Ja eller denna länk:
[Borttagen länk]
Eller så spammar vi inte referal-länkar…
Ja eller denna länk:
[Borttagen länk]
Eller så spammar vi inte referal-länkar…
Sådant här borde vara emot reglerna.
Korrekt, läs gärna mer här.
Punkt nr 15 under Acceptabel användning
Vad skrev @Kronan ?!
Affiliate-länk med kommentar att “det här är kanske inte ok”
Nej, inte på något sätt. Om man är en normalbegåvad person så använder man aldrig krediten på kreditkort eftersom den är så extremt hög. Dessutom kan jag verkligen inte förstå varför man skulle spendera mer pengar när man har ett eller flera kreditkort. Jag har ett flertal kreditkort men jag spenderar inte mer pengar för att jag har möjlighet att utnyttja kredit på dessa kort. Jag lever utifrån de tillgångar som jag har.
Jag kan inte heller förstå varför ”man” väljer att köpa mer med kreditkort. Inte heller förstår jag varför människor köper bingolotter, aktier i Aegirbio eller gör en lång rad andra konstiga saker. Ändå anses de här sakerna normala.
Att människor köper mer med kreditkort är belagt i forskning och en av de främsta anledningarna till att kreditkorten finns. Butiker betalar väsentligt högre avgift för köp med kreditkort - just därför att det driver merförsäljning. Att specifikt du eller jag själv skulle “köpa mera” är nog mindre sannolikt med det är vi som är den extremt lilla delen av befolkningen.
En viktig aspekt är att det inte nödvändigtvis handlar om att göra onödiga och slösaktiga spontanköp. Istället kan det handla om att man med debetkort ibland får slut på kontot och inte kan handla. Jag tror sådant hände ibland förr i tiden för mig också. Att man inte hindras av sådant är också merförsäljning.
Om människor köper mer med kreditkort, så beror det på deras personlighet. Jag har inga åsikter om det. Det får de givetvis göra om de känner för det.
Givetvis så finns kreditkort av en anledning, det vill säga att företagen som ger ut dem tjänar pengar på det. Det är väl inte något fel med det?
Om man jämför debet- och kreditkort så är det glasklart att en normal människa tjänar på att utnyttja ett kreditkort (utan att utnyttja deras kredit). Det ska man givetvis utnyttja. Eller hur? Då rånar man företagen på pengar och det är väl inte helt fel? (Nja, de tjänar pengar ändå på ens transaktioner, men inte lika mycket.)
Jag körde länge med kreditkort men har slutat rätt nyligen på grund av:
Jag är inte heller lika orolig för att debetkortet ska bli skimmat eller liknande längre, känner att jag har nått en punkt i livet där några förlorade tusenlappar inte är värt att förlora sömn över, risken är trots allt väldigt minimal.
Den största fördelen är att du får en räntefri kredit på ca 45 dagar. Det gynnar dig.
Det finns definitivt kreditkort som ger pengar tillbaka till den som äger kortet (antingen rena pengar eller också försäkringar osv.).
Om nu, mot all förmodan, kortet skulle bli skimmat så har man större möjligheter att bestrida transaktioner som man inte själv gjort och man behöver inte ligga ute med pengar.
På vilket sätt?
Visst det ger mig gratis likviditet men det har ett rätt lågt värde för mig. Även om jag skulle spendera 20 000 kr per månad på kortet (vilket är högt) och hittar en alternativ avkastning för dessa pengar på 10% per år så pratar vi om ~150 kr i månaden.
Givetvis är det inte några stora pengar, men det är så att du kan betala dina skulder 45 dagar senare och kan få avkastning på detta.
Huruvida det är bra eller dålig för gemene man får man givetvis värdera själv. Jag värderar allting utefter ett nollsummespel.
Jag kör enbart debet. För mig handlar det nog om att räkningar = ofrihet för mig. Skyr liksom fasta kostnader och har därför låga sådana så för mig känns det bättre att veta att jag kan anpassa mina utgifter här och nu om jag måste. Jag har ju buffert men tycks vara oförmögen att nalla på den så tömmer liksom hellre lönekontot och käkar bönor hela månaden än ta därifrån om en oväntad större utgift uppstår. Vår familj konsumerar inte så mycket så vinsten med ett kreditkort verkar ganska liten för just oss. Jag förstår att det finns fördelar med kreditkort men jag funkar som jag funkar liksom, och vet att jag känner mig jagad av saker jag konsumerat innan jag betalat dem.
Jag har tidigare skrivit några inlägg på temat om RT ska försöka vara något folkbildande riktat till en bredare grupp eller en klubb för en mindre grupp särskilt rika personer.
Många typer av ”ekonomiska möjligheter” är sådana att de fungerar bra för den som har stora marginaler. För den gruppen är det ”självklart” att vissa lösningar är de bästa. Jag hör själv till den gruppen så jag kan göra de där sakerna. För den bredare gruppen (i samhälllet) är bilden mer blandad. Om RT ska riktas även mot dem så är det lämpligt att inte se saker som självklara.
Det här sättet att prata påminner mig om skoltiden. Vi skulle åka på någon skolresa och det kom upp frågor om ekonomi. Någon tyckte att om inte alla hade gott om pengar och utan problem kunde finansiera saker så fick de väl stanna hemma.
Det handlar inte om hur stora marginaler man har. Det handlar om hur man ska tänka kring investeringar.
Det är oberoende av hur mycket pengar man trycker in.
Många i den vanliga verkligheten vet inte vad investering är för något. De har nog med att försöka ha råd med mer grundläggande saker.
Jag kör sen flera år tillbaka med Curve, ett slags skal ovanpå andra kort. Det går att ha flera kort kopplade, mastercard eller visa, kredit eller debit. Man väljer vilket som är aktuellt för tillfället.
En av fördelarna med Curve är att appen till kreditkortet spelar väldigt liten roll eftersom allt syns i Curve. Vid varje köp får man direkt en notis och t.o.m klockslag för köp visas i appen. Detta underlättar väldigt mycket om det blir något fel vid ett köp, och det går att åtgärda direkt på plats vid kassan.
Jag får e-faktura från kreditkortsutgivaren med förifyllt belopp och genom min bank automatisk godkännande, så jag missar aldrig att betala en kreditkortsfaktura, och det är minimalt med krångel.
Till Mat (från affär) och bensin används kredit. Övriga inköp debet.
Edit: Funderar faktiskt på att fasa ut kreditkorten helt och hållet. Känns lättare att ta allt eller inget på kredit och inte blanda kredit och debet. När vi använder kreditkort till allt så spenderar vi mer, så är det bara. Sen att vissa klarar av det är en annan sak. Cashbacken och rabatterna man får överstiger inte ”överspenden”. Inte för oss iaf.
Bara kredit.
SJ prio för att samla poäng, och Amex för förmåner och reseförsäkring.
Jag har två kredikort men använder aldrig krediten då jag för över pengar till korten hela tiden, således används aldrig krediten. Frågade utgivaren om de kunde nolla kreditgränsen men lägsta var 5k tyvärr. Annars vore det fint. I praktiken blir båda korten debitkort, gratis årsavgift och o.5% cashback på alla köp.