Dags att se med nya ögon på fossilfria indexfonder?

Jag ställer frågan därför att jag är genuint intresserad utifrån de intryck jag fått här och i andra sammanhang om synen på nyttan av fossilfria investeringar. Det jag ser är att väldigt många för ut ett budskap om att det inte har en positiv hållbar effekt att exkludera bolag från index eller fonder. Ett återkommande argument är att man vill äga hela marknadens alla bolag och inte göra aktiva val att välja bort vissa enskilda bolag eller branscher som inte är i modet här och nu.

Exempelvis Jans egen text om hållbart och klimatsmart sparande som refererar till en rapport skriven 2015 med slutsatsen att påverkanspotential är mycket liten när man väljer bort bolag. AP7 arbetar med aktivt påverkansarbete istället för svartlistning av fossilföretag. AP7 har en svartlista över företag, som inte uppfyller de 10 principerna hos FN:s Global Compact.

Allt man läser har en avsändare och den har en agenda. Det jag försöker göra är att se vad de kommunicerar och vilken agenda de har i grunden, som eventuellt påverkar det som kommuniceras.

Jag har försökt hitta bra referenser och material som visar på vilken påverkan det kan få att göra sådana aktiva val att exkludera fossilföretag och liknande branscher. Det jag hittar pekar i en riktning som påstår att ger högre avkastning över tid. Det är inte vad jag läst här, men det kan vara att jag läser det som skrivs med linser som inte tar in budskapet korrekt. Handen upp att jag kan tolka det fel med andra ord :slight_smile: .

MSCI har en del bra material, I min mening, som visar på ESG och dess påverkan på fonder.

I en artikel från i sommar skriver Naturskyddsföreningen (som stod bakom rapporten från 2015 som Jan refererar till på sin sida):

Klimatvänliga investeringar förknippas ibland felaktigt med högre risk och lägre avkastning. Det är en bild utan grund. Tvärtom är flera experter övertygade om att hållbara investeringar är bättre både ur ett risk- och avkastningsperspektiv.

Min sammanfattning av vad jag ser kring fossilfria indexfonder:

• Stora inflöden till ESG-fonder och de växer för varje år
  • Det är ingen överprissättning av “gröna bolag”
  • De avkastar högre än motsvarande fonder som inte tar hänsyn till ESG eller som exkluderar fossilföretag
  • Detta ämne är i sin linda och har precis fått (stort) genomslag vilket gör att det saknar historisk data
1 gillning