Capital Depletion FIRE

Jag vet inte ens om “Capital Depletion FIRE” är ett koncept men tycker det låter som ett bra namn. Tanken jag har är att man lever av sina sparpengar som ligger på ett bankkonto innan man fyller 65. Anledningen till att jag funderar är att en “Capital Depletion FIRE” skulle ge mig några års längre fritidsforskning än om jag skulle använda mig av ett traditionella 4%-uttag, eftersom sparkapitalet kan vara lägre. När jag nått 65 år så kan jag gå över till att använda det kvarvarande sparkapitalet och använda 4%-uttag på det resten av livet. Alternativet kan ju vara att fortsätta med “Capital Depletion FIRE” efter 65 också för att få ut mer pengar till 83 års ålder.

Det finns såklart fallgropar och tankefällor jag missat. Men jag har inte kommit på något som skiljer fallgroparna från “vanlig” FIRE. En fallgrop är ju såklart att det efter 83 års ålder är bättre om man kört traditionell FIRE, men å andra sidan kan man dra ned sin månadsbudget när man åldras.

Finns det saker skrivet om något liknande? Jag antar att jag inte är först.

Det låter som die with zero?

2 gillningar

Det blir väl så, fast man är ju garanterad en viss pension livet ut och med den här metoden så kan man ju blanda genom att byta strategi vid 65. Men det kanske ingår i die with zero också. Hmm.

OBS att 4%-regeln innebär möjlig depletion på ca 30 år. Det är inte att allt kapital ska återstå.

3 gillningar

Ok. Någonting att räkna med, men inte hoppas på :blush:

1 gillning

Du kan planera med det här verktyget, om du orkar/vill lägga lite arbete på planen:

1 gillning

Oj! Det var ett gediget verktyg. Ska se om jag kan förstå det. Själv har jag bara gjort ett simpelt kalkylark :slight_smile:

1 gillning