Håller med i all du säger. Det finns ett antal mönster/metoder att välja på, det varierar över tid vad som fungerar bäst. Man behöver kunna vara adaptiv och växla.
Man kan prova sig fram, man behöver inte göra likadant över tid. För mig är resultat viktigare än “bevis” på att det fungerar repeterbart. Jag tror inte på att det kan fungera repeterbart utan adaptivitet och därmed blir det också svårt med bevisföringen som jag då finner tämligen ointressant, för egen del. Om andra ser detta som en förutsättning är ju upp till var och en.
Jag hävdar ändå, att om det finns någon sorts utbildning eller metod (även om det innebär att hitta “sitt eget sätt”) som garanterar (samma sak som att säga att tur inte har något med saken att göra) 38% CAGR över 7 år, så skulle det finnas miljontals icke-lata människor som skulle anmäla sig.
(För att inte tala om hur många institut som skulle garantera endast 20% CAGR till en anselig kostnad)
MEN, och detta är viktigt… för en nybörjare, en som är ointresserad eller någon som inte vill lägga ner tankeverksamhet, studera historia, utveckla sitt tänkande genom att utmana sig att hitta fel i det man själv tror på och försöka hitta poänger i det andra argumenterar mot en, så är indexfonder det ABSOLUT bästa att investera i!
Absolut är det så och även om man lyckats tidigare, är det ingen garanti för att man lyckas framåt - eftersom det inte är helt och hållet repeterbart…
Men precis som man kan bli en outstanding mittfältare i fotboll, så är det inget som säger att dom lyckas hela tiden. Men man kan vara säker på att Messi kommer lyckas bättre än en mittfältare i division 3 Sydvästra Skåne!
Undrar om inte det är den bästa sportmetaforen som någonsin yttrats här på RikaTillsammans!
Nej det stämmer inte. Det är väldigt många fler som inte slår index än vad det är som slår index.
Helt enkelt eftersom index är kapitalviktat genomsnitt där de mesta kapitalet som slår index är aktiva proffesionella förvaltare som har ett ganska litet alfa. Tyvärr kommer inte det heller till småsparare utan blir avgifter till nämnda förvaltare.
Till viss del kan jag hålla med. Men som med allt annat är det ju individuellt vad man klarar som individ.
Med det resonemanget skulle ju alla kunna utbilda sej till exempelvis läkare, men dom allra flesta skulle inte fixa det.
Därav är det ju ett hantverk bakom. Vissa har anlag vissa inte samma inom investeringar.
Vem har inte varit med om exempelvis kollegor som har samma utbildning, men som presterar olika på jobbet?
Att investera handlar inte bara om siffror och kalkylark rätt eller fel.
Därav är ju Indexfonder jättebra, men det finns fler nivåer på investeringstrappan.
Jo det gör det. Tror det är (givet jag minns rätt) enstaka procent privatsparare (förvaltar eget kapital) som slår index och typ 90 procent som underpresterar index.
Avanza har ju statistik för sina kunder, men den kommer vara skev till fördel för de med högre avkastning (mer andel kraftigt intresserade kunder) än t.ex. Storbankerna.
Det är ändå glädjande att ingen, vad jag har sett, skulle rekommendera Kavastu att sluta med sin strategi och gå över till indexfonder för att säkerställa en bra avkastning.
Tror jag såg någon statistik här igår från Avanza på forumet, där dom med aktier hade bättre avkastning än snittavanzianen. Dock inte jämförd med index.
Slutsatsen borde ju då vara att många av Avanzas kunder kör aktier eller har mindre bra fondsparare.
Ingen kan garantera något sådant. Vad garanterar val av passiva indexfonder? Inget alls vad gäller avkastning utöver att man följer index, helt oavsett om index går upp eller åker ner i källaren.
Men även utan garantier kan man ju uppnå ett bra resultat. Med eller utan indexfonder.
Alltså folk startar eget på löpande band, utan några garantier. Så varför skulle man behöva garantier för att välja något annat än indexfonder när inte de heller ger några garantier?
7 år är en väldigt kort tidshorisont för de flesta av oss och svårt att göra en bedömning på det hela.
Något som gick in i bitcoin för 7 år sen har völl haft en bättre utveckling men var den smart eller var det bara ren tur som lyckades hoppa på en trend?
Nu tror jag han är en bra investerare men tror man ska ta dessa historier med en nypa salt och klart det finns dom som överrepresenterar index men kommer denna herre göra det kommande 20 år också? Det får framtiden visa.
Det är alltid för kort tidshorisont oavsett om det är 10, 30 eller 100 år. Men inget är säkert, oavsett tidshorisont. Jag tror att Kavastu är trygg i sin metod och sin riskhantering (en sådan har han såklart) och skulle nog aldrig ens fundera på index. Varför skulle han?
Trots att han själv sagt att han underpresterade index under större delen av hans liv
Men all creed till honom verkar ju gå bra för honom nu iallafall.
Han och Tommy Söderström knep väl brons 2020 och guld 2021 i Expressens investerartävling.
Förvaltade fiktiv portfölj med 1miljon i 8V. Väldigt många deltagare.
Så han vet definitivt vad han pysslar med.