Byta tjänst och gå ner i lön

Vg tjänstepension är svaret betydligt knepigare. Det beror på vilket kollektivavtal (om det finns ngt hos Din arbetsgivare, en del avstår) som gäller för Dig som arbetare o dels tjm. För tjm finns bl a både förmånsbestämd eller premiebestämd. Vanligast på privata sidan för tjm är itp2 eller itp1. Itp2 är förmånsbestämd(till största del) medan itp1 är helt premiebestämd. Premiebestämd är enkel, företaget betalar in o Du förvaltar. Förmånsbestämd ITP2(plus lite itkp) bestäms av slutlön o antal intjänande månader i förhållande till 360mån(=max). Lön upp till 7,5 inkomstbasbelopp får Du 10% av slutlönen x antal intjänande mån/360. För lön över 7,5 inkomstbasbelopp får Du 65% av slutlönen x antal intjänande mån/360. Ex ITP2: slutlön omräknat till årslön 720.000kr och inkomstbasbelopp 80.000kr (samma år som slutlön) samt 180intjänande månader → 180/360 x (10% x 600.000 + 65% x120.000) i livslång pension per år fr itp2 (plus itpk som oxå är premiebaserad, 2%-3,5% av lönen). Vg pensionsvillkor för arbetare vågar jag inte gå in för djupt då jag kan för lite men vill ända tillägga att ex jour-tillägg (o andra sorters tillägg) inte nödvändigtvis måste pensionsgrundande (men troligtvis är det, Du måste kolla m fack el HR). Sen gissar jag att de flesta tjp för arbetare är premiebaserade, och då för gissningsvis 4,5%-6,5% upp till 7,5inkomstbasbeloppet insatt som tjp plus överskjutande lön över 7,5inkomstbasbelopp för du gissningsvis 30-32% insatt till tjp