Tack snälla ![]()
Det är väldigt dyra läxor jag lär mig just nu ![]()
Nej det är ju inget speciellt med huset till skillnad från grannhusen men grannhusen är större - detta hus är bland de mindre husen då de flesta har byggt ut.
Det är därför jag har börjat fundera på om det var ett dåligt köp pga stor skillnad på kvadratmeterpriset.
Oj ser att jag har skrivit fel - skulle ha stått 67 tusen istället för 47
Om snittpriset är strax under 50 per kvadrat kostar en sleten 70 talare med joddlarbalkong 8-9 MSEK.
Det skapar en marknad och finns det då mindre hus blir de väldigt eftertraktade vilket drar upp kvadratmeterpriset, men slutpriset är ändå en bra bit under 180 kvm villan, just för att de är flera MSEK billigare. Speciellt om det är så stor skillnad som det är på lgh priser och huspriserna.
Läget, läget, läget. Aka var tomten.
Så give or take 10% kanske ni betalt lite för mycket. Men läget är guld väet om ni vill bo där. Det kan man reta sig på i åratal.
Vad ni betalade kommer däremot sjunka undan. Speciellt när ni upptäcker att ha hus är inte riktigt som att bo i lägwnhet. På gott och ont ![]()
Grattis till köpet och ett nytt kapitel i livet.
Låter inte orimligt det ni fick ge nu baserat på topp noteringarna.
Vi tycker att det varit rejält besvärligt att hitta hus man tycker har tillräckligt mycket som talar för det.
OM man hittar ett sådant är det vanligt att även andra har samma åsikt.
Verkar vanligt att man får ge lite “överpris” pga att man bjuder mot familjer som bjudit på andra hus och inte vunnit ännu.
Vi letade innan sista husbytet lågintensivt i 10 år och ändå var det en del saker som tyvärr skaver vilket gjorde att vi funderat över ev ett byte till
.
Om ni är nöjda med huset låter det som en helt ok affär.
Ett bra tips är att bo ett år i huset och känna efter noga vad ni vill ändra/renovera/uppgradera. Håll koll på siffrorna över driften. Gissa är inte så smart. El/värmeförbrukning , ventilation etc. Vi gjorde av med 30.000 kwh i vårt hus byggt på 60-talet . Gjorde inte ont när elen gick på två tioöringar.
Nu ligger vi på ca 12.000 kwh ( bara två numera). Ex har vi stängt av all eldriven golvvärme. Vart orimligt oekonomisk att använda.
Finns ofta flera alternativa vägar att förbättra ett hus. Man bör tänka igenom saken och kanske ta hjälp med en rimlig plan.
Lita inte på “säljare” som kommer med “gratis” råd om att ni behöver ett nytt tak eller annat dyrt. Anlita fristående experter ni betalar om ni behöver hjälp. Beror på många saker vad som är vettigt , Ex hur familjen ser ut. Finns bra forum om husfrågor.
Smaken är som baken, jag hade personligen nog inte köpt ett hus om det var mer än 50/50 att det inom 5 år inte längre matchade våra behov. Men då är jag en person som ser sälj/köp/flytt/renoveringar som ett nödvändigt ont och inte vill göra om det mer frekvent än nödvändigt.
För egen del bor vi 7 pers på 180 kvadrat och det fungerar väl, så 2x65 med två barn kan beroende på tycke och smak absolut fungera, i mitt tycke.
Ni har köpte ett hus som som ni ville ha så det var det viktigaste.
Vad huset är värt för er beror på hur mycket arbete ni behöver skotta in för att trivas.
Framtida försäljningsvärdet är ointressant om ni har köpt huset ni haft i era drömmar.
Jag hade en paroll som jag senare blev hånad för; “-Jag ska inte betala för att arbeta” när jag köpte huset jag bor i nu, budgivningen pågick i bilen på väg mot mäklaren för att skriva papper och det kändes mycket intensivt och var fantastiskt ångestframkallande.
När vi skrivit på var det som luften gick ur.
-Blev det rätt hus?
