Dagens industri bekräftar Arne "Kavastu" Talvings avkastning

Något exempel på någon som anser detta?

Däremot är vi nog många som menar att det är extremt svårt för en småsparare att kunna agera på händelser eftersom det är omöjligt att vara snabbare än professionella investerare och robothandel osv.

Det frågades om det inte kunde vara en random walk man ser, och inte en trend. Men en kurva för ett index eller ett värdepapper bygger ju på verkliga data som är resultatet av mänskliga aktiviteter. Man driver företag, människor fattar beslut om köp och sälj, man har flockbeteenden etc. Det KAN alltså inte vara resultatet av en random walk, bara möjligen likna en sådan utseendemässigt.

Det är inte alls svårt med trender. Alla som handlar på börsen, inklusive robotar, förstärker trender och kan hjälpas åt med att hålla dem vid liv tills de dör ut. Trender kan vara allt från enstaka dagar till veckor, månader eller år. Man hinner se dem och man har gott om tid på sig att agera. Man behöver inte träffa rätt varje gång. Kanske går man in i en fond som börjar gå halvdant istället för jättebra som trenden pekade på. Ingen katastrof, då byter man ut den. Ännu enklare att välja är det om man jämför fonder mot varandra. Skillnaderna blir tydligare. Går marknad A bättre än marknad B? Går fond C i marknad A bättre än fond D i marknad A? Man ser sådant väldigt tydligt i en graf.

En fråga, undviker du eller föredrar du någon fondförvaltare, tänker avseende bytestid. Visa fonder kan ju ta stelt lång tid att byta. Kör du ETF:er?

Frågan var. Om du har något exempel på någon som anser detta. Svarade du på något annat inlägg?

Jag vet att du anser det. Men om det är så lätt så hade väl betydligt fler upptäckt detta. Speciellt på ett såhär ekonomiintesserat forum.

Har väl inte så mycket med tråden att göra men jag kan svara.

Ja, är det en ny fond jag aldrig ägt kollar jag först på hur många dagar den tar att handla typiskt men det är svårt att veta innan om det stämmer. Det går dessutom betydligt fortare att byta på Nordnet än på Avanza. Jag gjorde ett större byte häromveckan med 5 fonder som jag beställde samtidigt på Avanza och Nordnet. Nordnet blev klar imponerande nog på 3 börsdagar, trots att det var många utländska fonder som jag trodde skulle ta längre tid. Avanza har nu hållit på i 5 börsdagar och alla byten är inte klara än prognosen enligt Avanza är att det ska vara klart på fredag, då är vi uppe i 8 börsdagar mot 3 på Nordnet innan allt är klart. Jag överväger starkt att flytta över allt kapital till Nordnet av det skälet.

På PPM väljer jag normalt bara fonder med kort bytestid, “2-3 dagar” (man kan läsa det om man kollar upp detaljerna om fonderna). Då hinner jag få igenom 2-3 byten på en enda vecka. Och man är aldrig utanför marknaden på PPM, har inga valutaväxlingsavgifter etc.

Fondförvaltare bryr jag mig inte om, om det inte skulle dyka upp en helt okänd i sökningen möjligen, men det händer väldigt sällan.

Jag har kört ETF:er men tycker att de är knepiga att handla. Låg volym, det kan vara svårt att få igenom en större order och krånglig orderläggning. Vanliga fonder är smidigare, man beställer och så går det alltid igenom några dagar senare. Man kan använda belåning på depån i viss utsträckning för att göra byten via köp/sälj parallellt för att snabba upp.

2 gillningar

8 börsdagar är surt, kan hända mycket.

Nej, den logiken håller inte. Detta forum domineras av de som föredrar att spara i indexfonder och det är också forumägarens hållning. Med få undantag är man då inte intresserad av att utforska andra sätt att investera utan förhåller sig skeptisk till dessa. Forumägarens upplägg är också så att det sällan ger öppning för andra sätt att investera på utan budskapet med “köp hela marknaden”, “det ska vara tråkigt att investera”, “det går inte att slå index” etc. trummas ut ideligen. Det är inte min sak att förklara varför inte fler gör så. Det kan vara fler än vi ser, skriver man om det här hamnar man i motvind. Mycket kraftig motvind ibland.

