Jo men jag förstår inte din poäng.
Vad vill du ha sagt? På vilket sätt stämmer inte mitt resonemang? Utvecklingen jag hänvisar till är ren fakta hur det varit. Likaså gäller volatiliteten som är minst 5 ggr så stor i en indexfond. Gå in och jämför Så ditt resonemang med volatilitet i räntefonder stämmer inte.
Du sparkar in öppna dörrar. Det är ingen nyhet hur räntefonder fungerar och hur räntemarknaden varit de senaste 40 åren. Det finns många som talar för att räntefonder inte är aktuellt längre. Jag är inte en av dem, jag tror på räntans funktion i en sund ekonomi.
Räntefonder är inte korrelerade med aktier på börsen, precis som du försöker förklara. Det behöver dem inte vara. Det ser vi nu, aktierna sjönk förra året och räntefonderna. Därför ska man investera i räntefonder över en längre tid, likt aktier. I den kommande lågkonjunkturen kommer räntefonder troligen har en positiv utveckling och aktier tvärtom, över tid. Det är inte så enkelt som du får det att framstå.
Jag får uppfattningen om att du söker något likvärdigt alternativ till aktier. Det är ju inte poängen med räntefonder…
Sparkonto är absolut ett bra instrument. I min mening på kortare horisont. På längre sikt är kostnaden inflation. Där kan en låg avkastning med låg volatilitet vara ett bättre alternativ (räntefonder).
Det handlar inte om att hitta något optimalt. Det handlar om att sprida och justera risk med olika instrument för att optimera mot en vettig avkastning i en okänd framtid