Dålig tajming deluxe, deppig | Började investera 0.5 MSEK i december 2024

Du har absolut inte spelat bort allt. Förbrukade kontanter är borta för evigt. (Sen kan man ha bytt dom mot upplevelser iofs.) På börsen kan dom komma tillbaka. :innocent:

Det hjälper iaf mig att tänka på det viset. Kontanter kan garanterat försvinna men på börsen kan det verka som dom försvinner men dom kommer tillbaka. ^^

3 gillningar

Jag tycker det framför allt till lekmannen visar allvaret i det. Att “Ja det måste dubblas/gå upp 100%” när du nu var med på en nergång på 50%. Så se till att inte ha allt på börsen när du närma dig pensionen. Med lite tur så förstår de att det tar några år för börsen att dubblas.

Tycker själv att det är bra att tänka det omvänt när man sitter och ser att det har gått ner 20% som nu och man funderar på om man ska gå in med mer. När man då tänker att det är en uppgång på 25% så är man tillbaka på ruta ett så känns det lite bättre att gå in.

Lätt att blir girig och tänka “Men 5-10% ner till är inte så mycket”. Sen missar du uppgången.

Jag är 36 år.

Ne precis är väl så man får se från sin egen situation. De jobbar nog inte som sjuksköterska om de sparar 10-12 lax i månaden. Eller ja kanske om levnadskostnaderna är väldigt låga förstås :slight_smile:

1 gillning

Jag gjorde väl ungefär som du i början av februari, men hade skydd genom flera olika tillgångsslag och drabbades inte fullt lika hårt. 11 mars, efter dippen på 10 % (inkl. valutaeffekt) i globalt index, gjorde jag mindre justeringar och ökade i räntor. Min portfölj är nu nere c:a 30 % av den totala nedgången i globala indexfonder - antagligen lite mer då beräkningen inte tar hänsyn till min justering utan använder ett snitt utifrån min nuvarande fördelning. Men ger en god bild om min sköld mot framtida nedgång.

Har anpassat mitt månadssparande till 2500 kr över fem år - ökar förstås lite nu - för att komma upp i mitt förlorade kapital i indexfonder och kan fortsätta ytterligare fem år därefter om så skulle krävas. Skulle kunna spara mer men föredrar just nu hög buffert.

Med Orangutanghybriden vid rodret bör man ha aktiv förvaltning.

2 gillningar

Låt bufferten vara,fortsätt månadsspara 3-4000 i månaden du, det är nog mer än vad 80% av svenska folket sparar så det ska du vara nöjd och stolt över.

4 gillningar

Hur vet du det, vet du något vi andra inte vet?

2 gillningar

Tänker att det enda du kan trösta dig med är att du rent statistiskt gjorde rätt. Det är rätt att gå in med allt direkt, rent statistiskt. (Förutsatt att det är pengar du kan avvara, men med en sparhorisont på 20 år är det uppfyllt.) Att säga att man inte borde gått in med pengarna är exakt samma sak som att säga att man borde tagit ut alla pengar man hade investerade precis före varje nedgång. Självklart, men omöjligt.

Sen är det som med all statistik. Utfallet är inte garanterat, utan varierar. Det är säkrare att gå över gatan dagtid på ett övergångsställe än nattetid på någon dåligt upplyst halvskymd vägstrecka, men det kan ändå vara så att du går över där på natten en massa gånger för att sen bli påkörd på övergångsstället mitt på dagen. Men, så länge man i efterhand kan konstatera att man gjorde det som var rätt med tillgänglig information får man försöka nöja sig med att konstatera att man gjorde rätt, men hade otur. Det lönar sig ju inte att ändra sin strategi till en sämre för att kompensera för otur i ett utfall som redan varit.

Vi har inga garantier. Det är risken vi får betalt för, så hade vi garantier skulle vi inte få något betalt. Kan börsen fortsätta nedåt i 20 år? Javisst. Det kanske t o m blir som i Fallout, globalt kärnvapenkrig och kapsyler som valuta, så rätt investering hade varit att lägga pengarna på en bunker och alla kapsyler man kunde hitta. Är det de mest troliga scenariona? Knappast. Men det KAN hända, ingen vet.

1 gillning

Hej
Jag började spara på börsen för 12 årsedan med automatiskt månadssparandet och hade aldrig så mycket pengar innan Trumpet kom igång även min portfölj har minskat med 800 tusen. De är borta just nu men det hör till spelet sparandet på börsen upp/nedgång. Det måste man tåla om man ska bli långsiktigt vinnare. :+1:. Den med tajmning på börsen fungerar sällan. Lika enkelt som att vinna på lotto och svenska spel :joy:
Tänk om man kunde ha pengar i sparkonto när det går dåligt och på börsen när det går upp då skulle ingen av oss behöva gå till jobbet imorgon :wink:

8 gillningar

Absolut inte, men vi är inte i en sån krasch ännu där det råder “rea”. Ett års uppgång ish är förlorad, men generellt kan och bör börsen halveras någon gång på 10-20 år. Då är det köpläge. Sen håller jag mig positiv nu, jag tror Trump kommer hitta lösningar med omvärlden som kommer ge lägre tullar, det här är hans sätt att förhandla. Det värsta man kan göra är som Kina, att sätta hårt mot hårt. Men det är helt klart i Kinas intresse också att hitta bättre lösningar med varandra.
Jag hoppas och tror Trump kommer gå ut och säga:
I made this. It was the greatest trade deal ever. Its great. Och sen rusar börsen. Frågan är bara när :grin:

4 gillningar

Vi sitter i samma båt, så du är inte ensam.
Investerade lite över miljonen i klumpsumma i vintras, mest i globalfond.
Är nere över 200k, så känns försent att sälja.

