Checkwatt - några som vill dela med sig av siffror?

Jag skrev och frågade säljaren som svarade så här:

" Det är inte orimligt att ha årlig avkastning på 10 000 kr

1. Stödtjänster förväntas ge minst 4 000 kr per år vilket motsvarar 333 kr i månaden (förmodligen kommer det ge mer när alla marknader är igång)

2. Spotprisoptimering innebär en årlig besparing på 7 891 kr (657 kr/mån som du sparar och tjänar) för ett 15 kWh batteri, detta är alltså pengar som du sparar genom att ladda billigt och nyttja när det är dyrt, detsamma gäller för elprisarbitrage - alltså att du säljer lagrad el när det är dyrt!

3. Så du kommer förmodligen att tjäna mer pengar än 10 000 kr per år men det är fullt rimligt att ligga på 10 000 kr - det är inte för mycket och det är inte för lågt.

4. Då har vi inte ens räknat in pengarna du sparar genom effekttarifferna när dom väl kommer, vilket är mellan 1 000-3 000 kr/ år

Om vi då tar 4 000 kr för stödtjänsterna och 6 000 kr istället för spotprisoptimering/elprisarbitrage får du följande:

Totalt: 10 000 kr/ år

Stödtjänster: 333 kr/ mån

Spotprisoptimering/elprisarbitrage/ökat värde på solel: 500 kr/ mån i pengar du sparar och tjänar

Som du märker är det inom rimliga gränser där felmarginalerna är små, det finns utrymme för felräkning utan att det påverkar er kalkyl något nämnvärt.

Emaldo’s hemsida säger en sak (34.891 kr/ år), men vi har ett tydligt mål att jobba med korrekta kalkyler som baseras på dagens siffror och inte historiska som Emaldo jobbar med på sin hemsida, detta medför återigen att göra affärer med Ecokraft är tryggt, framför allt med mig då jag gärna vill vara saklig och genuin i min försäljning.

Så räkna kallt med att spara/tjäna runt 10 000 kr per år, det är fullt rimligt som sagt!"