter kanske knaggligt men budskapet går fram iallafall.

Det är ju även lite av ett skydd mot resten av världen, en tröskel mot att ta hit alla utan bara de mest hängivna överlever här :joy:

Resten av världen får ta och lära sig de språk vi pratar istället, de låter bättre. Make Norden even more great! :flexed_biceps:

2 gillningar

De är väl enklare att flytta till ett Engelskspråkigt land istället om man vill skippa Svenskan å Sverige..

Jag hoppas innerligt att de inte blir officiellt Engelska i Sverige…

1 gillning

För länge se’n, som alla vet,
av mänsklig äregirighet
så byggdes himmelstornet där i Babel.

Men Herren såg det och blev vred
och som ett straff Han sände ned
förbistrade Han tungorna i Babel.

Det gav oss Kafka och Jaques Brel,
Sun Tzu och Buddha och Ulf Lundell,
en mångfald aldrig nå’nsin sedd i Babel!

Men här är Babel tusenfallt
och himlatorn snart överallt,
och överallt så ser jag am’rikaner.

Det är samma språk i all musik
och samma kaffe i alla fik
och alla ser på film av am’rikaner.

Så Herre, kom! Förbistra oss!
Släpp tusen nya tungor loss!
För snart så är vi alla am’rikaner.

2 gillningar

Det finns kommuner som har tagit bort engelskan från timplanen för ettan.

1 gillning

Bra. Behövs inte. Barnen plockar upp det bra ändå. Lägg tiden på att lära barnen studiero, respekt, och fysisk aktivitet.

Ska vi nu absolut byta till något gångbarare “världsspråk” i Sverige för att bidra till främjande av integration och kulturellt utbyte är väl det mest rationella att göra arabiska till nationellt språk? Det finns storleksordningar fler arabisktalande i Sverige än folk som har engelska som modersmål.

Påminner om debatten om att införa EUR i Sverige…

Någon för € men mot Engelskan? :grinning_face:

Bullshit om du inte menar under flera hundra år framåt. Bullshit är förövrigt ett svenskt ord enligt SAOL :). Svenskan kommer förändras ja men vi är redan där mängder av ord som, stad, paraply mm som du tänker som svenska är låneord.

Just engelska skulle inte ha någon betydelse att ha som enda språk i Sverige. Vi är max 1,5 generationer ifrån att Sverige överlag är flytande i att förstå och prata engelska. Stavningen är en annan fema.

Så finns ingen anledning att ta bort svenska när de födda 80 och framåt är bättre på engelska än många amerikanare.

Kommer ihåg mina föräldrar berätta att jag förstog engelska redan vid 4 år. Tv gör oss flytande i engelska eftersom vi kör med undertexter.

Det är väl ändå rätt typiskt svenskt kultur att rationalisera bort sig själv för att istället apa efter sin stora idol.

Försöker du alltså dra likhetstecken mellan valutan och språket? Eller vad det kanske bara ett knepigt skämt?

Låneord är inte hotet mot svenskan. Domänförluster är hur språk dör. Att man inte längre gör dataspel på svenska. Att högre utbildning sker på engelska. Att folk läser sin litteratur och konsumerar media på engelska. Att svenskspråkiga youtube-skapare gör engelskspråkiga kanaler. Att svenska musiker gör engelskspråkig musik. Att reklamen blir engelskspråkig. Att serveringspersonalen på svenska restauranger inte behöver kunna svenska. Att människor som flyttar hit (ingenjörer, programmerare, chefer) inte lär sig svenska. Att möten på arbetet sker på engelska eftersom av tjugo närvarande är det en indier som bara bott i landet i tre år. Att svenska ungdomar pratar engelska med varandra trots att de alla är svenskfödda.

Jag kommer att kämpa emot med näbbar och klor, och än så länge är vi i tidigt skede, men att svenskan är på nedgång är tydligt. Men ja, det kommer att ta lång tid innan språket är helt dött.

3 gillningar

Nog mer Stockholm och Göteborg :joy:

Håller med alla föregående patrioter om att språket såklart har ett mycket större existensberättigande bortom att göra affärer smidigare :sweat_smile: Men tråden är väldigt on brand för RT-forumet :grin:

Halvt relaterat: En rolig aspekt med alla AI-chattbottar är faktiskt att jag skrivit och läst mycket mer svenska vid sökningar online, som jag låtit passera AI istället för Google som förr i tiden. Förr sökte jag alltid på engelska för att säkerställa statistiskt bäst sökresultat, men med översättningskvaliteten och hastigheten på moderna AI-chattbottar har jag i princip slutat söka på engelska online.

En rätt oväntad skjuts för modersmålet som kanske gäller i flera länder? :thinking: Vet inte om jag är ensam om det.

Det här sker väl knappast utan att vara ironiskt som en del av jargongen eller identiteten inom en kompisgrupp?

Visst, att snacka svengelska och blanda in slang här och där är ju lite cringe, men det har ju pågått länge. Särskilt bland ungdomar.