De olika hinkarna och fyra-hinkar-principen | Total Make Over 2021? đŸ€”

Attans, hÀr trodde jag att jag hittat pÄ nÄgot nytt, men du har ju fullstÀndigt rÀtt @janbolmeson :joy::+1:

I vÄrt fall blir det tom

• LĂ„g risk: Sparkonto med rĂ€nta - obundet och bundet
  • Mellan risk: RT portfölj
  • Högrisk: Global portfölj 90% aktier / 10% guld
  • Lekhink: Egna aktier som vi har ska sĂ€kert ligga i denna hinken enligt modellen Ă€ven om vi inte sjĂ€lva definierar det sĂ„

SÄ, jag fÄr krypa till korset 
 vÄr make-over Àr faktiskt bara en variant av 4 hinkarna :grinning:

SÄ bra att man hela tiden lÀr sig nytt hÀr pÄ forumet! Tack! :pray:t5:

1 gillning

@janbolmeson Jag har nog ocksÄ missuppfattat hur fyra-hinkar-principen ska anvÀndas. Jag har ungefÀr samma uppdelning som JayR, men eftersom jag Àger villa bör jag alltsÄ justera ner mellanrisken rÀtt kraftigt. Jag Àr 37 Är och planerar att fortsÀtta jobba i mÄnga Är till. :slight_smile:

Nuvarande:
Buffert: 380 tkr (HÄller pÄ att investeras)
Mellanrisk: 430 tkr
Högrisk: 730 tkr
Lek: 100 tkr

Jag bör vÀl isf ligga pÄ (enligt fyra-hinkar-principen):
Buffert: 100 tkr
Mellanrisk: 100 tkr
Högrisk: 1,3 milj
Lek: 100 tkr

Beror lite pÄ vad din villa Àr vÀrd, men ja, högst sannolikt. :+1:

Även Lekhinken kommer ju uppskjuteras dĂ„.

1 gillning

Tycker det börjar bli för klyddigt o för komplicerat . Men det tyckte jag redan förra Äret jag har 100% aktier pÄ LYSA slutade faktiskt pÄ 24.9% slutet pÄ Äret sÄ jag gick in rÀtt nÀr jag sÄlde av mitt pÄ nordnet :slight_smile: orkar inte hÄlla pÄ lÀngre med dessa portföljer. DÀremot har jag ocksÄ min favorit LÀnsförsÀkring global fast i en av mina tjÀnstepensioner men dÀr har jag ocksÄ 100%aktier. RÀntor nej tack det med spiltan förra Äret rÀckte det var en katastrof . Nej 100% aktier resten pÄ Bankkonto o volvofinnans dÀr fÄr jag 0.55% men kan ta utt det nÀr jag vill.

5 gillningar

För mig handlar fyra-hinkar inte i första hand om fondval och avancerade portföljer utan om ett sÀtt att strukturera upp och fÄ koll pÄ hela ekonomin, inklusive vad som hÀnder och kan tÀnkas göras i olika negativa livsscenarion.

Att det sedan finns kopplat uppgift om rekommendationer med förvÀntad avkastning och förslag pÄ portföljer i respektive hink Àr en stor bonus för oss som Àr nya pÄ investeringsdelen. Men modellens stora vÀrde ligger i den struktur den ger och de frÄgor man stÀller sig nÀr man jobbar med den.

3 gillningar

Jag tycker du sÀger nÄgot vÀldigt klokt hÀr som verkligen folk behöver lÀsa för sig sjÀlv ett par gÄnger i huvudet.

“Men det krĂ€ver att man förstĂ„r den och kan “projicera” ner den pĂ„ den fasen som man Ă€r i”.

Det hÀr tror jag verkligen Àr nyckeln till att förstÄ fyra hinkar principen. Det handlar om att applicera den i den situation man sjÀlv Àr i och inte utgÄ nÄgra fasta procentsatser och fonder i sig. Speciellt hur mycket som ska ligga i varje hink. Den frÄgan Àr vÀldigt svÄr att sÀga pÄ rak arm dÄ den Àr helt styrd i vilken situation man befinner sig i.

Jag har lÀst bÄde den ena och den andra artikeln pÄ denna blogg under en lÀngre tid och verkligen kommit fram till att det handlar om just det du skriver. Iaf om du frÄgar mig. Snyggt jobbat!

3 gillningar

Jag tycker att fyra hinkar principen Àr utmÀrkt att ta avstamp i och anpassa lite efter eget behov/situation. Det jag dock vÀnder mig emot som jag tycker att man mÄste förstÄ Àr att pensioner inte Àr en finasiell tillgÄng som andra dÄ den inte Àr realiserbar innan ett visst datum. Det Àr i mitt tycke obra att rÀkna med dessa i totalen nÀr du beslutar hur stor lekhink du vill ha.

SjÀlv har jag pensionerna i en egen hink som jag hanterar frikopplat frÄn allt annat, men inte utan hÀnsyn taget till min ekonomiska situation.

2 gillningar

SÄ landade vi ocksÄ. Eftersom vi Àr rÀtt nÀra att börja ta ut pensionspengarna sÄ har vi Àven dem i 3 hinkar (ingen lekhink) sÄ i princip en matris med hinkar som kolumner och eget kapital / pensionspengar som rader.

3 gillningar

Ett inlÀgg delades upp till ett nytt Àmne: I vilken ordning ska jag fylla pÄ hinkarna?

Ett inlÀgg delades upp till ett nytt Àmne: Om mitt boende fyller upp mellanrisk-hinken, skippar jag dÄ sparande i den?

Notera att mÄnga refererar att rikatillsammans portföljen bör enbart tillhöra mellanrisk hinken.

Det gÄr ju dock belÄna en rikatillsammans portfölj med hÀvstÄng. Bör portföljen hamna i högrisk hinken eller mellanrisk hinken dÄ?

1 gillning