Från tid till annan kommer det frågor relaterade till Lysa:s ekonomi, risken att ha pengarna hos en aktör, att Lysa går back etc. Därför tänkte jag att vi samlar den diskussionen i en tråd som jag ser till att hålla uppdaterad med fakta.
Frågor tenderar röra sig kring följande påståenden
-
Ska jag vara orolig för att LYSA går med förlust när jag kollar på allabolag?
-
Förvaringsinstitut - säkerställer vårt intresse som fondägare
och kommentarer som nedan (jag flyttar hit dem från andra trådar).
Jag oroar mig inte för en konkurs …
-
… eftersom man INTE inte har pengarna investerade i Lysa, man har pengarna investerade i fonderna som de har valt ut åt en. Vi pratar om det i dagligt tal att lägga pengarna hos LYSA, men det är egentligen fel eftersom Lysa bara är ett skal med kringtjänster runt ett antal aktieindexfonder som de har valt ut enligt ett antal principer, t.ex. just enligt forskningen (de vi går genom i avsnitt 99).
-
till följd av lagstiftningen vi har i EU, så rör aldrig Lysa pengarna ens eftersom de hanteras av ett förvaringsinstitut (läs mer i denna tråd) vars uppgift är att säkerställa andelsägarnas intresse. I fallet ovan är det Danske Bank som är superreglerad av FI i Danmark.
-
ovan innebär att om Lysa går i konkurs, då kommer vi bli kontaktade av Danske Bank som kommer undra vart vi vill föra över vårt värde.
-
Lysa kan alltså INTE, varken fysiskt eller lagligt ta pengarna som ligger på Danske Bank. Lysas enda uppgift är att instruktioner till Danske bank kring vilka fonder som ska väljas. De enda instruktionerna som Danske Bank följer är de som anges i fondbestämmelserna för de fonder som Lysas fondbolag driver (“förvaltar”).
-
Utöver allt ovan så gäller även Investerarskyddet även för LYSA för upp till 250.000 kr, långt över snittkundens placering på 50.000 kr hos dem. Notera att det är skillnad på insättningsgaranti (som bara gäller likvida medel) och investerarskydd.
-
Du kan läsa mer på : Legal Information samt kolla i FI:s register där man kan se alla tillsyns- och tillståndsärenden.
Jag oroar mig inte för deras ekonomi
Jag har noterat att det från tid till annan framkommer en del otydligheter kring Lysas ekonomi. För att försöka få rätt på det:
- Fakta: nej, de är INTE lönsamma idag (januari 2024)
Då kommer nästa fråga, är det ett problem? Då behöver man först reda ut vilket problem det är man tycker att det är:
Är det ett problem för mina pengar jag har investerade hos LYSA? Nej, det är det inte för det är helt oavhängt Lysas ekonomi. Det enda som händer i så fall är ju att det är trist att jag inte kommer kunna använda dem som en tjänst för att ta hand om mina pengar. Se ovan.
Jag kan ha fel - men jag upplever att många jag pratar med blandar ihop att investera i LYSA som att investera i en aktie som t.ex. Investor. Där är det helt avgörande hur bolaget går för värdet på mina pengar. Är det lönsamt så är det en större sannolikhet för att mina pengar ökar i värde.
Det här resonemanget gäller överhuvudtaget INTE för Lysa. Huruvida Lysa går plus eller minus spelar ingen roll för värdet av våra pengar i LYSA. Det enda som spelar roll för värdet på våra pengar placerade i de fonder som Lysa har valt ut åt oss är hur de tusentals bolagen går. Vad Lysa gör är att vara en fondväljare. Om Lysa går i konkurs så kommer de bara sluta välja fonder åt oss, men värdet är bevarat då det finns i fonderna de valde sist.
Därmed anser jag personligen att det i grunden i princip är helt irrelevant hur Lysa går som bolag (utifrån perspektivet mina pengar).
Med ovan sagt, så är det ju klart att jag vill att de ska finnas kvar som tjänst då jag gillar dem. Men även det upplever jag inte som någon större oro då:
-
De har starka ägare som har skjutit till mycket pengar och kan göra det även framgent. VD sa under 2023 att de hade ungefär 200 - 300 miljoner i kassan.
-
De växer med mellan 200 - 300 miljoner i nysparande per månad (mer än vad vissa svenska fonder har i totalt förvaltat kapital. Det är inte en oväsentlig del av det totala privata månadssparandet i Sverige.
-
De förvaltar mellan 20 - 30 miljarder kronor (per december 2023) vilket börjar bli ganska mycket pengar med svenska mått mätt. Långt ifrån störst, men inte heller lite.
-
På dessa 20 - 30 miljarder har de en intjäning på ca 0.24% vilket ger en intjäning på ca 72 miljoner per år (resterande 0.16% är avgifter till de fonderna de har valt ut). Enligt dem själva börjar det närma sig break-even och till och med en god lönsamhet om de inte hade fått direktiv av sina ägare att satsa på tillväxt vilket de gör genom 1) internationell expansion och 2) starta ett försäkringsbolag för att kunna hantera pensioner.
-
När du kollar på LYSA på t.ex. allabolag.se glöm inte bort att du måste slå ihop det till en koncernredovisning för Lysa AB (559028-0821), Lysa Group AB (559177-1489), Lysa Fonder AB (559187-7526) och Lysa Life Försäkring AB (559400-5893). Det går alltså INTE att titta på bara ett enda av bolagen.
Notera gärna också att Lysa har varit transparenta sedan start både kring antal kunder, snittkund, tillväxt, AUM, lönsamhet etc. Något som långt ifrån alla aktörer är. De är bara att spåra det bakåt genom intervjuerna vi gjort med dem sedan start.
För transparensens och tydlighetens skull
För transparensens skull:
- jag är INTE aktieägare i Lysa och har inga ägarintressen,
- jag har majoriteten av mina egna, barnens, släktens och företagens pengar placerade hos Lysa sedan 2019,
- jag har inte fått betalt för denna tråden,
däremot är Lysa en samarbetspartner för sponsrade avsnitt som är reklamuppmärkta, vi har sponsrade länkar till dem, samma som vem som helst kan ansöka om.
Jag har egentligen ingen åsikt huruvida du lägger dina pengar där eller inte, skulle jag titta på min egen intjäning helst inte (de betalar lägst och numer när jag säger “ladda ner i app-store” så får jag inget betalt alls då det inte går att spåra) men jag brukar rekommendera dem till alla då jag anser att det är den bästa “all-inclusive”-lösningen vi har i Sverige för i princip alla:
-
För nybörjare är det bra för att det är enkelt att komma igång,
-
För experter är det bra för att det ger inget utrymme för eget pill vilket borde öka oddsen för en bättre avkastning över tid.
Se mer i avsnitt 99:
De som INTE håller med på forumet om LYSA och hur de argumenterar hittar du här (främst att det är 0.1% dyrare än att göra själv och att jag vill ha X som inte de erbjuder):
och varför jag anser att de flesta här på forumet har fel kring just det resonemanget:
och på vår Instagram hittar du de “vanliga” användarna som inte alls är lika nördiga och kunniga som vi, de uppskattar ofta enkelheten och smidigheten (något som även proffsen här i forumet gör, bara att det är till för någon annan än de själva )
För den som vill investera i enskilda fonder så finns det ett avsnitt 340 här.
Fråga eller fundering? Kommentera gärna!
OBS! Notera att de första inläggen är en av anledningarna till denna tråden. Först vid ca svar 20 kommer kommentarerna till detta nya samlingsinlägg.