Är också ”bara” 36 år så man får försöka se på det långsiktigt.

Håller tummarna att det löser sig för oss.

4 gillningar

36 år är ingen ålder. Har man siktet på att vid 50-60 år att börja ändra risknivå då, så är det rätt beslut sett till oddsen att fortsätta mata in.

1 gillning

Å tusan, ja då vet du ju definitivt hur det är.

Vi får sitta kvar i båten helt enkelt ! :slight_smile:

Till slut blir det ju ny president iaf :wink:

1 gillning

Det finns ca 2 miljoner svenska småsparare och de sparar 1000 kr per månad i median. Skulle du månadsspara 3000 kr / månad så skulle du ligga i topp bland svenskarna, spara mer än 90% gör.

5 gillningar

Precis. Lita på processen och lita på oss som har varit med länge. Såvida det inte har hänt något som förändrat sparhorisonten så fortsätter du bara. Du har absolut inget att oroa dig för. Se det här som en träning. Det kommer hända fler gånger.

Skulle jag kunna backa bandet så önskade jag att någon kunde ha berättat för hur jag skulle ha gjort på IT-kraschen/2008. Under Covid så höll jag i och sålde inte. Det var det bästa beslutet. Låt det här gå några år så är det bara en blipp med högre ATH.

Sen tror jag att det är en medveten strategi av en viss person för att skaka ur marknaden och skinna småspararna. Tänk om du säljer nu. Då kan WB och andra miljardärer köpa billigt och på så sätt äga ännu mer. Tänk att du kan förlora 300K till på dina 500K. Så va inte orolig. Sitt still i båten och köp mer. Varje månad. Det tänker jag göra iaf.

1 gillning

Du har gjort rätt. Det var bara otur. Det har gått dåligt hittills och det har det för de allra flesta, så du är inte ensam. Men matchen slutar inte idag. Och oddsen är ändå på din sida.

4 gillningar

Det känns ju bra :slight_smile:

1 gillning

Du får tänka på att du agerade enligt vad du visste . Det är alltid lätt att vara efterklok och veta exakt vad man borde ha gjort, men det funkar ju bara om man hade haft en kristallkula. Det kunde lika gärna varit tvärtom - du hade satt pengarna på sparkonto i väntan på köpläge, och så hade något hänt som gjort att börsen gått upp 10% i år…

Uppenbarligen har “alla världens investerare” också missbedömt situationen med tanke på de paniknergångar som kommit. Annars hade det ju varit inprisade redan tänker jag.

Själv började jag dumt nog flytta pengar från Lysa till Avanza just i typ januari, och tänkte nog en tanke om att jag kanske skulle plocka ut en del av senaste årens uppgångar med tanke på Trump, Ryssland, AI, etc. och sätta dem på nåt sparkonto ett tag, och återinvestera dem över tid eftersom jag misstänkte att det kunde rasa (fast mest pga. AI, inte Trump). Men av nån anledning så gjorde jag inte det, flyttade bara över rubbet, begriper inte riktigt varför det blev så egentligen. Men nu blev det så, och jag kommer använda nergången till att boosta månadssparandet med lite andra tillgångar som finns på sparkonton, i omgångar och över tid.

1 gillning

@DinoDB - jag kan inte skriva bättre än vad alla andra i tråden har gjort och ja, det suger. För oss alla.

Jag är precis som många hundratusentals kronor back, men är det något jag har lärt mig så är det just att ha tillit till att det kommer vända. Vi vet bara inte när. Det här är ju “priset” vi betalar för att långsiktigt få avkastning. Det finns typ heller ingen 20 års period som gått back.

Så mitt tips är faktiskt just nu att skriva en investeringsdagbok, skriv hur det känns, vad du tänker och vad som händer på marknaden. Det här kommer hända igen i framtiden och då kommer du ha glädje av den erfarenheten.

Så just nu är det bara att sitta still i båten.

5 gillningar

Själv hade jag en enormt stor home bias tidigare, anledning till detta oklart. Tänkte anpassa portföljen till det vetenskapligt korrekta dvs globalt index. Förde över en stor del från Sverige till globalt strax efter nyår. Så jag missade till stor del den stora uppgången på globalt förra året för att byta till årets förlorare. Verkligen inte optimalt. Som tur har jag ändå en hyfsad home bias fortfarande så det har dämpat katastrofen lite grann. Men jag tog beslutet på vetenskaplig grund ändå tycker jag. Så det känns ändå rätt ok. Har inte loggat in sedan det började bli stökigt.

2 gillningar

Börsens snittavkastning räknar med börscrasher. Om du har en lång sparhorizont är börscrasher bara bra. Det är först när du vill sälja som det är dåligt.

2 gillningar