Comviq och hemligt nummer

Hej

Är det någon som har Comviq och vet vad de egentligen menar för att aktivera “Hemligt nummer”?

Kollar man i deras app står det “Hemligt nummer” som man kan aktivera eller avaktivera.

Men kollar man på deras hemsida så vekar exakt samma sak heta “Sökbart nummer” som man kan aktivera eller avaktivera.

Så frågan är ju vad tusan som egentligen gäller om man vill att numret ska vara dolt (dvs inte dyka upp på hitta.se och liknande sidor?

Någon som har koll?

Kollade i appen nu. Mer-> hjälp->säkerhet & spärrar->Dolt nummer
Tryck på “gå till inställningar”. Där kan du välja att både döja och vara hemlig :slight_smile:

Ja, precis. Där finns alternativet “Hemligt nummer”, vilket jag först trodde innebär att numret blir hemligt om jag aktiverar det i appen.

Men om man loggar in på deras hemsida via webbläsaren så heter samma alternativ “Sökbart nummer” istället. Vilket jag då tolkar som att alternativet ska vara stängt för att numret ska vara hemligt.

Så väldigt förvirrande vad som är korrekt för att göra numret hemligt så det inte dyker upp hos hitta.se, eniro, osv.

Jag jobbade hos en teleoperatör och fick denna slags fråga ibland. Som det var då iallafall så har jag för mig att man inte kunde göra numret osökbart, om det redan var registrerat på hitta/eniro. Värt att kolla på och ta bort därifrån isåfall genom att logga in/mejla dem.

Edit: kanske också bra att tänka på att vissa har på automatisk blockering av dolda/hemliga nummer.

När jag kollade i appen så stod det en förklaring för både hemligt och dolt…

Hemligt - numret går inte att söka på

Dolt - numret syns inte när du ringer

Det verkar vara “nya tider” :slight_smile:

Enligt Comviqs hemsida:

“Tänk på att det tar några dagar innan ändringen går igenom och ditt nummer syns hos nummerupplysningen. Ångrar du dig kan du snabbt ändra och numret blir hemligt igen!”

Precis, Hemligt nummer går inte att söka på.

Det jag är fundersam till är hur man faktiskt aktiverar det.

För på Comviqs hemsida heter det inte “Hemligt nummer”, utan det heter “Sökbart nummer”. Dvs om du aktiverar “Sökbart nummer” tolkar jag det som att numret blir sökbart, och om man inte vill att numret ska vara sökbart (dvs finnas hos nummerupplysningen), så ska man inte aktivera den funktionen.

Problemet är bara att i appen heter det, som du pratar om, “Hemligt nummer”. Vilket jag då tolkar som att man vill ha aktiverat för att numret ska vara dolt. Men om du aktiverar “Hemligt nummer” i appen och sen loggar in på Comviqs hemsida kommer du se att “Sökbart nummer” helt plötsligt blivit aktiverat. Och “Sökbart nummer” känns ju snarare tvärtom som något man vill ha avaktiverat för att numret ska vara hemligt. Men avaktiverar du det så avaktiveras “Hemligt nummer” i appen…

Så det är det som gör att jag inte förstår vad som egentligen gäller för att få hemligt nummer.

Jag hade rekommenderat Swedroids stora Comviq-tråd eller Comviqs kundtjänst.

https://www.comviq.se/hjalp/kontakta-oss

2 gillningar

Testa att göra ändringen i appen. Bara aktivera där. Vänta en dag eller två och googla ditt nummer