Bubbel tror jag, sÀrbon fyller Är. ![]()
![]()
![]()
Men om skadligheten leder till allvarlig sjukdom sĂ„ kommer det âmomentumetâ dra dig kraftigt nedĂ„t i framtiden vad gĂ€ller humör och hĂ€lsa. Men det Ă€r ju val alla fĂ„r göra för sig sjĂ€lva förstĂ„s. Vi skola alla den vĂ€gen vandra etc.
Summan av lasterna Àr konstant, som Gösta Ekmans karaktÀr sa i filmen frÄn 70-talet.
SÄ, jag ser det som att ett mÄttligt intag av 1-2 öl till helgen vÀger upp för nÄt annat dumt jag skulle hitta pÄ ![]()
Njuta, men ÀndÄ mÄttligt, tror jag pÄ.
Intressant, vad tÀnker du dig dÀr? Vad gÀller det andra? tips?
Jag hade min âfredagâ i onsdags nĂ€r jag gick pĂ„ helgledigt frĂ„n jobbet
sÄ just i dag fredag sÄ Àr det inte mer Àn en vanlig ledig dag som mest kommer spenderas med smÄbarnen pÄ förmiddagen och bilÄka med hela familjen pÄ eftermiddagen. (Ska fira morsdag lite tidigt med sambons förÀldrar som bor en bit bort).
Annars Ă€r jag mest dagvilsen och kör pĂ„ âfredagsmysâ nĂ€r som helst under mina lediga dagar ![]()
Vi tÀnkte göra piroger ikvÀll och med vÄran lille son blir det nog popcorn och Masked Singer pÄ tv:n.
Att dricka? Ett glas mjölk kanskeâŠ
Vi sparar bubblet till imorgon, dÄ kommer @Filip.L med familj över för lite grillning av kÀnguru. Vi har just nu en diskussion med ChatGPT om vinval. ![]()
Jag tÀnkte inte pÄ nÄt specifikt just nu, men jag hade en period dÀr jag tog trÀning pÄ ett lite för stort allvar, sÄ till den grad att det nÀstan skulle liknas vid ett beroende. PÄ den nivÄn kan det knappast kallas för hÀlsosamt lÀngre.
Under den perioden var jag förvisso inte absolutist, men ett mer avslappnat förhÄllande till att ta en öl utan att fundera vilka effekter de har pÄ trÀningen kÀnns sundare nuförtiden.
Sen behöver ju inte summan av lasterna bestÄ av alkohol, om man hitter en bra balans med andra laster Àr det bra det med.
HÀr har hela familjen haft magsjuka i omgÄngar i 3 veckor, nu hoppas jag bara att dottern snart ska bli frisk och att ingen av oss ska bli sjuka igen. Jag har aldrig nÄgonsin varit sÄ sjuk förr, urk ![]()
Men fan, jag (och familjen) lever nog lite för trÄkigt⊠Vi unnar oss inte sÄ mycket trots goda förutsÀttningar. Det har blivit en vana att göra ungefÀr samma saker. Det Àr en konst att njuta av livet va? ![]()
Först pass pÄ Friskis och efter det öl och vin!
Det vanliga fredagsmyset för oss.
Beer Can Chicken
VÀderleken spelar alltsÄ ingen roll ![]()
Ska svÀnga inom sushirestaurangen efter jobbet innan jag cyklar vidare hem! SÄ förhoppningsvis kommer jag och sambon sitta ute pÄ terassen och Àta sushi och sedan höglÀsa ur nÄgon trevlig bok tillsammans ![]()
SpÀnnande! SÀg gÀrna nÄgot mer om det hÀr. ![]()
För det första - köp halvflaska.
Annars kylskĂ„pet. Ăr starkvin sĂ„ hĂ„ller lĂ€nge. Kan ocksĂ„ vara bra att torka flaskan innan korken skruvas pĂ„ sĂ„ inte sockret stelnar och skapar bakterier eller tröghet.
Visst, överordnad balans Àr viktigare Àn enstaka parametrar.
Jag âtrĂ€narâ inte utan kör motion som friskvĂ„rd. Gör det för att det Ă€r kul och jag mĂ„r bra av det. LĂ„ngt ifrĂ„n att kallas ortorexi utan mer ett hĂ€lsosamt beroende för att bibehĂ„lla hĂ€lsan.
Jag skĂ€mtar lite hĂ€r angĂ„ende forskning och alkohol (som bör tas pĂ„ allvar). I mitt fall rĂ„kar det vara sĂ„ att jag inte tycker alkohol Ă€r gott sĂ„ det âkostar ingetâ för mig att skippa, det ger mig helt enkelt inget att dricka alkohol. Att det sen Ă€ven Ă€r hĂ€lsosamt att inte göra det Ă€r ju en vĂ€ldigt bra bonus!
Sen Àr det faktiskt dubbelmoral att hela tiden hÀnvisa till forskningen vad gÀller indexfonder och sen ignorera forskningen kring alkohol. Att man har en sÄdan fundamentalt annorlunda hÄllning till forskningen i de bÀgge fallen. AlltsÄ en mer pragmatisk (ska vi kalla det anekdotisk kanske) hÄllning till alkoholforskningen. Och körsbÀrsplockning kring de ev. forskare som fortfarande rekommenderar mÄttligt drickande.
Herregud. Vilken upplevelse du har framför dig.
Se till att ingredienserna Àr riktigt kalla. Rör gÀrna snabbt med stort isblock sÄ det inte slÀpper för mkt vatten.
Om det blir för starkt Àr det bÀttre att röra extra i sjÀlva serveringsglaset för att spÀ ut till önskad koncentration.
Har du svÄrt för bitter kan du Àndra proportionerna mellan den söta vermouthen och campari. Klassiska receptet Àr 2-2-2, men gÄr sÄklart att experimentera med!
Ne det Àr inte dubbelmoral om man vÀljer att dricka alkohol trots kÀnda negativa hÀlsoeffekter. Det Àr en ren vÀrderingsfrÄga. Man kan vÀlja att ta de negativa hÀlsoeffekterna till förmÄn för andra effekter man uppskattar.
Det Àr inte jÀmförbart med att investera dÀr man bara vill ha mest antal kronor per risk. En krona man fÄtt i avkastning genom aktiv förvaltning har exakt samma ekonomiska vÀrde som en krona avkastning man fÄtt via passiv indexförvaltning.
Man kan Àven vÀlja pÄ rena vÀrderingar att investera aktivt samtidigt som man Àr medveten om att det ger lÀgre avkastning. För att man vÀrderar upp andra aspekter. T.ex. att man tycker det Àr roligt.
Ja!
Det Àr det.
Och det behövs inte egentligen ânĂ„got merâ Ă€n en instĂ€llning. Eller kanske det handlar om nĂ€rvaro/medvetande? Dvs, det gĂ„r att njuta livet för fulla muggar ocksĂ„ nĂ€r man Ă€ter âsame old same oldâ om man gillar det dĂ€r same old.
Hela helgen blir en enda lÄng njutning för mig dÄ det ska firas 80-Ärsdag med mor och bror med vÄra respektive familjer och det ser jag fram emot efter ett tufft halvÄr!
(Och obs - gör nu inte DENNA trÄden till en trÄd om momentum och forskning och jag vet inte vad! Oki?
Ja, jag tittar pÄ just Dig!
)
Extra brodern kommer förbi med havets Wallenbergare, sÄ det blir att umgÄs, njuta pÄ altanen ![]()