Har inte sett artikeln förrän nu. På sätt och vis är det ju bra att fondrobotarna granskas. Det betyder ju att de börjar bli “mainstream”. ![]()
Dock så tycker jag att man inte ger hela bilden. Ungefär som Expressen förra veckan som sätter rubriken:
Sparrobotbolagen blöder pengar – men vad händer vid konkurs?
Men som egentligen handlar om - och riktigt bra beskriver - separationsrätt, insättningsgaranti och investerarskydd. Se inläggen här:
Jag tycker ofta att artikalrna skulle blivit lite bättre om de gav hela bilden. T.ex. är LYSA en koncern, så man måste tittar på hela bilden när man gör en analys. Det är ju tre bolag som hänger ihop, något jag tagit upp i flera tidigare inlägg. T.ex. nedan:
Sedan så vet jag inte riktigt hur de får fram en förlust på 39 miljoner.
Men jag är lite trött just nu så jag kan ha otur när jag tänker.
Lysa, störst med cirka 130 000 kunder, gick med 39 miljoner kronor i förlust 2022.
När jag kollar får jag det för 2022 till:
| Bolag | Omsättning | Årets resultat | Resultat efter finansnetto | Tillgångar | Skulder | Eget kapital |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Lysa Group AB | 35.3 MSEK | 0 | 0 | 370 MSEK | 20 MSEK | 355 MSEK |
| Lysa Fonder AB | 21.2 MSEK | -10 | 9 MSEK | 17 MSEK | 10 MSEK | 7 MSEK |
| Lysa AB | 16,4 MSEK | -45.9 MSEK | -36,9 MSEK | 50 MSEK | 7 MSEK | 43.5 MSEK |
Det vill säga att på koncernnivå, så gick Lysa back 39 MSEK på ett eget kapital på 355 MSEK. Även om vi bara skulle gå på DagensPS siffror och att mina är fel, så betyder en förlust på 39 MSEK och ett eget kapital på 355 MSEK att man kan bära den förlusten i mer än 5 år och fortfarande ha över 100 miljoner på kontot… Just saying…
Nu är klockan mycket, men jag kan inte se någonstans i Dagens PS artikeln att man pratar om att Lysa är välkapitaliserat. Det är ju som att säga att jag som köpt en språkresa till dottern:
“Jan har inte koll på sin ekonomi för han gick back denna månaden med tiotalstusen kronor”!
Ja, det är ju sant. Men det gör ju inget att gå back om man har hela summan på bankkontot… ![]()