Har väl inte så mycket med tråden att göra men jag kan svara.
Ja, är det en ny fond jag aldrig ägt kollar jag först på hur många dagar den tar att handla typiskt men det är svårt att veta innan om det stämmer. Det går dessutom betydligt fortare att byta på Nordnet än på Avanza. Jag gjorde ett större byte häromveckan med 5 fonder som jag beställde samtidigt på Avanza och Nordnet. Nordnet blev klar imponerande nog på 3 börsdagar, trots att det var många utländska fonder som jag trodde skulle ta längre tid. Avanza har nu hållit på i 5 börsdagar och alla byten är inte klara än prognosen enligt Avanza är att det ska vara klart på fredag, då är vi uppe i 8 börsdagar mot 3 på Nordnet innan allt är klart. Jag överväger starkt att flytta över allt kapital till Nordnet av det skälet.
På PPM väljer jag normalt bara fonder med kort bytestid, “2-3 dagar” (man kan läsa det om man kollar upp detaljerna om fonderna). Då hinner jag få igenom 2-3 byten på en enda vecka. Och man är aldrig utanför marknaden på PPM, har inga valutaväxlingsavgifter etc.
Fondförvaltare bryr jag mig inte om, om det inte skulle dyka upp en helt okänd i sökningen möjligen, men det händer väldigt sällan.
Jag har kört ETF:er men tycker att de är knepiga att handla. Låg volym, det kan vara svårt att få igenom en större order och krånglig orderläggning. Vanliga fonder är smidigare, man beställer och så går det alltid igenom några dagar senare. Man kan använda belåning på depån i viss utsträckning för att göra byten via köp/sälj parallellt för att snabba upp.