Dålig lön = dåligt självförtroende | Matchar er lön er kompetens och utbildning?

Jag som fackligt förtroendevald på minst 2 arbetsplatser har jag sett många lågpresterande som valt att INTE vara med i facket, och därmed fått lägre lön, än om de skulle varit med i facket.

Till om med chefen som vi hade som motpart fattade inte varför hen inte var med i facket för då skulle hen fått bättre. Dvs alla som inte är med i facket är inte högpresterare men ibland lyckligt omedvetna om att de får lägre lön än om de skulle ha varit med i facket.

Unionen har ju minimilöneökning i kr samt de flesta andra facken jobbar ju främst med de som får under snittet, sällan med dem så får över snittet

En annan chef visste inte om vilka som satt i den lokala fack-styrelsen o gjorde misstaget att ge en styrelsemedlem mycket under snittet i det årets löneförhandling. Den lokala styrelsemedlemmen sa upp sig o chefen sa efteråt “hade jag vetat att hen suttit i styrelsen hade jag aldrig föreslagit den låga löneökning”

DrF empiriska observationer finner jag fullt trovärdiga samt lika allmängiltiga som Denkmals egna observationer, utifrån mina erfarenheter som lokalt fackligt förtroendevald i ca 15 år

Även “högpresterande o lättbefordrande” kommer oftast till en punkt i karriären då vägen inte är spikrak utan går i sidled eller utför. Det behöver ju inte ens bero på deras egen prestation utan på ngt som ligger utanför deras kontroll, ex neddragningar, mobbing mm. Då är intresset lite högre att få facklig hjälp men det många av dem så står utanför facket inte är medvetna att karenstiden är ca 6mån till 1år innan facket hjälper ngn med sk “personliga ärenden”. Att slåss mot Din AG utan fackets hjälp är få som klarar av o/el orkar.

Var med om en stor uppsägning på min arbetsplats, minst 30 tjänster skulle bort. De 3 tjänstemannafacken hade suttit med den lokala platsledningen o förhandlat i 3veckor. Alla var möra, plötsligt slänger AG ut ett namn som tidigare inte varit upp till diskussion eftersom hens arbetsuppgifter behövdes, även efter neddragningen. De 3 facken kollade om hen var med i medlem i ngt av facken men det var ej hen → så hen blev uppsagd o en ngt okvalificerad person fick snabbutbildas o överta hens arbetsuppgifter.

1 gillning

Har inte läst all bakgrundsfakta som Du skrivit men jobbar Du med det Du som du är utbildad till?

Jämför Du dig med med rätt personer dvs samma examensår, utbildning samt inriktning av utbildning?

På vilken fakta(fackets statistik, SCB, vänner, “aftonbladet: de ha högst inkomst där du bor”) anser Du att Du har låg lön?

Du får ursäkta men de första fyra orden gjorde att jag slutade lyssna :innocent:
Att du vandrat runt på arbetsplatser med dysfunktionella eller inkompetenta chefer och lönesättningsmodeller som förfördelar medarbetare baserat på deras fria val att avstå medlemskap i en fackförening är ju knappast ett bra argument för att bita ihop och börja snatta upp pengar till lokala maf.. jag menar LO-organisationen.

1 gillning

2 av dessa företag är noterade på börsen varav ett av dem på 30-mest-omsatta, som jag var förtroendevald men EJ för LO utan för ngt tjänstemannafack.

Med tanke på att båda är börsnoterade så finns det risk att en stor del av börsens företagen är dysfunktionella samt har inkompetenta chefer. Tyvärr är det väl snarare Du som dessbättre hamnat på perfekta företag/organisationer med perfekta chefer. Dessvärre tror jag inte dessa företag/organisationer är så många.

Jag uppfattar nog att cheferna gjorde precis som (jag gissar) att Du tycker att man ska göra med alla sina anställda att ge dem; den lön de förtjänar. Även de lågpresterande(ej fackanslutna) fick ju “rätt” låga lön.

Lönen är förstås för låg,facken är köpta,men, bättre än gå hemma utan lön.