2 gillningar

Här finns det en sak som många inte tänker på.

Om jag äger en fond som går i sidled eller backar, då vill jag ju byta ut den så fort det går. Om jag då är utanför marknaden några dagar behöver inte vara sämre än att ligga kvar, backar fonden är det ju definitivt bättre att vara utanför marknaden.

När jag skrev att det kanske tar 8 börsdagar så menar jag i tid innan alla fonder är rapporterade som sålda och jag ser de nya på depån. Tittar jag på notorna kan ju affärerna för sälj och köp gått klart lite tidigare och vissa fonder gick fortare. Mina erfarenheter pekar på att sälj tar 2-5 börsdagar längre på Avanza än på Nordnet, vilket ju är rätt uselt. Köp går ungefär lika fort men rapporteras någon dag senare på Nordnet typiskt.

Har du fler frågor om detta så kanske det är bättre du skriver i denna tråd, annars blir vi snart raderade här.

https://rikatillsammans.se/forum/t/investeringsstrategier-med-momentum-for-fonder/

1 gillning

Robothandel ser jag inte som ett problem för de handlar ofta mycket frekvent och på små rörelser. Ibland kan de råka samverka eller vara felaktigt programmerade och då kan det bli en spik upp eller ner. Det händer med inte ofta.

De professionella investerare som har väldigt stort kapital kan inte röra sig snabbt utan att starkt påverka marknaden. Man kan se det på nya små fonder som överpresterar mindre efter hand som de växer. De är långsamma skepp som snarare förstärker en trend än motsatsen.

1 gillning

Forumet är ju inte jättestort, speciellt inte sett till dom aktiva användare som tar diskussionerna om det.
Diskussionerna tenderar ju bli likt en hackande skiva från båda lägren.
Så vid intresse går det ju att gå utanför forumet och kolla vad för investeringsstrategier det finns.

1 gillning

Att placera i index kan bara göras på ett sätt. Det är enkelt. Att handla på trend och momentum kan göras på en mängd olika sätt. Det kan vara jobbigt och tålamodsprövande att hitta ett sätt som man är förtrogen med, men när man väl gjort det är det inte speciellt svårt.

Men alla har inte tiden eller intresset att hålla på och då är det enklast att inte försöka. Tar man dessutom till sig informationen att det är näst intill omöjligt väljer man en annan väg.

2 gillningar

Okej. Du har alltså inget exempel. @Aen s inlägg var en fråga och inte det du påstår.

Tja. Det var du som stack ut hakan och påstod att det inte är svårt.
Blir för mig ganska orimligt då att fler inte gjort denna upptäckt.

Har faktiskt själv för en månad sedan startat en liten “momentumfondportfölj” för att det är intressant att prova. Har inga större förhoppningar, men vem vet. Jag kanske blir en frälst momentumstrategiförespråkare.

Jag har haft förmånen att träffa Arne ett par gånger och gillar honom mycket (jag har även gått hans kurs två gånger). Jag skulle väl säga att han kvalar väl in i de där 0.6 % som överpresterar mot index. Men jag vidhåller samma sak som jag alltid sagt om honom; han är på många sätt väldigt unik - t.ex.

• i sitt förhållningssätt till sin strategi,
  • i den bisarra mängden tid han har lagt på börsen sedan 80-talet
  • hur mycket han har i “huvudet” kring resp. bolag (kan berätta kursintervall på i princip alla aktier sedan 80-talet)
  • disciplinen i att hålla sin strategi

rent konkret skulle jag även säga att han kan utnyttja en del ineffektiviteter på marknaden som han inte hade kunnat göra som fondförvaltare (vilket är klokt av honom att inte göra). :slight_smile:

7 gillningar

Brukar lyssna på Börspanelen. Tror att han har pratat om att han haft mer kassa under 2022.

1 gillning

Känner du att du fått ut något av detta? Känns som att det han gör inte går att lära sig på några få kurstillfällen …

Jag tyckte hans kurs var jättebra och den gav mig väldigt mycket kontextuell kunskap kring Stockholmsbörsen. Men jag insåg också att min personlighet inte alls passar för den strategin som han förespråkar.

