Debetkort eller kreditkort - vilket team är du?

Man kan får sätta in max 250.000 kr på sitt Carpay-kort, men räntan nu är 0,00 %. Den var även tidigare mikroskopisk.

Men man kan öppna ett sparkonto hos Volvofinans med hyfsat ränta, 3,40 %, och med Carpay-appen kan man göra omedelbara överföringar till kreditkortet. Smidigt om man vill amortera eller köpa något där krediten på kortet inte räcker till.

Kanske är det så men då kostar det valutapåslag. Med Santander har jag inget valutapåslag. Jag bor utomlands och har hela min ekonomi här. Valutapåslaget handlar inte om några småpengar på semestern.

I Sverige behöver man sällan kontanter. De enda ändamål jag känner till är för att betala på loppmarknader eller att betala svart arbetskraft. Det är främst utomlands man behöver kontanter för “normala” ändamål.

Jo, att enstaka pensionärer gillar kontanter, faxar, hålkortsläsare och annat må vara hänt men de sakerna tillför ingen nytta till oss andra.

Arg? Varför skulle jag vara arg?

Numer vill folk ha betalt med swish på loppmarknader…

1 gillning

Swish är vanligast men kontanter förekommer ibland.

Det var bara ett par veckor sedan det enda sättet att betala på ICA här (eller var det i hela landet?) var med kontanter. Det händer inte ofta men uppenbarligen kan det hända!

Det är också sällan man behöver kort. Mest är det frågan om vad man vill.

Det där är ju inte riktigt sant. De kontantfria butikerna och restaurangerna bli bara fler och fler.

Det händer i vårt teknikberoende samhälle, oftast vill de inte ta emot kontanter då heller (kassorna är uppkopplade). Oftast kan man välja en annan kedja/butik.

Men oavsett så är lösningen inte kontanter, utan lösningen är att alltid ha några dagars mat hemma, vilket man oavsett ska ha för sin krisberedskap. Ja, jag vet att MSB anser att man ska ha lite kontanter hemma, men eftersom de blivit svårare att använda i vårt samhälle så borde de uppdatera råden till att man ska ytterligare extra mat hemma istället.

Fast jag skrev: “Mest är det frågan om vad man vill”. Vill man inte använda kort så kan man fortfarande oftast välja bort kort.

Korrekt men i fallet jag nämnde kunde man betala med kontanter men inte med kort.

Det är möjligt att det finns delar av landet där den tekniska utvecklingen stannat på en lägre nivå och där kontanter därför fungerar som huvudsakligt betalningsmedel. I Stockholm är det iallafall inte så. De kontantfria ställena blir bara fler och fler.

Men man kan fortfarande oftast välja ställen som tar emot kontanter även i Stockholm.

IKEA och Åhléns där jag bor var väldigt tidiga med att sluta med kontanter och sist jag var i Stockholm kunde man fortfarande betala med kontanter på Åhléns där men inte i alla kassor.

Jag klarar mig bra utan att handla på de ställena men IKEA har återinfört kontanter igen.

Kör AMEX EUROBONUS [Borttagen länk] Mastercard SAS samt Revolut (debit). Kör med andra ord båda, men mest kreditkort. Dumt att inte använda kreditkort med någon typ av kick-back så länge man kan hantera dem. Annars finansierar du andras kreditköp.

Det går säkert att välja ställen som turist i Stockholm. Ska man däremot bo i Stockholm funkar det inte lika bra. Det skulle uppfattas som extremt socialt avvikande att insistera på ”tar emot kontanter” för att välja ställe för en AW, för att ta bara ett exempel.

Jag är kredit för att den kan ge dig runt miljonen helt gratis.
Ditt åtagande = betala din räkning i tid.

1 gillning

Jag står för att jag har principer och vill bestämma såna saker själv. Om jag anses vara socialt avvikande pga. det så struntar jag fullständigt i det, det är inget problem för mig.

Eftersom jag gärna dricker alkohol om jag ska gå ut och jobbar i en annan stad än där jag bor brukar jag ändå inte följa med på aw, för besvärligt att ta sig hem efteråt.

Aw är oviktigt för mig. Mina arbetskamrater respekterar mig ändå så det är inget problem för mig.

1 gillning

Använder kreditkort till allt men har ett separat bankkonto där jag för över pengar veckovis så jag hela tiden täcker krediten.
Främst för att få bonusen samt ibland för säkerheten(försäkring).