Cut my losses? Eller hur ska jag tänka?

Hej Kära forum!

Jag skulle behöva lite hjälp med hur jag ska tänka kring mina investeringar.

Jag har länge sparat efter en dröm att köpa en tomt och renovera ett torp. Därför har jag tagit höjd med sparhorrisonten för jag kunde inte förutse när jag skulle hitta rätt tomt och hus.
Men nu har jag lyckats med delen att köpa tomten och ska börja leva livet med att renovera och bygga och allt där till. Därför har sparhorrisonten på något sätt plötsligt ändrats. Jag vet att jag kommer behöva det totala beloppet av mina investeringar inom ca 3 år.

Det som skaver i mig är att om jag säljer nu så går jag miste om de månadsinsättningar som gjorts löpande under drygt det senaste året. Vilket är ca 20 000. Inte mycket pengar men, mycket för mig. Samtidigt så har jag då i detta läge en mycket liten risktolerans för jag behöver så mycket som möjligt för renovering etc.

Jag förstår att ingen kan säga hur jag ska göra med mina investeringar. Men ni brukar kunna ge kloka råd.

Tacksam för hjälp!

Pengar du behöver på så kort sikt skall helst stå på sparkonto, speciellt om du har låg tolerans för ytterligare nedgångar.Vad gör du om marknaden faller rejält istället för att gå upp och redera förlusten?

Nej precis.

Jag har letat tomt och hus i ca 15år. Det tog tid innan allt kändes rätt.

Därför hade jag tagit höjd på sparhorrisonten. Som då plötsligt ändrades när jag vann budgivningen.

Men så då borde jag helt enkelt ignorera den skavande känslan kring den lilla förlusten och sälja allt för att ta hem det som är kvar.

Jag skulle svälja förlusten och inte riskera mer.

1 gillning

Jag tänker att du gjort rätt och tjänat på att ha pengarna investerade i femton år i stället för bankkonto.

3 gillningar

Så du borde helt enkelt se på hela periodenoch glädjas åt ditt beslut att ha haft sparandet på börsen för det har vuxit mer där än vad det skulle ha gjort på ett fasträntekonto.

Titta inte bara på senaste 6-mån perioden. Se hela perioden. Då har avkastningen på insatt kapital varit bättre gissar jag.

2 gillningar