T.ex. om han upplever att hans strategi är fel - då fortsätter han den upp till 24 månader och samlar data för att kunna ta ett informerat beslut om att ändra den. Om jag upplever att något är fel - så är det sista jag gör ungefär att “göra samma fel i 24 månader” för att därefter ta beslut. Jag har inte den självdisciplinen och min feedback till honom då var att han trillat i fällan att inte förstå hur unikt det han gör.

Skulle rekommendera hans kurs för alla som tycker att sparnade i enskilda aktier är kul / en hobby. :slight_smile:

(sedan hade han då ett väldigt roligt bildspel). Några favoriter:

5 gillningar

Arne har lagt enormt med tid på att utveckla och förfina sin strategi. Men den tar inte lika lång tid att förstå när han förklarar den.

Han lägger också enormt med tid för att komma upp i sin snittavkastning. Men har man förstått strategin kan man anpassa den och minska tiden betydligt med minskat, men ändå bra resultat.

De som slår index kanske är 0,6% av alla. Men hur många procent har en uttalad strategi de försöker förbättra för att slå index. Istället för att gissa på vilka bolag som kommer gå bra.

Vill man veta ifall det är lätt eller svårt att hitta och följa en vinnande strategi får man kolla hur många av dem som faktiskt gör ett systematiskt försök som lyckas. Inte hur många av dem som har ett konto och går på magkänsla.

Låg procent av alla bilister kan byta bromsbelägg på sin bil. Men av de som mekar med bilar är procenten hög för egentligen är det inte så komplicerat när man provat några gånger.

Det betyder såklart inte att alla, kan, vill eller orkar göra det. Säger inte att slå index är nåt man lär sig på en dag heller. Men procenten som kan säger inte nödvändigtvis hur svårt något är. Det kan va mer en fråga om hur folk försöker.

1 gillning

Kanske. Jag tror att många känner sig kallade, få blir utvalda.

Arne är hands-down den som jag har träffat de senaste 25 åren som både har kompetensen, engagemanget och framförallt personligheten att lyckas som investerare. Som sagt, jag gillar honom, jag fattar att det han gör fungerar för honom och min åsikt är att det inte är särskilt kopierbart, definitivt inte för den stora massa i alla fall.

Det är ju bara att lyssna på honom kring hur han jobbar (jobbade?) med nyckeltal, stängningskurser och annan data. Det är inte realistiskt för en person med normalt liv. Framförallt tror jag dessutom att få har uthålligheten att förfina det i 30 år för att sedan skörda i 10 år.

10 gillningar

Jag var lite otydlig i min beskrivning tidigare, det EMH och random-walk säger är:

• Prisförändringar på börsen är (nästan) helt slumpartade.
  • Priserna i sig reflekterar marknadens sammanvägda syn på företagets värde.

Priserna på aktier på börsen är alltså inte slumpartade, utan helt tvärtom säger EMH att dessa är 100% rationella, och baseras på kompetenta individer som tar beslut baserat på information om företagen och omvärlden. Det är prisförändringarna (rörelserna) från det att ny information blir tillgänglig tills dess att marknaden har stabiliserat sig kring konsensusvärdet som är slumpartade.

Exempel: Konsensus på marknaden är att Teslas vinst per aktie är $4. Kvartalsrapporten släpps och säger att vinsten per aktie är $5, och aktien stiger med 25%. Detta betyder absolut inte att det är en slump att aktien steg 25%, det finns en mycket bra anledning till detta - Tesla tjänar mer pengar än vad marknaden tidigare trodde. Men rörelsen från 0% till +25% var slumpartat, i den mening att den inte går att urskilja ifrån en random walk.

Kortfattat: Priserna är rationella, men rörelserna från rationell prisnivå till rationell prisnivå är slumpartad.

2 gillningar

Bra förklaring, men för att EMH ska fungera fullt ut krävs väl att flertalet av de aktiva aktörerna på börsen faktiskt utför någon slags värdering av företagen och sätter priset efter det?

Ju fler aktörer som agerar som t.ex. @Pellepennan och bara handlar efter prisrörelserna på aktierna och inte tar hänsyn till vad man köper faktiskt borde vara värt, desto mindre effektiv blir marknaden.
Eller tänker jag fel här?

2 gillningar