-Blev det för dyrt?
Numera är det bara arbete ![]()
Har du funderat på att ändra perspektiv?visst affären i sig kan vara mer eller mindre bra, sålänge ni får sålt lägenheten och kan flytta in hyffsat trasselfritt. Om ni nu hade kunnat komma ner 200tkr ner på köpet hade det nästan inte gjort något för er månadskostnad. Visst när man ställer alla summor är det mycket skillnad men i praktiken inte så. Om du slutar att se huset som en investering som måste gå med vinst och istället ser det som att man betalar lite för att ha nära till den bra skolan eller bo i ett tryggt område.
Jag och frun har haft hus som vi budat på där vi accepterat att vi aldrig kommer gå med vinst, otroliga hus i på avbefolkningsorter. Troligtvis även så med huset vi bor i nu, men vi bor i ett tryggt område med bra löpspår i skog nära, strövområden för barnen och 10 min med cykel till jobbet.
Kan vara ett värt perspektiv
Låter som en riktig förhastad affär, i min värld! Dessutom ska ni betala mäklaren och annons för att sälja nuvarande lgh. 100 tkr?
Tänker samma om huset vi köpte på en topp för ett par år sedan men jag tänker också att tiden får göra jobbet med att få det till en bra affär. Är bara samhället attraktivt brukar bostadspriserna också utvecklas.
Under tiden ska vi trivas i huset.
Eget boende tycker jag är en av få saker man inte ska köpa för att tjäna pengar…
Jag skulle tipsa dig/er om att inte grotta ned er för mycket i detta, utan lyft nu huvudet och blicka framåt. Se till vad som är det viktigaste nu på kort & medellång sikt d.v.s. sälja lägenheten och flytta in i huset.
Problemet med din frågeställning är att det är för många okända variabler. Så släpp det och gå vidare i vad som är viktigt för er närmsta tiden.
Lycka till!
Mvh,
Tack snälla alla för att ni har tagit er tid att svara. Har läst allt ni skrivit och ska försöka tänka positivt.
Vi kommer att ha lån på 4,8 Mkr. Känns så himla mycket nu när allt händer på riktigt och det inte längre är en kalkyl. Banken har räknat och tycker att kalkylen ser bra ut. Jag har räknat och vi ska kunna klara oss även om räntan går upp till 5 % (blir dock väldigt tight).
Är det vanligt att folk har så mycket i lån eller är det bara vi som tagit oss vatten över huvudet?
Det är inte vanligt, men inte heller helt ovanligt.
Men behöver ju inte vara ett problem beroende på vad ni tjänar?
När du säger att ni skulle klara 5% men inte mer, vad baserar du det på? Är det med samma utgifter ni har idag eller har ni då dragit ner på allt?
Det är med samma utgifter som vi har idag.
Banken som har beviljat er lån räknar nog med en högre ränta än så i deras KALP.
Om ni inte lever väldigt snålt idag så har ni ju marginal att under en period dra ner på vissa utgifter om det skulle behövas.
Vad har ni i månadsinkomst då? Tumregeln är väl att man inte ska lägga mer än 25%-30% av sin lön på boende.
Ska fråga banken vad de har räknat på för de sa att kalkylen såg fin ut.
Vi har ca. 70 tusen efter skatt (båda lönerna ihop).
Jag skulle säga att ni har ungefär samma förutsättningar vi har isf. (ni har högre lön men vi har lägre lån).
Jag känner också en viss stress, men vet också att det är pga att jag är mer orolig än gemene man.
Fundera på vilka alternativ du har. Att sälja precis när ni köpt är nog inte det smartaste. Vad får du för hus om du lägger 2 mnkr mindre? Är det något ställe ni vill bo på? Om inte så är det ju bara gilla läget.
Och skulle jag säga att ni med 100% säkerhet har betalat 500k för mycket, vad skulle du göra då? Alternativt att jag säger att ni med 100% säkerhet har betalat 100k mindre än vad ni skulle gjort vid budgivning. Förändras er situation eller bara era tankar kring den?