Dålig tajming deluxe, deppig | Började investera 0.5 MSEK i december 2024

Börsen handlar om att flytta pengar från de med lite tålamod till dom med mycket tålamod. Tiden just nu ger oss möjlighet att definiera vilken grupp vi vill tillhöra :slight_smile:

4 gillningar

Det är ju bra såklart :blush: Men hoppas inte jag bara gör en plus/minus affär på 20 år. Då kunde jag haft roligare under den tiden :wink:

Men ja inte mycket jag kan göra än att sitta still i båten.
Men det som gnager i mig är om man ska ta en del av bufferten för att påskynda återhämtningen, men hamnar ju i samma dilemma. Kanske börsen rasar ännu mer !?

Men då har ju de pengarna kortare återhämtningstid i alla fall.

Kanske bara ska försöka strunta i det och kolla om ett år och hålla tummarna.

1 gillning

This to shall pass.
Håll ut, njut av våren.

2 gillningar

Känner igen känslan av att se pengarna försvinna och det är många tankar som far omkring i huvudet.

Jag är själv lågavlönad industriarbetare som sparar så mycket jag kan i tron att pengarna ska växa över tid.
Stoppa in 1000-3000kr som ett månadssparande i en ränta på ränta kalkylator. Det blir många fina kronor på 20år. Helt plötsligt känns inte ett tapp på 100.000kr så mycket.

Ligger minus 380.000kr just nu på Avanza och ikväll kommer det va ännu mera minus. Den 26e går det in nya pengar :see_no_evil:

4 gillningar

Ja då vet du hur det känns definitivt!

Ja men precis det tar lite extra hårt när man inte har nån supergrym inkomst.

Men ja man får väl bara slänga in lite till i brasan varje månad :wink:

1 gillning

Gör nu inget dumt, bara. Sitt still i båten.

En personlig anekdot för att visa på min egen erfarenhet:

Gick all in en tid före corona. När allt gick dåligt sålde jag av halva innehavet, med tanke att sedan över tid köpa in mig igen.

Den gången blev det övertydligt hur dumt det var att sälja vid nedgången av corona, då allt gick upp igen inom några månader, och lågräntepolitiken sedan ledde till en lång period av kraftiga uppgångar.

Detta kan vända om en månad, eller om flera år, det beror på vad som nu händer, och vilka reaktionerna blir. Och det kan vi inte förutsäga.

Det absolut bästa, när man har 20 års sparhorisont, är att logga ut från investeringskontot, och fokusera på det du gillar i livet, istället för vilken siffra som råkar stå på kontot. Siffran blir ju ändå enligt din egen utsaga först relevant om flera decennier - så låt inte en nedgång påverka dig nu.

Och som andra angett - denna nedgång motsvarar ungefär ett års uppgång. Det är inte någon finansiell domedag det här, utan en helt vanlig del av upp- och nedgångar.

Mitt råd är att sitta still i båten och njuta av livet, så obrydd du alls kan förmå dig att vara över att det stormar lite på börsen.

2 gillningar

Detta ska jag ta med mig. Känns som man lever lite för lite i nuet och mest tänker på framtiden. Men att leva här och nu är ju väldigt viktigt faktiskt. :slight_smile:

3 gillningar

Förstår hur du känner dig. Vi sålde sommarstuga i december och satte in en av pengarna 1,5 milj på aktiefonder. Totalt har vi 70% aktiefonder och resten på nischbank och räntefonder. Tänker så här för att lugna nerverna: Vi är 70 år båda två och hoppas leva i 15 år till minst. Om 5 år -10 år, hoppas vi att börsen gått upp igen och att vi då, om så behövs, kan använda en del av pengarna till att köpa vård och omsorg som ger mer än vad det offentliga kan erbjuda. Fram tills dess kan vi använda banksparandet som tillskott på pensionen. Sen blir det ju barn o barnbarn som får glädje.

6 gillningar