Dålig dag på jobbet | Misstag andra har gjort som hamnat i media

Jag brukar ibland ha empati för att folk gör misstag på jobbet som får så pass stora konsekvenser att det hamnar i media. Det ger också lite perspektiv på ens egen lilla värld. Således en liten tråd på ämnet… :slight_smile:

3 gillningar

Kan börja med denna idag. Har empati för hur eftermiddagen sett ut på kontoret. :heart:

På grund av ett systemfel har den norska elförsäljaren Kinect Energy erbjudit den finska marknaden långt större mängder el än den behöver. Anbudet är också större än vad elförsäljaren kan förse den finska marknaden med.

Anbudet har ändå lett till att elpriset i Finland ser ut att landa rejält på minus från halva dagen framåt i morgon. Från klockan 14 framåt visar elpriset på minus 500 euro per megawattimme. Det betyder att alla som matar in el i det finska systemet då skulle tvingas betala den summan.

6 gillningar

Någon som minns det här? Det finns ett publikt post-mortem om vad som hände, men jag kan säga att det var ett enkelt misstag att göra som hade stora konsekvenser. Personen som gjorde förändringen hade nog lite magknip, men jag såg aldrig några anklagelser mot individer, utan bara bra frågor om hur vi kan undvika att samma sak sker igen i framtiden.

1 gillning

Haha kul ämne, mitt bidrag blir denna handlare på Citigroup, som hade en RIKTIGT dålig dag på jobbet 2022…

Handlare orsakade börskrasch

8 gillningar

Jag tänker en del på felräkningarna de gjorde på Hubbleteleskopet som gjorde att man fick åka upp med en ny rymdfärja och slipa linsen i efterhand. #dyrmiss

6 gillningar

När folk såg fel saldo på sina konton i Swedbank:

Sådana här grejer ger mig bara mardrömmar.

1 gillning

Det här är ju en klassiker. :joy:

Inget misstag som blev uppmärksammat i media såklart men ändå ganska gravt klantigt, om än att det fick ett lyckligt slut.

Skulle beställa bilar från fabriken i tyskland, råkade trycka in 111 istället för 11. Såg sammanfattningen på kostnaden och missade att det var i euro så jag tänkte inte så mycket på totalkostnaden.
Fick ett samtal från tyskarna, men jag pratar ingen tyska så jag sa väl något i stil med " yes yes yes" och la på luren.
12 veckor senare börjar det rulla in långtradare efter långtradare, då kommer dessa 111 bilar, alla vita med samma utrustning.

Fick givetvis ett inte så trevligt samtal med chefen men jag lovade att sälja alla bilar innan nästa kvartal. Det var gjort på 10 veckor. Såhär i efterhand är jag glad att jag gjorde fel, annars hade jag inte suttit på den tjänsten jag gör idag.

28 gillningar

Nu påmindes jag om den här klassikern, på tal om felbeställt antal:

10 gillningar

Måste ju varit en av decenniernas bästa investering med tanke på hur mycket priserna stigit sen dess…

2 gillningar

Fast rullarna tog ju slut 2006… :roll_eyes:

1 gillning

Som när jag jobbade på chokladfabrik och nattpasset hade glömt stänga en glykoskran efter rengöringen. :see_no_evil:

Jag var inte där den dagen det skulle städas, men det pratades om det i åratal efteråt. :joy:

1 gillning

Den minns man… Öppnade slentrianmässigt Avanza den förmiddagen och satte bokstavligen kaffet i vrångstrupen. Var helt perplex i flera minuter och dubbel/trippelkollade alla mäklares livekurser :stuck_out_tongue: Flash Crash 2 maj 2022 — Vad hände på börsen egentligen?!

Men sedan återhämtade det ju sig rätt snabbt.

1 gillning

Jaja ok, fast KPI steg 75% mellan 1986 och 2006 - 158,90 → 279,59.

Men visst, hade de köpt på sig så att de räckt till idag så skulle det lägga 150% plus. Om inte det är skitbra investerat så vet jag inte. Slår kanske inte S&P500 men ändå… :slight_smile:

1 gillning

:drum:

Precis :stuck_out_tongue: Visst var det inte helt avkastningslöst men för ett företag är det ingen vidare affär ändå. Alltid lönsammare att investera i verksamheten (förhoppningsvis).

OK för en myndighet antar jag.

Jo Hubble var väl en massivt svindyr miss. Historien jag hört var att man hade en bricka för mycket eller för lite så att det avsedda avståndet inne i instrumentet man kollade spegeln med under tillverkningen var lite fel. Dvs HUBBLE såg inte skarp på långt håll som den skulle.
Fixen var precis samma som på människor med synfel på långt avstånd. (typiskt närsynta) En mycket noga slipad lins sattes in i strålgången som bröt ljuset så att allt ljus från en avlägsen stjärna som kommer in emot HUBBLES stora spegel faktiskt bryts ihop till samma punkt på kamerachipet och inte blev en liten suddig blaffa som innan.

1 gillning

Tänk om lagret funnits kvar Mars 2020 :joy:

2 gillningar

Min absoluta favorit

Och en kul grej from ESAs första April skämt några år sedan (vinner bästa skämt ever enligt mig) och om sant hade kvalat in på denna tråds lista

https://x.com/esaoperations/status/715806340296359947?s=61

2 gillningar

Någon betalade nyligen $3,000,000 i avgift för en Bitcointransaktion. De betalade först “bara” $2,700,000 och försökte rädda det med en fullRBF av någon anledning (det fungerar inte så), men betalade såklart bara mer.

Gissningsvis ett beräkningsfel i någon mjukvara hos ett företag - sist hände det PayPal med en lite lägre summa.

Men blocket är godkänt och det enda sättet att få tillbaka pengarna är att be snällt och hoppas de har moral nog att betala tillbaka.

Fy fan.

3 gillningar