Coinshares IPO teckna?

Fick inget på 4 konton

Sökte för två konton (Avanza och Nordnet) fick minsta tilldelning på båda. Ska bli spännande då det är den första IPOn jag deltar i.

Kul att du fick två av två! Hoppas på en uppgång så du inte blir avskräckt! :heart:

Fick tilldelning på 1 av 2 sökta konton. Det var uppenbarligen meant to be!

Jag vill minnas att jag läst någonstans att ansökningarna som skickas in från bankerna är anonymiserade. Så t.ex. Avanza skickar bara en lista på hur många ansökningar som kommit in och hur mycket på varje. På så vis kan de inte matcha personnummer ifall man ansöker på flera banker. Ansöker man på flera konton på samma bank sorteras dock antagligen dubletter bort.

Inte varje gång dock. T ex fick jag tilldelning i Cint på både isk och kf på Avanza och dessutom på kf på Nordnet.
Detsamma gällde min fru.
Vi fick alltså tilldelning på alla sex konton vi sökte på och tjänade strax över 5000kr då.
Min korta erfarenhet säger att detta oftast gäller de större börsintroduktionerna.
Vid mindre bolag har jag aldrig fått dubbla tilldelningar.

2 gillningar

Yes, då är jag med. Jag har ett barn, dock 3 år gammal, hur söker ni på dennes personnummer? Har inget bankkonto eller annat. Har dock en egen portfölj till henne som är globala barnportföljen på avanza på ett ISK dock.

Grattis till alla som fick tilldelning. Vilken raket! +134 % i skrivande stund.

2 gillningar

Synd bara att man får sådan extrem fear of missing out att man sålde hälften på 84 och andra hälften på 90 när den nu står i 109. Hur gör ni andra för att hålla er lugna och inte freaka ut? Börsen är verkligen ångerns tempel. Helt otroligt att man knappt är glad när man tjänat 5,5 k på några minuter även att det för mig är ganska mycket pengar. Tips mottages! :upside_down_face:

Mmm, 81 sålde jag mina på :frowning: varför vara glad för att ha tjänat drygt 4600 när man kan gräma sig för de förlorade 3700 som jag hade fått om jag sålt nu för 110.
Skämt åsido, riktigt kul med en så lättförtjänt vinst, bara att vara glad att jag fick en tilldelning över huvudtaget.

Jo det är ju så man får se det! :slight_smile: Man kan ju också sälja sista halvtimmen istället, kanske kan vara bättre…

Grattis på vinsten!

Sådana jobbiga känslor kommer iaf jag aldrig bli av med. Haha. Hur jag hanterar det:

• Försök vara med (lockande) IPOs så ofta som det bara går. Så kan man träna hjärnan över tid.
  • Kör samma strategi oavsett läge. Själv väljer jag att alltid sälja direkt vid börsöppning. Ofta löner det sig att vänta eller sälja på dagens slut men lika ofta inte alls… jag slipper i alla fall stressen och behovet att följa kursen resten av dagen.
  • och som du själv skriver: var nöjd med vad du fick i vinsten, inte missnöjd med vad du kunde ha fått.

Jag har redan gjort många knapptryck idag men inget som gav mig 5500 SEK. :slight_smile:

2 gillningar

Tack för dina kommentarer! :slight_smile:
Har på sistone försökt vara mer förberedd och öppnat flera konton för att kunna vara med på fler IPO.
Ja precis, känns som det gäller snarare att hitta sin egen strategi som man är bekväm med och hålla sig till den oavsett utfallet.
Mm precis, tack!
Mvh Tobbe

Wow vilken öppning CoinShares fick! Som van passiv långsiktig investerare hade jag missat att börsen öppnade 9(?) (jag hade fått för mig den öppnade 10 :woman_facepalming:t3:) så jag lyckades inte genomföra min tänka strategi att sälja hälften en kort stund efter börsen öppnade. Tur var väl det för nu lyckades jag sälja hälften vid 110-120 (sålde i flera små omgångar) :joy::+1:t2:

1 gillning

Man vet först i efterhand om man gjort rätt eller fel. Ibland är det bäst att kliva ur direkt. Ibland tvärtom. En vinst är samtidigt alltid en vinst.

Själv köpte jag mer på 80, 94 och 100 kr. Planerar inte att sälja någonting alls idag. Det finns med andra ord fortfarande utrymme att göra bort sig. :wink:

4 gillningar

Någon som vet vad som skedde under fredagens handel. Steg från ungefär 100 till 115kr på 1,5 Tim i slutet av dagen? :face_with_monocle:

1 gillning

Min upplevelse är att det är ofta professionella aktörer som agerar första och sista timmen på börserna. Tiden där mellan brukar ofta vara transportsträcka.

1 gillning

I detta fallet var det Goldman Sachs. De kom in under eftermiddagen och köpte totalt 42 494 aktier och blev därmed fredagens största nettoköpare.

2 gillningar