Carnegie strategiefond mot Lysa

Hej

Har läst en hel del på bloggen och har kommit igång med sparande på Lysa. Har ca 50 000kr i olika konton där. Men jag har även en Carnegie stragiefond A på ca 90 000kr. Den fonden började på 20 000kr för en massa år sedan som mina föräldrar satte in åt mig. Jag har väldigt dålig koll på olika fonder och flytta pengar osv så borde jag ha Carnegie fonden kvar eller flytta dom pengarna till Lysa? Isåfall blir alla pengar jag har på Lysa förutom lite grann på sparkonto.

Vad är det bästa och enklaste?

Stort tack för att ni finns!

Mvh

Hej!

En snabb koll säger att Carnegie strategifond är en blandfond som har ganska hög avgift, 1,65 %. Den har nästan alla sina innehav i Sverige. Den har ingen bestämd fördelning aktier-räntor, utan försöker tajma marknaden.

Så jag skulle tro att Lysa är ett bättre val med lägre avgifter och större riskspridning. Det ger också en bättre koll på risknivån, då man vet hur stor andel aktier och räntor man har.

Stort tack för att du tog dig tid att svara. Så man kan ha alla ägg i samma korg alltså? (i Lysa)

Som Lukas skriver så passar nog Lysa bättre!
Men se till så att du har rätt risk för din sparhorisont, en bra tumregel är att ha 10% i aktiefonder för varje år du kan avvara pengarna, sedan för varje år som går så sänker du då risken med 10% till räntefonder.

Pengarna du har fått från dina föräldrar antar jag ligger i en aktie- & fonddepå, då är det bara att flytta över direkt så du får över det i ett ISK istället.
Om du vill räkna på det själv om det är värt eller ej, beroende på din tidshorisont, så kan du räkna själv via denna Kalkylatorn som Jan har gjort!